Șefii Companiei Naționale Aeroporturi București vor primi indemnizații de aproape 4 ori mai mari, respectiv de 27.000 lei net, după un vot favorabil dat marți în Adunarea Generală a Acționarilor.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Majorarea vine în contextul în care premierul Ilie Bolojan a anunțat o reformă a companiilor de stat, inclusiv prin reducerea membrilor CA și a analizării indemnizațiilor, într-un context în care Guvernul majorează TVA și alte taxe pentru a ține sub control deficitul bugetar.
- Amintim că șefii CNAB au mai încercat în acest an să își majoreze de peste 5 ori indemnizațiile, la aproape 40.000 lei net pe lună, în plină criză a reducerii deficitului bugetar, dar nu au reușit.
Acum, acționarii CNAB au votat, în ședința de ședința de marți, 2 decembrie, o indemnizație brută de 46.560 lei brut/lună/membru al Consiliului de administrație. Este plafonul maxim la care se poate majora indemnizația pentru șefii CNAB.
Noua indemnizație se traduce printr-un venit net de 27.200 lei lunar.
Anterior, nivelul indemnizației administratorilor era de 12.656 lei brut (circa 7.400 lei net).
Majorarea decisă marți înseamnă o creștere de 3,7 ori a indemnizației brute.
Indemnizația se acordă pentru simpla participare la ședințele Consiliului de Administrație, ședințe care au loc „cel puțin o dată pe lună”.
Acționarul majoritar al CNAB este Ministerul Transporturilor, cu 80%, iar Fondul Proprietatea este acționar minoritar, cu 20% din voturi.
Decizia intră în vigoare începând cu data de 17 decembrie 2025, înainte de Sărbători, ca un cadou de Crăciun.
Consiliul de Administrație al CNAB este format din următorii membri, al căror mandat expiră în iulie 2028: Eduard Bachide, Georgeta Bumbac, Cosmin Florin Mihălțean, Ileana Mirela Bîrchi, Constantin Gabriel Bunduc și Cătălin Diaconu.
Ministrul Transporturilor Ciprian Șerban a spus că decizia nu îi aparține, el doar a mandatat AGA să o ia, scrie Digi24. El a mai spus că suma i se pare foarte mare, în condițiile în care „e dublu față de cât câștig eu”.
„Această ordine de zi a ajuns la mine zilele trecute, pe care am și semnat-o. Reprezentanții AGA au avut împuternicire să discute ambele propuneri de pe ordine de zi. Ce au hotărât dânșii acolo este răspunderea dumnealor. Înțeleg că această indemnizație respectă ordonanța în vigoare […] Suma de 27.000 e mare. Dacă facem o comparație cu venitul meu, nu știu, care e undeva la 12.000 – 13.000, e dublu decât decât am eu, dar înțeleg că respectă legislația în vigoare. Totuși, nu trebuie să uităm că acest aeroport anul trecut a virat peste 100 de milioane la bugetul de stat. Deci este o companie pe profit, nu este o companie care merge în pierdere. Eu sunt de acord că trebuie să micșorăm aceste indemnizații, dar nu aruncați totul asupra ministrului, că nu eu administrez, nu eu hotărăsc ce întâmplă acolo”, a mai spus Ciprian Șerban la Digi24.
Fondul Proprietatea, acționar minoritar la CNAB, a transmis că a propus de asemenea o creștere a remunerației, însă mai mică, propunere care a fost respinsă. Reprezentanții FP susțin că noua indemnizație aprobată este „profund disproporționată”.
„Remunerație echitabilă pentru conducerea CNAB: Fondul Proprietatea a propus stabilirea remunerației lunare brute fixe pentru administratori la 19.885 lei brut/lună/membru, reflectând reperele industriei și dimensiunea companiei. Această propunere a fost respinsă de Ministerul Transporturilor, iar remunerația aprobată de 46.560 lei brut/lună/membru rămâne profund disproporționată în comparație cu alte consilii de administrație de aeroporturi din România”, a transmis FP.
Listare blocată
În ședința anterioară, Compania Națională Aeroporturi București a fost totodată blocată în drumul spre o listare la Bursa de Valori București.
Acționarii au discutat reluarea procesului de selecție a auditorului financiar „inclusiv pentru contractarea de alte servicii necesare (…) și o eventuală listare la Bursa de Valori București”.
Fondul Proprietatea susține că a pledat pentru reluarea procesului de selecție pentru numirea unui auditor financiar cu expertiză recunoscută în tranzacțiile de pe piața de capital, pas esențial pentru o listare cu succes.
Însă demersul a fost respins în ședința acționarilor.
FP susține că neîndeplinirea acestui obiectiv va duce probabil la întârzieri semnificative și la creșterea costurilor pentru o potențială listare a CNAB.
„Respingerea acestor propuneri, în special eșecul reluării procesului de selecție a auditorilor financiari, va îngreuna listarea CNAB la Bursa de Valori București și va transmite un mesaj negativ atât investitorilor români, cât și celor internaționali, cu privire la angajamentul României față de guvernanța corporativă și dezvoltarea prin intermediul pieței locale de capital.
Fondul Proprietatea își menține angajamentul de a pleda pentru transparență, responsabilitate și practici corecte în cadrul CNAB și solicită Ministerului Transporturilor și Infrastructurii să își reconsidere poziția în interesul succesului pe termen lung al companiei și al dezvoltării infrastructurii aeroportuare a României”, a transmis FP.
Un nou director la CNAB
CNAB are, din acest an, un nou șef. Bogdan Mîndrescu, un influent secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a fost numit director general al Companiei Naționale Aeroporturi București (CNAB), care operează Aeroportul Otopeni și Aeroportul Băneasa.
Sursele Economedia spuneau anterior că procedura a fost secretizată, iar numele candidaților au fost secretizate chiar și pentru membrii Consiliului de Administrație care nu sunt membri în Comitetul de Nominalizare și Remunerare, spun sursele Economedia.
„Totul indică o aranjare a concursului pentru cineva foarte important, pentru membrii numiți politic, mai ales pentru Eduard Bachide și Georgeta Bumbac”, mai afirmau sursele.

Foto: /aeroportul-otopeni.info