Metrorex a publicat noi imagini de pe șantierul magistralei 6 de metrou, cea care va face legătura între Gara de Nord din București și Aeroportul Otopeni. În clipul publicat pe canalul de YouTube Magistrala 6 sunt imagini cu avansul lucrărilor din fiecare stație în luna noiembrie.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Luni, 08 decembrie, Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti (CNAB) a anunțat că a fost reorganizată circulaţia auto din zona Terminalelor Plecări şi Sosiri ale Aeroportului Internaţional Henri Coandă Bucureşti ca urmare a extinderii lucrărilor la viitoarea staţie de metrou “Aeroport Otopeni”.

Când vine, însă, vorba de finalizarea lucrărilor conducerea Metrorex vorbește de amânări. Metroul de Otopeni, care va duce călătorii de la Gara de Nord la Aeroportul Henri Coandă, riscă să fie finalizat și să nu aibă trenuri care să circule pe noua magistrală.

Analize Economedia

Hidroelectrica logo
armament-romania
utilitati, electricitate, energie
Angajați, recrutări
inflatie
aparare militari
baraj Hidroelectrica
joburi, oameni, persoane, agitație, aglomeratie, locuri de muncă, muncă, angajatori, stradă
Neptun Deep
bursa, investitii, indici, cresteri, scaderi, investitori
calcule buget
Biserica fortificată din Bierțan) de Kayle Kaupanger
Economii, Bani, Tineri, Pușculiță
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume

Astfel, „Metroul de Otopeni” ar putea vedea primii călători abia în anul 2029, din cauza unor întârzieri privind semnarea contractelor.

Mariana Miclăuș, director general Metrorex, a declarat la începutul lunii noiembrie pentru Antena 3: „Inițial prevăzusem sfârșitul anului 2027, acum va fi 2028 sau începutul anului 2029. Depășim pentru că s-au semnat contractele târziu. Pe măsură ce lucrările avansează, se dau în trafic anumite zone”.

La mijlocul lunii trecute, Metrorex a dat un nou termen pentru lansarea licitației de trenuri.

„Licitația aferentă Pachetului 3.2 – Material rulant pentru punerea în funcțiune a obiectivului de investiții „Legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă-Otopeni (Magistrala 6. 1 Mai – Otopeni)” este estimat a fi lansată în trimestrul IV al anului 2025”, a transmis instituția la solicitarea Economedia.

Anterior, compania susținea că licitația va fi lansată la finalul 2024 și apoi a doua jumătate a anului 2025.

Există riscul, totodată, ca licitația să fie amânată pentru 2026, conform informațiilor Economedia.

Gabriel Stanciu, director general al Alstom, a avertizat recent asupra întârzierii lansării licitației de trenuri pentru „metroul de Otopeni”.

„Dacă credem că vom circula în 2028, în condițiile în care nu a fost organizată licitația de trenuri înseamnă că am citit prea mult Arthur C. Clarke, e SF. 36 de luni e durata minimă sub care eu nu recomand nimănui să calculeze ceva, de livrare de material rulant”, a transmis el.

Metrorex susține că documentația de atribuire aferentă Pachetului 3.2 – Material rulant pentru punerea în funcțiune a obiectivului de investiții „Legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă-Otopeni (Magistrala 6. 1 Mai – Otopeni)” a fost finalizată și se află în stadiu de verificare finală. După validare, documentația va fi supusă avizării Autorității Feroviare Române, iar apoi verificării și avizării Agenției Naționale pentru Achiziții Publice.

Anterior, compania afirma că „lansarea licitației nu a fost întârziată, având în vedere faptul că documentația de atribuire a parcurs mai multe etape de actualizare, în conformitate cu cerințele de proiectare și execuție ale lucrărilor de structură aferente Loturilor 1.1 și 1.2, precum și Pachetului 2”.

