McDonald’s, Pepsi, Coca-Cola și Starbucks au oprit marți vânzările celor mai cunoscute produse ale lor în Rusia, și s-au aliniat la sancțiunile vestului, cauzate de războiul Rusiei împotriva Ucrainei, scrie Reuters.
Pepsi și McDonald’s au fost pionieri corporativi a căror relație cu Uniunea Sovietică și statul rus post-sovietic în urmă cu decenii era văzută ca îmbunătățind relațiile internaționale.
Toate cele patru companii au operațiuni majore în Rusia.
McDonald’s a declarat că va continua să plătească salarii celor 62.000 de angajați ai săi din Rusia, deoarece a închis 847 de restaurante. Prima unitate deschisă în Rusia, în Piața Pușkin din centrul Moscovei, în 1990, a devenit un simbol al capitalismului american înfloritor odată cu căderea Uniunii Sovietice.
„Mă bucur că au luat decizia corectă”, a declarat Jeffrey Sonnenfeld, profesor la Yale School of Management, care urmărește pozițiile marilor companii cu privire la Rusia, după mutarea McDonald’s. „Este un impact cu adevărat important și este atât de simbolic, cât și de substanțial.”
Starbucks Corp închide temporar sute de magazine, iar PepsiCo va suspenda orice publicitate în Rusia și va opri vânzarea mărcilor sale de băuturi, continuând în același timp să vândă produse esențiale, cum ar fi laptele și alimentele pentru copii. Rivalul Coca-Cola a anunțat că își va suspenda activitatea acolo.
Coca-Cola a fost băutura oficială a Jocurilor Olimpice din 1980 de la Moscova, în ciuda faptului că Statele Unite au boicotat evenimentul în semn de protest față de invazia sovietică a Afganistanului.
ȘiAmazon.coma anunțat că va înceta să accepte noi clienți pentru serviciile sale cloud din Rusia și Ucraina. Universal Music a suspendat toate operațiunile din Rusia, iar serviciul de întâlniri online Bumble își va elimina aplicațiile din magazinele din Rusia și Belarus.
Moscova a numit atacul o „operație militară specială” care vizează nu ocuparea teritoriului, ci distrugerea capacităților militare ale Ucrainei.
Mișcările Occidentului de a izola economic Rusia pentru atacul împotriva țării vecine au lovit puternic piețele globale de mărfuri și energie, ducând la creșterea prețurilor și amenințând să deraieze redresarea după pandemia de COVID-19.