Proiectantul Drumului Expres Oradea – Arad, investiţie de un miliard de euro pe care o derulează Consiliile Judeţene Arad şi Bihor, ar putea fi desemnat luna viitoare. Şoseaua de mare viteză, proiect preluat de la Compania de Drumuri, este primul proiect major de infrastructură de transport fără implicarea Guvernului. Drumul va avea trei benzi pe sens pe o lungime de 15 kilometri şi profil de autostradă pentru 45 de kilometri.
Evaluarea ofertelor depuse pentru proiectarea Drumului Expres Oradea – Arad a continuat cu o nouă şedinţă a comisiei de evaluare, specialiştii din Consiliile Judeţene Arad şi Bihor având săptămâna aceasta o întâlnire pentru analiza celor cinci oferte, potrivit unui comunicat de presă trimis astăzi de CJ Bihor.
Este un calendar accelerat pentru că, în aproximativ o lună se estimează şi desemnarea câştigătorului, semnarea contractului de 42 de milioane de lei urmând să fie posibilă dacă nu se depun contestaţii.
Drumul expres Oradea – Arad (n.r., parte din A 11, din care acum doi kilometri sunt daţi în trafic lângă Arad) cu o lungime de aproximativ 140 km, este probabil, cel mai important exemplu pentru descentralizarea în transporturi. Parteneriatul Regional din Vest-ul ţării (CJ Bihor, Primăria municipiului Oradea, CJ Arad şi Primăria municipiului Arad) a preluat de la Compania de Drumuri proiectul A11 sau Drum Expres Oradea- Arad, investiţie de aproximativ un miliard de euro care va beneficia de fonduri europene. Acordul pentru Parteneriatul Regional s-a semnat în toamna anului trecut şi a consemnat o premieră istorică: două judeţe vor derula un proiect de infrastructură rutieră de importanţă naţională, fără a mai aştepta implicarea Guvernului.
Pentru că Studiul de Fezabilitate este vechi, din 2007, la începutul anului s-a lansat o licitaţie pentru refacerea documentaţiei tehnice, iar până la termenul limită – 22 martie au fost depuse cinci oferte, precizează CJ Bihor.
„Au depus oferte doi ofertanți unici, CONSITRANS și ADURO IMPEX, respectiv trei asocieri: SEARCH CORPORATION (Lider), MEGA ENGINEERING CONSULTING INC.; RUTIER CONEX XXI S.R.L. (Lider), TOTAL ROAD, EVALCONS TECH S.R.L. și IRIMAT CONS (Lider), ARTERA BLUE S.R.L., STUDIO CORONA S.R.L. CIVIL ENGINEERING”, notează Consiliul Judeţean Bihor, care ar putea anunţa câştigătorul la finalul lunii viitoare.
Valoarea estimată a achiziției este de 42.061.284, 66 lei, fără TVA. Investiția totală estimată a lucrărilor pentru Drumul Expres Oradea – Arad este de un miliard de euro, finanțarea urmând să fie asigurată prin accesarea fondurilor europene nerambursabile din cadrul programului operațional specific de transport.
Durata contractului pentru documentaţia tehnică este de 20 de luni de la momentul semnării.
A11 Arad-Oradea: profil de autostradă pe aproximativ 60 de kilometri şi drum expres pe 76 de kilometri
Şoseaua de mare viteză care va lega municipiile Arad şi Oradea, respectiv Autostrada A 1 Sibiu – Nădlac 2 şi Autostrada A 3 Transilvania Târgu Mureş – Borş 2, va avea profil de autostradă cu 3 benzi pe 15 kilometri, autostradă clasică pe 45 km, respectiv drum expres pe o lungime de 76 kilometri.
Centurile Arad Est, Beiuş şi Sibiu Sud, alte proiecte de infrastructură de transport transferate la autorităţile locale
Descentralizarea în transporturi a fost facilitată anul trecut, atunci când Guvernul a dat OUG 101/2020 care a reprezentat o premieră pentru că a permis autorităţilor locale să preia proeicte de la „Centru”, practic de la diverse companii naţionale – de exemplu CNAIR, CFR sau CNI – Compania Naţională de Investiţii. Singura excepţie: Regiunea Bucureşti- Ilfov, după cum a scris G4Media aici.
Pe lângă Drumul Expres Oradea – Arad, CJ Bihor a preluat de la CNAIR şi varianta ocolitoare Ştei – 27 km, respectiv centura Aleşd pe DN1. Alte parteneriate semnate între CNAIR şi autorităţile locale sunt pentru Centurile Arad Est, Beclean, Mediaş şi Sibiu Sud.