Abia în aprilie Guvernul a aprobat achiziția de trenuri noi de metrou, care vor înlocui garniturile IVA, vechi de 40 de ani, care circulă în prezent pe linia de metrou M4 Gara de Nord – Străulești. Achiziția va viza 12 trenuri electrice noi și valoarea contractului se va ridica la un miliard de lei (200 de milioane de euro).

Compania transmite că surse de finanțare pentru ramele de metrou va fi bugetul de stat sau alte surse legal constituite.

Astfel, în prezent, o necunoscută majoră este materialul rulant necesar operării Magistralei cu 12 stații.

Magistrala 6 va asigura legătura directă de la Gara de Nord la Aeroportul Internaţional Otopeni. Pe un traseu de 14,2 kilometri, aceasta va cuprinde 12 staţii de metrou: Pajura, Expoziţiei, Piaţa Montreal, Gara Băneasa, Aeroportul Băneasa, Tokyo, Washington, Paris, Bruxelles, Otopeni, Ion I. C. Brătianu, Aeroportul Internaţional Henri Coandă.

Linia de metrou M6 între Gara de Nord este împărțită în două secțiuni, respectiv secțiunea dintre 1 Mai și Tokyo (Complex Băneasa) și Tokyo – Otopeni.

Pentru prima secțiune a liniei de metrou, contractul este semnat cu asocierea Alsim Alarko – Makyol, iar pentru secțiunea II cu Gulermak – Somet. Lucrările la viitoarea magistrală de metrou M6 către Aeroportul Otopeni se apropie probabil de un progres fizic de 30% pe Secțiunea Sud 1 Mai – Tokyo. Lucrările pentru prima secțiune (tronsonul de sud) Gara de Nord – Băneasa (stația Tokyo) au început în urmă cu un an cu Asocierea Alsim Alarko – Makyol, iar pentru secțiunea de Nord, tot cu 6 stații, Gulermak a început execuția stației I.C. Brătianu, de lângă Otopeni. La sfârșitul lunii martie a început forarea primului tunel al „Metroului de Otopeni”, iar din aprilie și al doilea utilaj TBM a intrat în subteran dinspre Băneasa (stația Tokyo) spre stația 1 Mai. Startul oficial al lucrărilor din subteran pentru secțiunea de sud, Gara de Nord (1 Mai) – Băneasa, practic primele șase stații ale Magistralei M6 spre Otopeni, s-a făcut cu aproape un an întârziere față de primele estimări, întârzierea fiind cauzată și de numărul mare al avizelor necesare (aprox. 200).

Pe secțiunea Nord, lucrările sunt mai puțin avansate.

Marea problemă: Finanțarea

Asociația Pro Infrastructură afirmă că marea necunoscută pentru Metroul de Otopeni rămâne finanțarea, în contextul în care finanțarea din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) „s-a evaporat” și secțiunea 1 Mai – Tokyo trebuie readusă în Programul Transport, iar pentru secțiunea Washington – Otopeni Comisia Europeană a refuzat finanțarea din fonduri nerambursabile așa că statul este nevoit să asigure banii exclusiv de la buget și din împrumuturi

Proiectul “Magistrala 6. 1 Mai – Otopeni, Legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă – Otopeni” este unul de utilitate publică, de interes naţional, conform Hotărârii Guvernului nr. 496/2017, cu modificările şi completările ulterioare, prin care se asigură nevoile de mobilitate ale persoanelor prin dezvoltarea reţelei de transport trans european.

