Există companii din România care își internaționalizează afacerile, în special în regiune, dar, pe de altă parte, multe firme au fost nevoite în ultima perioadă să își restrângă activitatea. Schițează un tablou din perspectiva HR-ului Ciprian Chiorean, general manager al SD Worx România, companie care pune pe piață soluții software pentru salarizare și resurse umane.

Vreme de aproape 25 de ani, Ciprian Chiorean a trăit și a lucrat în mai multe țări, ultima fiind Australia,  dar, de curând, s-a întors în România. E acum general manager al SD Worx România, companie care pune pe piață soluții software pentru salarizare și resurse umane, și conduce operațiunile organizației, după ce furnizorul european cu același nume a preluat la final de 2023 firma locală Romanian Software. Ciprian Chiorean a povestit, într-un episod al seriei noastre “Cei care se întorc”, despre traseul profesional în diaspora și despre revenirea în România.

Am vorbit cu managerul și despre cum se vede activitatea economică în companii, din perspectiva unei firme active pe piața resurselor umane:

Analize Economedia

Hidroelectrica logo
armament-romania
utilitati, electricitate, energie
Angajați, recrutări
inflatie
aparare militari
baraj Hidroelectrica
joburi, oameni, persoane, agitație, aglomeratie, locuri de muncă, muncă, angajatori, stradă
Neptun Deep
bursa, investitii, indici, cresteri, scaderi, investitori
calcule buget
Biserica fortificată din Bierțan) de Kayle Kaupanger
Economii, Bani, Tineri, Pușculiță
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume

Filmare Andrei Tinca/ Montaj Denis Nistor

În ciuda faptului că traversăm o perioadă economică cu destule incertitudini, firmele românești sunt interesate de extindere. Managerul SD Worx spune că firma pe care o conduce “acompaniază” clienți din România care vor să se internaționalizeze: lucrează cu firme care vor să se extindă pe piața din Polonia și, în general, în Europa Centrală și de Est. Unele activează deja în aceste țări, altele își înființează firme noi.

“În general, în domeniul de servicii vedem destul de des astfel de extinderi. În domeniul de construcții, de exemplu, am văzut astfel de planuri. În general, astfel de industrii sunt mai doritoare de extindere spre exterior și de a avea deschidere pe alte piețe”, spune Chiorean.

Pe de altă parte, a fost un an în care multe firme au fost nevoite să își restrângă activitățile – au fost câteva luni cu multe vești legate de închideri de fabrici, concedieri în IT sau în industria auto, falimente în comerț, dar nu numai. Se resimte asta și în zona Resurselor Umane?

“Într-adevăr, primim din ce în ce mai multe cereri pe partea de optimizare a proceselor, de restructurare a departamentelor, nu neaparat în sensul de a da oameni afară în zona de HR, ci pentru a vedea cum putem efectiv să eliberăm acel timp pentru oamenii de Resurse Umane, pentru ca ei să ajute business-ul în aceste momente dificile. Pentru că atunci când se închide o fabrică, de exemplu, este foarte mult de lucru, de fapt, mai ales cu oamenii, mai ales că trebuie să fim acolo. Și nu este un lucru care se întâmplă într-un moment anume, ci pe o perioadă destul de lungă, pentru că există o pregătire, este o execuție și o perioadă de după, care trebuie prevăzută”, descrie Chiorean.

“Am primis astfel de cereri, iar noi acompaniem clienții, pentru a le da un punct de vedere cu privire la felul în care pot fi îmbunătățite lucrurile, dar și pentru a prelua anumite responsabilități în ceea ce îi privește pe clienți, în așa fel încât noi să fim văzuți ca un fel de sub-echipă. Și aici din ce în ce mai mult contează nivelul de încredere, de parteneriat pe care îl avem cu clienții”, adaugă managerul.

Acesta a amintit că, pentru multe firme, a fost un început de an dificil.

“Probabil că pentru multă lume începutul de an a însemnat un pic de scădere a intensități tranzacțiilor, lumea a fost un pic mai precaută, mai ales că am avut și alegerile, cu toate schimbările care se așteptau și așa mai departe. Ceea ce observ eu pe piață este impactul mai ales la nivelul mediu și mic. Acolo sunt companiile cele mai lovite. Acest impact vine și din faptul că în momentele acestea de incertitudine ai nevoie de cash flow care să-ți asigure continuitatea operațiilor și acest cash flow poate practic să vină prin ceea ce faci tu în sensul acesta – îți dezvolți numărul de clienți și așa mai departe. Dar mai este un lucru care e foarte important și care e foarte vizibil pe piață: am văzut din ce în ce mai mult că apar întârzieri la facturi de la anumiți furnizori. Ei, pentru o companie mijlocie sau mică, plata unor facturi în întârziere are un impact mult mai puternic decât la o companie de talie mai mare. Tu, ca firmă, poți să câștigi de la alți clienți? Dacă tu nu-ți plătești datoriile față de alții, îi afectezi și pe ei, care sunt în aceeași problemă ca tine”, conchide managerul.

Acesta ne-a transmis și o concluzie pentru finalul de an.

“Companiile din servicii și construcții continuă să fie interesate de internaționalizare, în special în regiune  – în Polonia, dar și pe alte piețe din Europa Centrală, pentru a diversifica riscurile și a accesa proiecte mari”, spune Chiorean.

În ceea ce privește restrângerea și optimizarea, după un începutul de an dificil pentru multe firme,  companiile mici și medii au rămas vulnerabile la probleme de cash-flow și întârzieri la încasări.

“Cererea pentru servicii de optimizare a proceselor și digitalizare este în creștere, tocmai pentru a reduce costurile și a eficientiza operațiunile. Piața HR din România se transformă accelerat prin digitalizare și automatizare (salarizare, pontaj, Revisal), iar externalizarea proceselor HR (payroll, administrare personal) devine tot mai frecventă pentru reducerea costurilor. Se accentuează flexibilitatea muncii (remote/hibrid) și programele de well-being și sănătate mentală, în timp ce companiile investesc în analiza datelor HR pentru decizii strategice”, a completat managerul.