Cum s-a descurcat piața auto din România în 2021 (studiu Autovit)

ford, masini, fabrica, auto

2021 a început cu două puncte de presiune majore pentru piața auto: pandemia și criza de materii prime, care s-a transformat pe parcurs, în criza semiconductorilor, potrivit Autovit.ro. “Punctele de fierbere” ale industriei producătoare de mașini au fost întreținute și de valul de scumpiri ale energiei electrice și gazelor naturale.

Deși părea că piața auto se descurcă, din a doua jumătate, anul 2021 a început să arate din ce în ce mai dificilă, iar criza semiconductorilor s-a agravat și au început să apară întârzieri în livrarea modelelor noi de mașini, în vreme ce timpul de așteptare a ajuns chiar și la un an.

În paralel, cererea a început să crească pe piața de mașini rulate. În ciuda cererii și interesului clienților, stocurile de mașini second-hand nu au putut fi refăcute la aceleași volume, pentru că lipsa mașinilor noi i-a făcut pe proprietarii de mașini rulate să-și mai păstreze mașinile vechi până le primeau pe cele noi, și, astfel, să nu le introducă, încă, în circuitul de mașini la mâna a doua.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Totuși, în 2021, piața mașinilor SH din import a crescut, iar tranzacțiile cu mașini second-hand pe plan intern au avut cel mai bun an din istoria lor.

Efectul crizei semiconductorilor asupra industriei mondiale este fără precedent, unele studii arătând că pierderile vor depăși pe plan mondial peste 200 miliarde dolari, cifra reprezentând valoarea de vânzare a mașinilor ce nu au putut fi produse din cauza lipsei microprocesoarelor. Unele cabinete de analiză spun că vor fi produse cu peste 7 milioane de mașini mai puțin în lume, iar altele indică un număr de peste 10 milioane.

Piața auto SH întâmpină și ea aceleași probleme ca piața mașinilor noi, odată cu criza semiconductorilor, pentru că cei care își doresc o mașina nouă, de obicei, o schimbă pe cea veche, care intră în circuitul second-hand. Iar atâta timp cât mașina nouă are o întârziere foarte mare de punere pe piață, nici mașina rulată nu intră în circuit și nu alimentează piața second-hand.

Luna Înmatriculări mașini noi 2021
 Ianuarie 6.004
Februarie 6.897
Martie 7.861
Aprilie 6.862
Mai 8.221
Iunie 11.853
Iulie 15.493
August 16.129
Septembrie 8.942
Octombrie 9.608
Noiembrie 11.480
Decembrie 11.858

Conform analizei datelor de pe platforma Autovit.ro, odată cu problemele pe care le-a întâmpinat industria producătoare de mașini noi, s-au remarcat pe piața de mașini rulate două efecte importante: creșterea cererii pentru mașinile SH (se înregistrează aproximativ același număr de clienți ca anul trecut, dar pentru stocuri mai mici de mașini rulate) și creșterea prețurilor, ca efect imediat al creșterii cererii.

În 2021, pe Autovit.ro au fost publicate peste 239.984 anunțuri, cu 16% mai multe față de 2020. Iar în urma unei analize realizate pe 6  luni (mai – octombrie 2021) de Autovit.ro, se înregistra o  creștere de aproximativ 14% (cu 1.770 euro) a prețului mediu la mașinile diesel și de 17,5% (cu 2.694 euro) la prețurile pentru mașinile pe benzină. Prețul mediu al mașinilor electrice din platformă a crescut cu aproape 8%, de la 34.000 euro la 36.681 euro.

Piața de mașini noi în 2021

Cea mai bună lună pentru mașinile noi a fost august, cu peste 16.000 de unități lansate în circulație, în timp ce luna cea mai slabă a fost ianuarie când abia s-a trecut de 6.000 de mașini. A fost o evoluție interesantă, pentru că șase luni consecutive – din martie până în august – cifrele din 2021 au fost mai mari decât în 2020 și se părea că anul acesta va aduce o creștere de peste 10-15% pe piața mașinilor noi din România.

Din septembrie până în noiembrie, însă, piața mașinilor noi a scăzut față de 2020, mai ales din cauza crizei semiconductorilor, care a făcut ca unele modele auto să fie livrate cu întârzieri mai mari de 6 luni. Totuși, anul 2021 s-a încheiat cu un total de 121.208 de mașini noi înscrise în circulație. Aproximativ, la nivelul anului trecut, încheiat în România cu un total de 127.000 de mașini noi, dar care a însemnat și o scădere de 22% față de 2019.

