Şoferul nu va mai fi obligat să prezinte fizic poliţistului documentele sale şi ale maşinii pe care o conduce, dacă acestea sunt încărcate online pe Platforma HUB MAI, putând doar să le arate de pe telefon, este una din principalele modificări aduse legilor ce reglementează circulaţia pe drumurile publice printr-o ordonanță de urgență iniţiată de Ministerul Afacerilor Interne.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Bineînţeles, şoferul/proprietarul maşinii trebuie să fi încărcat în prealabil aceste documente şi să aibă telefonul la el, care telefon să aibă internet. Dacă nu, obligaţia de a prezenta fizic actele rămâne.

O altă schimbare, tot din sfera accelerării către digital, este că accidentele soldate doar cu pagube materiale se vor putea declara online în 24 de ore prin HUB MAI, iar autorizația de reparație va fi emisă tot digital.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

Avem schimbări majore şi în sfera controlului vitezei. Pe lângă măsurarea instantanee prin radare montate pe drumurile publice, viteza legală va fi monitorizată și prin calculul vitezei medii de deplasare pe sectoare extinse de drum (distanță/timp), utilizând sisteme de camere fixe.

Aici apare o modificare importantă: se introduce prezumția că șoferul principal (utilizator/proprietar) a comis contravenția. El primeşte amenda, dar pe care o poate anula dacă aduce dovada că maşina, la acel moment, a fost condusă de altcineva.

Practic, proprietarul maşinii este considerat vinovat că a depăşit viteza legală şi, dacă vrea să fie declarat nevinovat, trebuie să prezinte dovada că nu a fost el la volan.

„În cazul contravenţiilor constatate prin mijloace tehnice certificate sau mijloace tehnice omologate și verificate metrologic ori prin sesizarea transmisa prin intermediul Platformei HUB de servicii la nivelul M.A.I., se instituie prezumţia că fapta a fost săvârşită de conducătorul principal al vehiculului, dacă acesta nu a făcut dovada comunicării datelor de identificare ale persoanei care a condus vehiculul”, se arată în textul de OUG citat.

Avem schimbări şi în ceea ce priveşte parcarea în interiorul oraşului. Neplata taxei de parcare poate duce automat la blocarea autovehicului, când acesta este depistat. Deblocarea vine doar după plata amenzii.

Cum este acum

În prezent, sistemul de circulație funcționează preponderent pe bază de documente fizice și control punctual:

  • Documente: Prezentarea documentelor fizice (permis, talon, CI) este obligatorie la cererea polițistului.
  • Accidente: Declarația de accident (doar cu avarii materiale) se face fizic la secția de poliție, necesitând timp.
  • Viteza: Viteza se măsoară exclusiv instantaneu, în punctul de amplasare a radarului.
  • Sancțiuni Minore: Pentru abaterile de oprire/staționare neregulamentară, proprietarul este obligat să comunice datele de identificare ale șoferului, indiferent de gravitatea faptei.
  • Parcări: Doar Poliția Rutieră/Locală poate sancționa abaterile de circulație.

Cum va fi după OUG

Digitalizare și HUB MAI

  • Prezentare digitală: Șoferii vor putea prezenta documentele de identitate, permisul și talonul în format digital (direct de pe telefon) prin intermediul Platformei HUB MAI.
  • Accident digital: Accidentele soldate doar cu pagube materiale se vor putea declara online (în 24 de ore) prin HUB MAI, iar autorizația de reparație va fi emisă tot digital.

Controlul vitezei

  • Viteza medie: Pe lângă măsurarea instantanee, viteza legală va fi monitorizată și prin calculul vitezei medii de deplasare pe sectoare extinse de drum (distanță/timp), utilizând sisteme de camere fixe.
  • Prezumția: Se introduce prezumția că șoferul principal (utilizator/proprietar) a comis contravenția, simplificând sancționarea abaterilor constatate automat.

Sancțiuni simplificate și competențe extinse

  • Plata liberatorie: Pentru contravențiile de oprire/staționare neregulamentară, proprietarul va avea opțiunea de a plăti jumătate din minimul amenzii (în 15 zile), fiind astfel exonerat de obligația de a comunica datele șoferului.
  • Imobilizarea vehiculului: Administratorul drumului (primăria) sau Poliția Locală vor putea dispune imobilizarea vehiculului pentru neplata taxei de parcare.
  • Siguranță infrastructură: Administratorii de drumuri din orașe vor fi obligați să instaleze treceri de pietoni supraînălțate sau semafoare cu buton la trecerile de pietoni.

Aceste schimbări majore vizează reducerea birocrației pentru cetățeni, creșterea eficienței Poliției și, cel mai important, scăderea drastică a numărului de accidente grave și decese, conform agenedei UE 2050, se arată în fundamentarea proiectului de OUG.

Puteţi consulta aici OUG care va aduce schimbări majore în circulaţia pe drumurile publice.