Metroul din PNRR, aproape de ratare. Drulă arată că România nu poate respecta jalonul de contractare a 50 % din lucrări la București sau Cluj până la sfârșitul anului

Foto: Cătălin Drulă, ministrul Transporturilor. Sursa: Inquam Photos / Octav Ganea sursa foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Metroul din PNRR este foarte aproape de ratarea primului jalon pe care l-a asumat România : semnarea a 50 % din contractele de lucrări până la sfârșitul acestui an, arată fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă. Reacția lui Drulă vine după ce luni, primarul Emil Boc a anunțat suspendarea licitației pe motiv că valoarea inițială, de 1,3 miliarde euro nu mai corespunde costurilor actuale, deși indicatorii au fost aprobați pe 28 decembrie 2021 în plină criză a prețurilor la materialele de construcții. Al doilea proiect de metrou finanțat prin PNRR, prelungirea Magistralei M 4 Gara de Nord -Filaret din București este și mai întârziat, fără licitație de proiectare și execuție lansată, ba chiar cu ,,planul B ” de a transfera finanțarea de 300 de milioane de euro pentru reparații rapide pe Calea Ferată (detalii aici).

În acest context, fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă spune că România riscă să piardă banii din PNRR pentru cele două proiecte de metrou (n.r termenul pentru decontarea prin PNRR este august 2026) și îi acuză pe primarul Clujului Emil Boc și pe ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu de incompetență :

,,4 pași simpli ca să înțelegi cât de incompetenți la infrastructură sunt Boc și Grindeanu

Pasul 1. Boc tocmai a suspendat licitația pentru metroul de la Cluj (proiect PNRR) pentru ca Grindeanu să actualizeze indicatorii tehnico-economici ai proiectului. Indicatori pe care tot Grindeanu îi aprobase acum 8 luni în guvern și cu care Boc se lăuda atunci. Pasul 2. Grindeanu a blocat celălalt mare proiect de metrou din PNRR, metroul M4 Sud (Gara de Nord-Gara Progresu) din București. N-a reușit (nici nu s-a străduit) să obțină avizele, acordul de mediu, să aprobe studiul de fezabilitate și să lanseze licitația de lucrări. Pasul 3. Jalonul de contractare a 50% din proiectele de metrou din PNRR până la finele lui 2022 va fi ratat. Asta înseamnă risc de pierdere de bani din PNRR. Pasul 4. Boc și Grindeanu nu au reușit să aprobe nici indicatorii tehnico-economici ai Centurii Metropolitane Cluj. Știți care, proiectul despre care țipa Boc că nu e în PNRR, cel pentru care am gândit finanțare din fondurile structurale de Transport 2022-2030. Concluzia: primii la dat din gură, ultimii la făcut treabă. PNL și PSD la guvernare.”
Pe de altă parte, Boc a susținut luni că era singura decizie pentru salvarea contractului, iar termenul va rămâne în interiorul PNRR : ,,după consultarea cu ministrul Transporturilor am luat decizia de a suspenda temporar procedura de achiziție până actualizăm indicatorii tehnico-economici ai investiției. Această operațiune este necesară pentru a actualiza costul de realizare a metroului având în vedere că în ultimele luni prețurile au crescut în ritm accelerat. Se pune întrebarea de ce astăzi, pentru că pe parcursul ultimelor patru zile am primit trei scrisori, dar nu pot să le prezint până la sfârșitul licitației, scrisori de la trei firme care au realizat 19 linii de metrou pe patru continente și care ne-au informat că ar fi dorit să participe, dar din nefericire din cauza prețului aprobat anul trecut și a prețurilor din prezent nu pot participa. În această situație puteam să anulăm licitația, asta însemna șase luni de zile sau să suspendăm temporar până când, în Guvern se actualizează indicatorii. Am primit acceptul ministrului Transporturilor pentru această procedură. În perioada imediat următoare vom stabili valoarea exactă de piață urmând ca imediat după aceea firmele să poată depună ofertele. Decizia este una benefică, se menține în planul de realizare prin PNRR”

sursa foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *