Grupul german Lufthansa şi-a exprimat oficial interesul pentru achiziţionarea unei participaţii minoritare în operatorul aerian portughez TAP, transmite DPA, conform Agerpres.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Guvernul de la Lisabona vrea să vândă 44,9% din TAP, iar operatorul aerian franco-olandez Air France-KLM a depus deja o ofertă. Şi AIG, firma mamă a companiei britanice British Airways, a anunţat că este interesată.

Potenţialii investitori se pot înregistra până în 22 noiembrie, o decizie urmând să fie luată vara următoare.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

O participaţie de 5% este rezervată angajaţilor TAP, în timp ce statul portughez rămâne acţionar majoritar, cu o participaţie de peste 50%. Guvernul de la Lisabona a vândut o participaţie majoritară în TAP în 2015, dar ulterior a recăpătat controlul.

După cinci ani de pierderi consecutive, din 2022 compania s-a redresat.

Conform Lufthansa, obiectivul este de a achiziţia iniţial o participaţie minoritară în operatorul aerian portughez iar apoi stabilirea unui parteneriat pe termen lung.

“Ţinta noastră este de a consolida conectivitatea globală a Portugaliei, prezervarea identităţii portugheze a TAP şi asigurarea unei creşteri sustenabile a companiei aeriene”, a afirmat directorul general Carsten Spohr. Lisabona ar putea fi dezvoltată ca un hub atlantic în cadrul grupului Lufthansa, a adăugat el.

Deja Lufthansa a preluat operatorii aerieni deţinuţi de stat în Austria, Elveţia şi Belgia, iar recent a achiziţionat o participaţie minoritară în operatorul aerian italian ITA Airways.

Rutele spre America de Nord şi de Sud sunt cele mai importante şi mai profitabile pentru TAP. Pe lângă transportul turiştilor, care vizitează în număr mare Portugalia, zborurile TAP fac legătura între diaspora globală şi cetăţenii ţării, şi conectează de asemenea partea continentală a ţării de arhipelagurile Madeira şi Azore. Executivul portughez vrea să păstreze hubul companiei din Lisabona, precum şi rutele care sunt de importanţă strategică pentru ţară.

Premierul Luis Montenegro declarase în iulie că TAP este crucială pentru Portugalia deoarece sprijină boom-ul din turism care a stimulat creşterea economiei în ultimii ani.

Separat, TAP a anunţat că a înregistrat în trimestrul trei din 2025 un profit net de 125,9 milioane de euro, comparativ cu 110 milioane de euro în perioada similară din 2024, în timp ce venitul operaţional a urcat cu 2,7%, la 1,33 miliarde de euro.

În 2021, în perioada pandemiei, TAP a înregistrat pierderi record de 1,6 miliarde de euro, fiind salvată de stat. TAP, care are aproximativ 8.000 de angajaţi, a transportat anul trecut 16,1 milioane de pasageri, o creştere de 1,6% faţă de 2023, datorită succesului rutelor spre America de Nord şi Brazilia.

Compania are 99 de avioane, iar subsidiara TAP Express dispune de 19 aeronave.