METRO a ajuns să colaboreze în prezent cu peste 350 de furnizori în mod permanent, național și local, mai ales pe segmentul produselor proaspete, dintre care 100 sunt producători de legume și fructe. Adrian Ariciu, CEO-ul METRO, a declarat într-un interviu acordat Economedia că procentul de produse achiziționate direct de la producătorii români depășește 40%. Mai mult, carnea de pasăre provine în proporție de 90% din România, iar în vitrinele cu vânzare asistată carnea de porc și vită provine exclusiv de la producătorii români.
Printre cele mai frecvente produse românești aflate pe rafturile magazinelor METRO sunt verdeața (mărar, pătrunjel, leuștean, salata verde, ceapa verde, ridichi), legumele (roșii, vinete, ardei, dovlecei) și rădăcinoasele (ceapă, morcovi, cartofi, țelină).
Producătorii sunt preponderent din partea de sud-est, sud-vest și central-sudică a ţării (Olt, Ilfov, Giurgiu, Galați, Constanța, Dolj, Dâmbovița și Ialomița). Furnizorii din acest moment sunt atât individuali, cât şi grupuri de producători sau cooperative agricole care furnizează o cantitate mare din necesarul de fructe şi legume al METRO România.
„Există o oportunitate de a crea valoare adăugată în produsele dezvoltate în România, în ceea ce privește produsele procesate și anume cele ready-to-cook și ready-to-serve. Există cerere în piață, însă producția locală nu este încă acoperită la nivelul cererii interne, acestea fiind în marea lor majoritate importate, din cauza lipsei unor alternative care să acopere spectrul pe care ni-l dorim”, a declarat Adrian Ariciu.
Economedia: Cum îi ajută pe producătorii locali parteneriatul cu METRO?
Adrian Ariciu: METRO dispune de un portofoliu de furnizori foarte diversificat, atât cu producători cu acoperire națională, dar și cu producători locali care furnizează produse la standarde ridicate de calitate, în magazinele aflate în proximitatea fermelor lor. Prin parteneriatul cu METRO, producătorii au acces la soluții de monitorizare, distribuție și o piață de desfacere a producției, ajungând să deservească un număr foarte mare de clienți prin intermediul rețelei noastre. Acest aspect reprezintă un avantaj în continuitatea comercializării mărfurilor pe care le produc și în succesul afacerilor lor.
Ce criterii trebuie să îndeplinească producătorii locali pentru a putea deveni colaborator Metro?
Susținerea producătorilor români reprezintă o prioritate în politica noastră de achiziții și suntem deschiși la colaborări cu orice producător local ce acoperă nevoile clienților noștri profesioniști și se angajează să respecte standardele de prospețime și calitate ale METRO România.
Toate parteneriatele sunt evaluate din punct de vedere al proximității (față de platformă sau de magazin dacă este o colaborare locală), deținerea unui depozit, capacitatea de sortare și condiționare a mărfurilor, capacitatea de a asigura transport frigorific, precum și prețuri competitive.
Câți producători locali sunt parteneri Metro și care este procentul de produse locale de pe rafturile Metro?
De câte ori este posibil, selectăm producători locali pentru a oferi clienților noștri legume și fructe autohtone proaspete, la cel mai bun preț posibil. Astfel, în prezent, am ajuns să colaborăm cu peste 350 de furnizori în mod permanent, național și local, mai ales pe segmentul produselor proaspete, dintre care aproximativ 100 sunt producători de legume și fructe. Sprijinim furnizorii locali și căutăm permanent soluții noi să îi susținem să se dezvolte.
În ceea ce privește procentul de produse achiziționate direct de la producătorii români, dacă excludem din gamă bananele, citricele și fructele exotice, acesta depășește 40%.
Care sunt cele mai frecvente produse locale de pe rafturi?
Printre cele mai frecvente produse românești aflate pe rafturile magazinelor METRO sunt verdeața (mărar, pătrunjel, leuștean, salata verde, ceapa verde, ridichi), legumele (roșii, vinete, ardei, dovlecei) și rădăcinoasele (ceapă, morcovi, cartofi, țelină). Mai mult, carnea de pasăre provine în proporție de 90% din România, iar în vitrinele cu vânzare asistată carnea de porc și vită este provenită exclusiv de la producătorii români.