Înmatriculări mașini noi în 2021

 

Înmatriculări mașini noi în 2020

 

Diferența %             2021 vs. 2020

 

121.208 126.311 – 4%
Luna Înmatriculări mașini SH din import 2021
Ianuarie 32.366
Februarie 32.375
Martie 36.558
Aprilie 34.240
Mai 31.562
Iunie 32.454
Iulie 35.633
August 34.828
Septembrie 35.124
Octombrie 33.101
Noiembrie 30.280
Decembrie 27.238

Piața mașinilor second-hand din import în 2021

Piața mașinilor second-hand din import a crescut de la 381.495 unități în 2020 la 395.759 unități în 2021. Variația între luna cu cele mai mari volume și cea cu cele mai mici este mult mai redusă decât la mașini noi. Minimul a fost atins în decembrie, cu puțin peste 27.000 de mașini, iar maximul a fost în martie, când au fost înmatriculate în România peste 36.000 de mașini second-hand din import.

Anul 2021 s-a încheiat cu aproximativ 400.000 de unități, ceea ce reprezintă o creștere de 3,74% față de 2020, când totalul a fost de 381.495 de mașini. Dar și aici, cifrele din 2020 au însemnat o scădere de 14% față de 2019.

Cu acest total de aproximativ 400.000 de unități, piața mașinilor SH crește după 3 ani consecutivi de declin. Recordul pentru mașinile second-hand din import s-a înregistrat în 2017, când au fost înmatriculate în România 518.000 de unități

Înmatriculări mașini SH din import 2021 Înmatriculări mașini SH din import 2020

Diferența %

2021 vs. 2020

 

395.759 381.495  3,74%

Piața reînmatriculărilor – 2021

Pentru reînmatriculări (tranzacții cu mașini SH pe plan intern) 2021 este cel mai bun an din istorie, totalul fiind de 655.804 unități, cu aproape 20% mai mult decât în 2020. Luna martie, cu 63.998 de mașini reînmatriculate, a fost luna cu cele mai multe mașini înmatriculate din istoria României, această valoarea nefiind depășită niciodată, nici de mașinile noi, nici de cele rulate din import. Chiar și cea mai slabă lună din acest an a înregistrat cifre foarte mari: peste 50.000 de mașini, în luna noiembrie.

Luna

Reînmatriculări

 în 2021

Ianuarie

53.799

Februarie

57.575

Martie

63.998

Aprilie

56.170

Mai

51.469

Iunie

51.375

Iulie

52.372

August

53.945

Septembrie

57.638

Octombrie

52.107

Noiembrie

50.559

Decembrie

54.797

Anul 2021 s-a încheiat cu un total record pentru mașinile second-hand de pe plan intern: peste 655.000 de mașini. Această creștere a fost generată, în special, de criza de pe piața de mașini noi. Cumpărătorii din țară, care nu au acceptat termenele mari de livrare, au preferat să facă achiziții masive de pe piața de mașini rulate.

2021 este al doilea an în care piața auto a reînmatriculărilor depășește 600.000 de unități, primul fiind 2019. În total, volumul de mașini din 2021 este cât cel combinat din trei ani consecutivi: 2013, 2014 și 2015.

Reînmatriculări 2021

Reînmatriculări 2020

 

Diferența %

2021 vs. 2020

 

655.804

547.625

 19,76%

Cele mai populare mărci auto

În topul mașinilor noi, cea mai populară este Dacia, 27% dintre români preferând marca autohtonă. Surprizele apar în top 3, unde locul doi este ocupat de Hyundai, iar următorul de Toyota, fiecare, cu aproape 8% din piață. Ford și Volkswagen completează top 5, Renault a fost pe locul 7, în timp ce pe locul 8 în clasamentul celor mai populare mărci auto s-a aflat marca Suzuki. Hyundai și Toyota erau, în general, în a doua jumătate a top 10 cele mai populare mărci,  în anii trecuți.

Conform datelor DRPCIV, la mașinile second-hand din import, cea mai populară marcă este Volkswagen cu 25% din dintre preferințele românilor. Audi și BMW au fiecare câte 9%, iar Ford și Opel au înregistrează fiecare aproximativ 7% cotă de popularitate.

