Utilajul de forare (TBM) care va excava cele două galerii ale Tunelului Poiana (1,78 km) de pe secțiunea Cornetu – Tigveni, cel mai complex tronson al Autostrăzii Sibiu – Pitești, va ajunge în Portul Constanța la finalul acestui an, anunță directorul general al CNAIR Cristian Pistol.
Acesta este un pas decisiv pentru acest proiect.
România va avea, pentru prima dată, un tunel de autostradă realizat cu tehnologia Tunnel Boring Machine (T.B.M), pe lotul Cornetu – Tigveni al Secțiunii 3 Sibiu – Pitești.
„Aproximativ în luna martie a anului viitor preconizăm începerea forajului la tunel”, estima anterior secretarul de stat Ionel Scrioșteanu.
Sursa foto: Facebook / Irinel Ionel Scrioșteanu
Tunelul Poiana este cel mai lung tunel proiectat pe Autostrada A1 Sibiu – Pitești, cu o lungime de 1,78 km.
Acesta urmează să fie forat în premieră pentru România cu două utilaje TBM (Tunnel Boring Machine), nu cu metoda austriacă NATM (New Austrian Tunnel Method). „Aceasta este o tehnică de excavare mecanică a tunelurilor cu ajutorul unor mașini speciale de forat tuneluri cu o eficiență ridicată”, preciza anterior CNAIR.
Activitatea este intensă și în bazele de producție, în pregătirile pentru tunel, afirmă Pistol. În fabricile special construite în șantier (Racovița și Cepari) se produc continuu grinzi și carcase de armătură necesare pentru tuneluri.
Șeful CNAIR susține că lucrările avansează, iar constructorii Tancrad și Webuild mențin un ritm susținut, fiind mobilizați în șantier cu aproximativ 1.400 de muncitori și deservenți de utilaje și peste 1000 de utilaje.
La zi, se lucrează simultan la 14 structuri (poduri și viaducte) din cele 54 proiectate pe traseu. Un punct important a fost atins la structura de la km 66+200, unde s-a finalizat montajul tuturor celor 24 de grinzi.
De asemenea, o parte din zidurile de sprijin sunt gata, iar în prezent se intervine inclusiv la ecoductul din zona Racovița.
Contractul de 5,4 miliarde lei pentru Lotul 3 Tigveni – Cornetu (37 km) a fost semnat în august 2022, cu asocierea WeBuild (Italia) – Tancrad (România), iar ordinul pentru începerea proiectării s-a dat în februarie 2023, durata de 12 luni pentru Proiect Tehnic fiind cu mult depășită. Pe acest lot se vor mai construi 2 noduri rutiere și 55 de structuri. Finanțarea este asigurată prin Programul Transport.
Termenul contractual pentru Lotul 3 Cornetu – Tigveni este noiembrie 2027, însă termenul de 45 de luni pentru execuție se calculează începând de la data emiterii autorizației de construire. Prima autorizație a fost emisă abia în decembrie 2024. Astfel, termenul real de deschidere este anul 2028.
Secretarul de stat Irinel Ionel Scrioșteanu a declarat că autoritățile doresc să inaugureze lotul 3 Cornetu – Tigveni de pe Autostrada Sibiu – Pitești pe 1 decembrie 2028, la 110 ani de la Unirea României.
Autostrada Pitești – Sibiu
Stadiu: parțial deschisă, parțial în execuție, potrivit 130km.ro.
Lungime: 122,11 km + 17,56 km centura Sibiu
Termen deschidere: Decembrie 2010 pentru Centura Sibiu, decembrie 2022 pentru Secțiunea 1, Decembrie 2024 pentru Secțiunea 5 parțial (Băiculești – Pitești, 15,77 km), Iunie 2025 pentru diferența pe secțiunea 5 (Curtea de Argeș – Băiculești, 14,58 km), 2027-2028 pentru secțiunile 2-4.
- Centura Sibiu (Șelimbăr – Șura Mică), 17,56 km, deschisă în decembrie 2010.
- Secțiunea 1 Sibiu – Boița, 13,17 km. Constructor: Porr; cost: 613 milioane lei (fără TVA); termen: 12 luni pentru proiectare și 3 ani pentru execuție. Contract semnat în aprilie 2019. Deschisă în decembrie 2022.
- Secțiunea 2 Boița – Cornetu, 31,33 km. Constructor: asocierea Mapa Insaat Ve Ticaret AS – Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret; cost: 4,250 miliarde lei fără TVA; termen: 18 luni de proiectare și 50 de luni de execuție a lucrărilor. Contract semnat în februarie 2022. Termen de deschidere: 2028.
- Secțiunea 3 Cornetu – Tigveni, 37,40 km. Constructor: asocierea Astaldi/WeBuild – Tancrad; cost: 5,32 miliarde lei (fără TVA); termen: 12 luni pentru proiectare și 45 de luni pentru execuție. Contract semnat în august 2022. Termen de deschidere: 2028.
- Secțiunea 4 Tigveni – Curtea de Argeș, 9,86 km. Licitație lansată în martie 2019. Constructor: Porr Construct SRL; cost: 1.678.873.121,77 lei (fără TVA); termen: 16 luni de proiectare și 44 luni de execuție a lucrărilor. Contract semnat în noiembrie 2021. Termen de deschidere: 2027.
- Secțiunea 5 Curtea de Argeș – Pitești, 30,35 km. Contract semnat în mai 2020. Constructor: Astaldi; cost: 1.710.277.069,34 lei (fără TVA); termen de execuție: 12 luni de proiectare și 48 de luni de realizare a lucrărilor. Deschidere: decembrie 2024 pentru Băiculești – Pitești (15,77 km), iunie 2025 pentru Curtea de Argeș – Băiculești (14,58 km).
La ora actuală sunt în lucru 3 secțiuni ale autostrăzii Sibiu – Pitești (A1), parte a coridorului 4 Pan-european:
- Secțiunea 4 (Curtea de Argeș – Tigveni): 9,86 km. Termenul de finalizare contractual este anul 2027 dar în actualul ritm de lucru este posibil să fie deschisă circulația mai devreme (2026).
- Secțiunea 3 (Cornetu – Tigveni): 37,40 km. Termenul contractual de finalizare este 2028.
- Secțiunea 2 (Boița – Cornetu): 31,33 km. Termenul contractual de finalizare este 2028.
Cele trei secțiuni, care au o lungime însumată de 78,8 km, fac parte din tronsonul montan al autostrăzii Sibiu – Pitești, prima autostradă din România care va traversa Carpații.
Alte două secțiuni au fost deja deschise traficului.
Secțiunea 1 Sibiu – Boița (13,17 km) a fost deschisă de constructorul austriac Porr în decembrie 2022.
În decembrie 2024, constructorul italian WeBuild a dat în circulaţie o secţiune de 16 kilometri din lotul 5 Curtea de Argeş – Piteşti (între Piteşti şi Băiculeşti) de pe Autostrada A1 Sibiu – Piteşti, cu 8 luni mai devreme faţă de termen. Lungimea lotului 5 este de 30,35 km. Iar diferența de traseu a fost deschisă traficului pe 11 iunie 2025. Lucrările de construcție a Secțiunii 5 a autostrăzii Sibiu – Pitești s-au finalizat înainte de termenul contractual, stabilit pentru 31 august 2025.

Sursa foto: captură video