 

 

 

Lucrările din noiembrie 2025

SECȚIUNEA SUD, tronsonul 1 Mai – Tokyo
✅La finele lunii noiembrie, TBM Sfânta Maria a parcurs 1730 de metri de la începerea excavării și a montat 1149 de inele.
✅TBM Sfânta Ana a parcurs 1227 metri de la începerea excavării și a montat 813 inele.
✅La viitoarea stație de metrou Tokyo, s-au excavat 50.000 metri cubi și s-au turnat peste 8.500 metri cubi de beton.  Procent de realizare structură de rezistență: 61%.
✅Pentru viitoarea stație Aeroport Băneasa s-au finalizat toți cei 150 de piloți pentru Accesul A, toți cei 177 de piloți pentru Accesul B, s-au excavat 52.000 metri cubi și s-au betonat peste 9.300 metri cubi. Procent de realizare structură de rezistență: 79%.
✅La viitoarea stație de metrou Gara Băneasa, s-au realizat 143 de piloți din 194 pentru Accesul A și s-au betonat 7.000 metri cubi. Procent de realizare structură de rezistență: 69%.
✅La viitoarea stație de metrou Piața Montreal, au fost excavați peste 23.000 metri cubi și s-au betonat peste 3.800 metri cubi. Procent de realizare structură de rezistență: 66%.
✅La viitoarea stație Expoziției s-au executat toți cei 186 piloți pentru Accesul B, toți cei 118 piloți pentru Accesul C, s-au excavat peste 45.000 metri cubi și s-au betonat peste 8.500 metri cubi. Procent de realizare structură de rezistență: 69%.
✅Pentru viitoarea stație de metrou Pajura s-au executat 79 de panouri de pereți mulați din 86, 220 de piloți din 252 pentru Accesul A, 145 de piloți din 444 pentru Accesul B, 124 de piloți din 243 pentru Accesul C, s-au excavat peste 3.000 metri cubi și s-au betonat 128 de metri cubi. Procent de realizare structură de rezistență: 45%.
✅La stația de metrou 1 Mai (existentă) se execută relocarea utilităților neprevăzute și elementele structurale necesare joncțiunii cu Magistrala 4. S-au executat 155 metri grindă de ghidaj, 14 pereți mulați pentru Linia 2 Nord și s-au betonat 53 metri cubi.  Procent de realizare structură de rezistență: 22%.
 SECȚIUNEA NORD, Tronsonul Tokyo – Aeroport Otopeni
🔹 La viitoarea stație Washington a fost executat forajul pentru PMA 2, până la adâncimea de 240 de metri.
🔹 Pentru vitoarea stație Paris au fost realizate lucrări de săpătură pentru grinzi de ghidaj (90 m³), evacuare pământ (50 m³) și umplutură (40 m³). Grinda de ghidaj aferentă Accesului A, pe o lungime de 95 ml, a fost finalizată integral (100%), iar pentru grinda de ghidaj a stației s-a atins un stadiu de 40%, reprezentând 30 ml executați din total. 📈 Procent de realizare structură de rezistență: 45%
🔹 La viitoarea stație Bruxelles au fost finalizate 169 ml de grinzi pentru pereții mulați și 22 de grinzi pentru baretele stației (94,6 ml), cu un volum de 228 m³ de pământ evacuat. 📈 Procent de realizare structură de rezistență: 38%
🔹 La viitoarea stație Otopeni execuția grinzii de ghidaj stație este realizată în proporție de 95%, cea a grinzii de ghidaj barete – 60%, iar sprijinirea berlineză a fost finalizată integral. Săpătura deschisă până la cota platformei de lucru este la 95%, iar execuția pereților mulați a ajuns la 30%. Procent de realizare structură de rezistență: 55%
🔹 Pentru viitoarea stație Ion I.C. Brătianu, betonul de egalizare și hidroizolația radierului au fost finalizate 100%, iar plotul 2 al radierului (370 m³) a fost turnat, atingând un stadiu de 75%. Procent de realizare structură de rezistență: 72%
🔹 La viitoarea stație Aeroport Otopeni a fost continuată excavația la nivelul radierului PLOT 9, totalizând 4.800 m³, precum și excavația pentru coborârea platformei de lucru la nivelul grinzilor de ghidaj PLOT 7, aproximativ 1.700 m³, cu începerea turnărilor de ghidaj. 📈 Procent de realizare structură de rezistență: 58%