Motorul diesel traversează o perioadă neașteptată în aviație. În ciuda imaginii pe care acest sistem de propulsie o are în industria auto, aceste motoare oferă avantaje semnificative față de benzină, în special în aer, transmite publicația Jalopnik.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Acest lucru este o preocupare în principal în regiunile în care benzina de aviație (avgas) este rară, ceea ce face ca avioanele cu motor cu piston alimentate cu benzină să fie greu de vândut. Trucul ingenios este că motoarele „diesel” pentru aviație nu utilizează de fapt motorină; ele funcționează cu Jet A (pe bază de kerosen), mult mai ieftin și mai ușor de procurat, bazându-se pe compresie – nu pe bujii – pentru aprindere.
Conceptul nu este nou; primul zbor de acest fel a avut loc în 1928, dar a pierdut teren în fața benzinei până când penuria de avgas și preocupările legate de costuri din Europa au determinat o renaștere.
Thielert Engines din Germania a dat inițial startul revoluției moderne a motorului diesel, Diamond Aircraft utilizând motorul Centurion 1.7 în modelul său DA40 TDI, un avion produs în serie care se remarca prin consumul redus de combustibil. Diamond a înființat în cele din urmă propria companie, Austro Engines, pentru a alimenta modelele mai noi, cum ar fi DA50 RG, certificat recent, după ce motoarele Thielert originale s-au dovedit problematice în lumea reală.

Între timp, în Statele Unite, Piper Aircraft, renumită pentru avionul Piper Cub din perioada celui de-al Doilea Război Mondial, s-a alăturat revoluției. După succesul modelului Archer DX, care nu era destinat pieței americane, în 2014, Piper a lansat modelul Seminole DX, destinat pieței americane. Acest avion bimotor, echipat cu motoare turbodiesel DeltaHawk, tocmai a obținut prima sa comandă din Statele Unite de la o academie aeriană.
Avantajele sunt convingătoare: motoarele DeltaHawk oferă o îmbunătățire de 35% a eficienței consumului de combustibil față de modelul Seminole alimentat cu benzină. În plus, numărul redus de piese mobile datorită procesului de aprindere prin compresie scade costurile de întreținere și reparații.

Avion diesel produs de Diamond Aircraft (Sursa foto: compania)