Valoarea mașinilor puse la vânzare pe Autovit.ro, anul trecut, a fost de 3.5 miliarde euro, cu 40% mai mare decât în 2020. Numărul anunțurilor a fost și el mai mare, comparativ cu anul anterior. Au fost publicate peste 233.496 anunțuri auto pe Autovit.ro, cu 13% mai multe decât în 2020.

Mărcile auto cu cele mai multe oferte pe Autovit.ro au fost Volkswagen, BMW, Audi, Mercedes și Ford, la fel ca în 2020.

În ceea ce privește interesul utilizatorilor platformei, aceștia s-au concentrat mai mult pe mărcile Volkswagen și BMW, reprezentând 28% din totalul căutărilor de pe Autovit.ro, urmate de Audi si Mercedes cu 13%, respectiv 11% din totalul căutărilor.

Model Număr total de   anunțuri postate
Volkswagen Passat 10.151
Volkswagen Golf 9.855
Audi A4 7.259
BMW seria 3 7.018
BMW seria 5 6.520
Marca Număr total de   anunțuri postate
Volkswagen 38.987
BMW 31.434
Audi 22.787
Mercedes Benz 22.677
Ford 14.235

Cei mai mulți vizitatori Autovit.ro au căutat mașini al căror an de fabricație să nu fie mai vechi 2017, iar în ce privește valoarea, aceștia au căutat, în special, mașini cu prețuri cuprinse între 10.000 și 25.000 de euro. Aparent, majorității românilor nu le pasă de scăderea din restul continentului a cererii pentru mașini diesel, care continuă să fie foarte căutate, cel puțin ca variante second hand.

Tip de combustibil % 2021 % 2020
diesel 72.3% 74.3%
benzina 24.1% 22.3%
hibrid + electric 3.2% 2.2%
altele 0.5% 1.2%

La fel ca în 2020, anul trecut popularitatea SUV-urilor a rămas crescută, fiind tipul de mașină cu cele mai multe anunțuri în platformă.

Principalul tip de combustibil al mașinilor puse la vânzare pe Autovit.ro rămâne dieselul, dar este în scădere cu 3% față de 2020. În același timp, numărul mașinilor pe benzină prezente pe platformă a crescut cu 8%, comparativ cu 2020. Dar cea mai spectaculoasă evoluție față de anul anterior o au mașinile electrice și hibrid, care au avut o prezență pe site cu 45% mai mare decât în 2020.

Marca % din numărul total de anunțuri postate
Volkswagen 15%
Ford 7%
Renault 7%
Opel 6%
Audi 6%

Ce se va întâmpla în 2022

Piața mașinilor noi va crește pe măsură ce se va rezolva criza semiconductorilor. Totuși, nu sunt șanse mari ca piața să revină la nivelul de 160.000 de mașini noi, care a fost atins în anul dinaintea pandemiei.

2022 va fi un nou an record pentru mașinile electrice, iar asta se va întâmpla datorită primelor consistente din Programul Rabla Plus (de peste 9.000 de euro), dar și datorită primului model electric autohton – Dacia Spring – la care livrările au început în octombrie, astfel că 2022 va fi primul an complet de vânzări.

2021 a fost anul în care mai mulți producători auto de volum – Ford, Opel, Peugeot – au anunțat că în jurul anului 2030 vor vinde doar mașini full-electrice în Europa. La nivelul UE, anul 2022 va fi unul record pentru mașinile 100% electrice, cu un total de aproximativ 800.000. Și va crește numărul de mașini electrice și pe piața second-hand.

În România, piața de mașini second-hand nu ar avea motive să scadă în 2022. Nu sunt preconizate creșteri de taxe pentru înmatriculare sau posesie în primele luni din 2022, deși recente declarații politice indică posibilitatea introducerii unor taxe care să ducă la scăderea importurilor de mașini SH din import.

Spre piața SH s-ar putea îndrepta și o parte dintre cei care ar fi vrut să-și ia mașini noi, dar au fost descurajați de timpii mari de așteptare sau de prețurile prea mari.

Va continua tendința declanșată de pandemie, astfel că o parte dintre oamenii care se tem să nu se infecteze cu COVID-19 atunci când folosesc transportul în comun, vor alege să-și ia pentru prima oară mașină.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: