Metroul de Otopeni, care va duce călătorii de la Gara de Nord la Aeroportul Henri Coandă, riscă să fie finalizat și să nu aibă trenuri care să circule pe noua magistrală.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Metrorex, compania care operează metroul bucureștean, dă acum un nou termen pentru lansarea licitației de trenuri.

„Licitația aferentă Pachetului 3.2 – Material rulant pentru punerea în funcțiune a obiectivului de investiții „Legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă-Otopeni (Magistrala 6. 1 Mai – Otopeni)” este estimat a fi lansată în trimestrul IV al anului 2025”, a transmis instituția la solicitarea Economedia.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

Anterior, compania susținea că licitația va fi lansată la finalul 2024 și apoi a doua jumătate a anului 2025.

Există riscul, totodată, ca licitația să fie amânată pentru 2026, conform informațiilor Economedia.

Gabriel Stanciu, director general al Alstom, a avertizat recent asupra întârzierii lansării licitației de trenuri pentru „metroul de Otopeni”.

„Dacă credem că vom circula în 2028, în condițiile în care nu a fost organizată licitația de trenuri înseamnî că am citit prea mult Arthur C. Clarke, e SF. 36 de luni e durata minimă sub care eu nu recomand nimănui să calculeze ceva, de livrare de material rulant”, a transmis el.

Metrorex susține că documentația de atribuire aferentă Pachetului 3.2 – Material rulant pentru punerea în funcțiune a obiectivului de investiții „Legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă-Otopeni (Magistrala 6. 1 Mai – Otopeni)” a fost finalizată și se află în stadiu de verificare finală. După validare, documentația va fi supusă avizării Autorității Feroviare Române, iar apoi verificării și avizării Agenției Naționale pentru Achiziții Publice.

Anterior, compania afirma că „lansarea licitației nu a fost întârziată, având în vedere faptul că documentația de atribuire a parcurs mai multe etape de actualizare, în conformitate cu cerințele de proiectare și execuție ale lucrărilor de structură aferente Loturilor 1.1 și 1.2, precum și Pachetului 2”.

Abia în aprilie Guvernul a aprobat achiziția de trenuri noi de metrou, care vor înlocui garniturile IVA, vechi de 40 de ani, care circulă în prezent pe linia de metrou M4 Gara de Nord – Străulești. Achiziția va viza 12 trenuri electrice noi și valoarea contractului se va ridica la un miliard de lei (200 de milioane de euro).

Compania transmite că surse de finanțare pentru ramele de metrou va fi bugetul de stat sau alte surse legal constituite.

Astfel, în prezent, o necunoscută majoră este materialul rulant necesar operării Magistralei cu 12 stații.

„Metroul de Otopeni” ar putea vedea primii călători abia în anul 2029, din cauza unor întârzieri privind semnarea contractelor. Mariana Miclăuș, director general Metrorex, a declarat pentru Antena 3: „Inițial prevăzusem sfârșitul anului 2027, acum va fi 2028 sau începutul anului 2029. Depășim pentru că s-au semnat contractele târziu. Pe măsură ce lucrările avansează, se dau în trafic anumite zone”.

Magistrala 6 va asigura legătura directă de la Gara de Nord la Aeroportul Internaţional Otopeni. Pe un traseu de 14,2 kilometri, aceasta va cuprinde 12 staţii de metrou: Pajura, Expoziţiei, Piaţa Montreal, Gara Băneasa, Aeroportul Băneasa, Tokyo, Washington, Paris, Bruxelles, Otopeni, Ion I. C. Brătianu, Aeroportul Internaţional Henri Coandă.

Linia de metrou M6 între Gara de Nord este împărțită în două secțiuni, respectiv secțiunea dintre 1 Mai și Tokyo (Complex Băneasa) și Tokyo – Otopeni.

Pentru prima secțiune a liniei de metrou, contractul este semnat cu asocierea Alsim Alarko – Makyol, iar pentru secțiunea II cu Gulermak – Somet. Lucrările la viitoarea magistrală de metrou M6 către Aeroportul Otopeni se apropie probabil de un progres fizic de 30% pe Secțiunea Sud 1 Mai – Tokyo. Lucrările pentru prima secțiune (tronsonul de sud) Gara de Nord – Băneasa (stația Tokyo) au început în urmă cu un an cu Asocierea Alsim Alarko – Makyol, iar pentru secțiunea de Nord, tot cu 6 stații, Gulermak a început execuția stației I.C. Brătianu, de lângă Otopeni. La sfârșitul lunii martie a început forarea primului tunel al „Metroului de Otopeni”, iar din aprilie și al doilea utilaj TBM a intrat în subteran dinspre Băneasa (stația Tokyo) spre stația 1 Mai. Startul oficial al lucrărilor din subteran pentru secțiunea de sud, Gara de Nord (1 Mai) – Băneasa, practic primele șase stații ale Magistralei M6 spre Otopeni, s-a făcut cu aproape un an întârziere față de primele estimări, întârzierea fiind cauzată și de numărul mare al avizelor necesare (aprox. 200).

Pe secțiunea Nord, lucrările sunt mai puțin avansate, nici nu au fost coborâte TBM-urile pentru foraj.

În martie, Metrorex a semnat cu SOMET contractul de 1,6 miliarde lei pentru șină, instalații și automatizare pe Magistrala M6 Gara de Nord – 1 Mai – Aeroport Otopeni. Oferta Asocierii SOMET (Leader) – Theda Mar – UTI – TIAB – Salcef a fost declarată conformă, marți, 17 decembrie 2024.

Marea problemă: Finanțarea

Asociația Pro Infrastructură afirmă că marea necunoscută pentru Metroul de Otopeni rămâne finanțarea, în contextul în care finanțarea din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) „s-a evaporat” și secțiunea 1 Mai – Tokyo trebuie readusă în Programul Transport, iar pentru secțiunea Washington – Otopeni Comisia Europeană a refuzat finanțarea din fonduri nerambursabile așa că statul este nevoit să asigure banii exclusiv de la buget și din împrumuturi

Proiectul “Magistrala 6. 1 Mai – Otopeni, Legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă – Otopeni” este unul de utilitate publică, de interes naţional, conform Hotărârii Guvernului nr. 496/2017, cu modificările şi completările ulterioare, prin care se asigură nevoile de mobilitate ale persoanelor prin dezvoltarea reţelei de transport trans european.