Care sunt zonele din țară cel mai reprezentate de producători locali?
Producătorii sunt preponderent din partea de sud-est, sud-vest și central-sudică a ţării (Olt, Ilfov, Giurgiu, Galați, Constanța, Dolj, Dâmbovița și Ialomița). Furnizorii din acest moment sunt atât individuali, cât şi grupuri de producători sau cooperative agricole care furnizează o cantitate mare din necesarul de fructe şi legume al METRO România.
Ce produse ale producătorilor sunt slab reprezentate și reprezintă o oportunitate?
Există o oportunitate de a crea valoare adăugată în produsele dezvoltate în România, în ceea ce privește produsele procesate și anume cele ready-to-cook și ready-to-serve. Există cerere în piață, însă producția locală nu este încă acoperită la nivelul cererii interne, acestea fiind în marea lor majoritate importate, din cauza lipsei unor alternative care să acopere spectrul pe care ni-l dorim.
La METRO ne-am propus să dezvoltăm oferta de produse „fast service”, de la produse ready-to-cook, gata marinate sau porționate și calibrate, produse ready-to-serve, produse gata gătite la cele mai înalte standarde de calitate, până la produse easy cooking, preparate care pot fi pregătite în cinci minute.
Cum putem crește procentul de produse locale de pe rafturi în afara sezonului?
Planul nostru este să avem produse românești pe tot parcursul anului, nu doar în perioada sezonieră, și colaborăm în acest sens cu numeroase cooperative și producători individuali pentru a asigura permanent disponibilitatea produselor locale la raft.
Pentru a crește procentul de produse autohtone de pe rafturile magazinelor este nevoie ca producătorii să mărească, pe cât posibil, capacitatea de stocare în extrasezon și, eventual, să extindă capacitatea de producție prin suprafețe acoperite și încălzite, astfel încât să nu ne bazăm doar pe o producție sezonieră.
Care sunt planurile de extindere în 2022 în ceea ce privește noi locații? Ce orașe din România vizați?
Avem obiective de expansiune în ceea ce privește franciza LaDoiPași și dorim să atingem pragul de 2.000 de magazine până în anul 2023, menținându-ne poziția de lider al pieței magazinelor de proximitate în regim de franciză. În prezent, franciza numără peste 1.750 de magazine și urmărim extinderea acestora în comunitățile din întreaga țară, atât urban 30%, cât și rural 70%.
De asemenea, prioritatea noastră este să creștem business-ul partenerilor actuali. Astfel, monitorizăm evoluția afacerii clientului, propunând permanent soluții pentru îmbunătățirea modelului comercial, vizibilitatea magazinului LaDoiPași și comunicarea față de consumator. În acest mod, vom putea menține un ritm constant de dezvoltare al francizei și contribuim la succesul afacerii antreprenorilor independenți.
Care este rolul tehnologiei în retail și cum poate ajuta dezvoltarea de noi soluții business-ul? Ce planuri pentru dezvoltarea digitală aveți în acest an și ce buget de investiții?
Modernizarea și digitalizarea afacerilor sunt esențiale pentru dezvoltarea industriei. În cadrul companiei, înțelegem nevoile în schimbare și dezvoltăm soluții digitale care să îmbunătățească experiența clienților noștri. Spre exemplu, avem o platformă digitală, DISH, dedicată profesioniștilor din domeniul HoReCa. Aceasta include soluții profesionale și a fost proiectată în colaborare cu experți din industria ospitalității, pentru a oferi toate soluțiile de digitalizare a afacerii, într-un mod simplu și rapid, cu mai puține sarcini administrative, la un preț accesibil și fără comisioane suplimentare către terți.
De asemenea, am lansat anul trecut METRO app, o soluție digitală care oferă acces rapid la toate informațiile relevante despre produse, stocuri sau facturi. Este o aplicație mobilă ce le oferă clienților noștri posibilitatea de a avea la îndemână mereu cardul METRO, pentru a se bucura astfel de oferte direct din telefon.
În ceea ce privește planurile de dezvoltare, în acest an ne dorim să extindem serviciile aplicației METRO și să oferim acces la noi soluții inovatoare care să eficientizeze experiența de cumpărare a clienților.