Primăria Cluj Napoca a suspendat licitația pentru proiectarea și execuția magistralei de metrou M 1 după ce constructorii au cerut actualizarea costurilor la contractul estimat inițial la 1,3 miliarde de euro, a anunțat luni, primarul Emil Boc în deschiderea ședinței de Consiliu Local. Termenul limită pentru depunerea ofertelor pentru contractul la cheie” a expirat luni la ora 15 00, data de 22 august fiind practic, a patra amânare după cum Economedia a scris aici. Din valoarea totală care va rezulta în urma aprobării noilor indicatori tehnico-economici, 300 de milioane de euro reprezintă finanțarea prin PNRR.
Licitația pentru a doua rețea de transport public subteran din România a fost lansată în primăvară, dar spre deosebire de contractele pentru Magistralele din București ( M 6 Gara de Nord-Otopeni și M 4 Filaret cu finanțare prin PNRR) linia din Cluj Napoca este un proiect ,,la cheie” care include proiectare, structuri, finisaje, automatizare și achiziția de rame de metrou. Totodată sistemul de siguranță și automatizare a circulației trebuie să permită nivelul de automatizare „GoA4” (driverless) adică rame fără mecanic de tren.
Suspendarea licitației a fost decisă după consultarea Ministerului Transporturilor, proiectul fiind parțial finanțat prin PNRR : ,,după consultarea cu ministrul Transporturilor am luat decizia de a suspenda temporar procedura de achiziție până actualizăm indicatorii tehnico-economici ai investiției. Această operațiune este necesară pentru a actualiza costul de realizare a metroului având în vedere că în ultimele luni prețurile au crescut în ritm accelerat. Se pune întrebarea de ce astăzi, pentru că pe parcursul ultimelor patru zile am primit trei scrisori, dar nu pot să le prezint până la sfârșitul licitației, scrisori de la trei firme care au realizat 19 linii de metrou pe patru continente și care ne-au informat că ar fi dorit să participe, dar din nefericire din cauza prețului aprobat anul trecut și a prețurilor din prezent nu pot participa. În această situație puteam să anulăm licitația, asta însemna șase luni de zile sau să suspendăm temporar până când, în Guvern se actualizează indicatorii. Am primit acceptul ministrului Transporturilor pentru această procedură. În perioada imediat următoare vom stabili valoarea exactă de piață urmând ca imediat după aceea firmele să poată depună ofertele. Decizia este una benefică, se menține în planul de realizare prin PNRR” a transmis Boc.
Și licitația pentru execuția secțiunii Băneasa-Otopeni de pe Magistrala M 6 din București a fost lansată pe costurile din 2019, aprox. 1,3 miliarde lei, deși prețurile la materialele de construcții aproape că s-au dublat.