Creșterea costurilor materiilor prime a fost agravată de invazia rusă a Ucrainei ar putea anula visul marilor producători de mașini electrice, inclusiv al lui Elon Musk de a lansa vehicule electrice mai ieftine.
Creșterea prețurilor la nichel, litiu și alte materiale amenință să încetinească și chiar să inverseze temporar tendința pe termen lung de scădere a costurilor bateriilor, cea mai scumpă parte a vehiculelor electrice, și ar putea împiedica adoptarea pe scară largă a tehnologiei.
Și asta se adaugă la un lanț de aprovizionare deja răvășit de pandemia COVID-19 și de deficitul global de cipuri.
De altfel, anul acesta ar putea marca prima creștere de la an la an a prețului mediu al bateriilor cu litiu-ion.
Conflictul din Ucraina nu a făcut decât să ridice miza, împingând prețurile nichelului la nivelul maxim din ultimii 11 ani, din cauza temerilor că exporturile Rusiei, principalul producător, ar putea fi perturbate. Prețurile litiului au crescut și ele, mai mult decât dublându-se de la sfârșitul anului, deoarece oferta a scăzut sub creșterea cererii.
Rusia produce aproximativ 7% din nichelul extras din lume. Este, de asemenea, un mare furnizor de aluminiu și paladiu.
Creșterea prețurilor vehiculelor electrice – marcată de scumpiri apărute în ultimul an în cazul Tesla sau cel al startup-ului Rivian Automotive – contează deoarece consumatorii de masă nu vor plăti o sumă foarte mare pentru o tehnologie pe care mulți încă nu o îmbrățișează.
Și în timp ce consumatorii își fac mai puține griji acum că ar putea rămâne blocați cu bateria golită pe marginea drumului, prețul va rămâne o preocupare majoră.
De altfel, producători de baterii precum LG Energy Solution, furnizor al Tesla și General Motors, au anunțat că materiile prime reprezintă 70% sau 80% din costul bateriilor sale.