Asociația Producătorilor de Automobile Europeni (ACEA) avertizează factorii de decizie din UE cu privire la o problemă dublă cu infrastructura de încărcare a mașinilor electrice: nu numai că există o lipsă flagrantă de încărcătoare în întreaga regiune, dar foarte puține dintre acestea pot încărca vehiculele cu o viteză acceptabilă. Curios, deși explicabil, România are mai mult de jumătate dintre încărcătoarele auto, rapide.
ACEA reclamă acest lucru în timp ce guvernele naționale și Parlamentul European urmează să își pregătească pozițiile cu privire la Regulamentul privind infrastructura pentru combustibili alternativi (AFIR) propus de Comisia Europeană în iulie. AFIR este o componentă centrală a pachetului de climă „Fit for 55” al Europei, care include, de asemenea, noi obiective de CO2 pentru mașini.
Din aproximativ 225.000 de încărcătoare publice disponibile în prezent în UE, doar 25.000 sunt potrivite pentru încărcare rapidă. Cu alte cuvinte, doar unul din nouă puncte de încărcare europene este un încărcător rapid (cu o capacitate de peste 22 kW). Punctele de încărcare rămase (cu o capacitate de 22 kW sau mai puțin) includ multe prize comune, de capacitate redusă.
Încărcarea unei mașini electrice folosind una dintre aceste 200.000 de prize low-tech poate dura până la o noapte întreagă. În schimb, utilizarea unui încărcător rapid de mare capacitate poate reduce acest lucru la mai puțin de o oră. Încărcătoarele rapide, totuși, contează încă doar pentru o fracțiune (11%) din rețeaua de infrastructură a Europei. România, în schimb, are circa 60% dintre încărcătoare, de factură rapidă.
„Pentru a convinge mai mulți cetățeni să meargă la electricitate, trebuie să eliminăm toate problemele asociate cu încărcarea”, a declarat directorul general ACEA, Eric-Mark Huitema. „Oamenii trebuie să vadă o mulțime de încărcătoare în mediul lor zilnic, iar aceste puncte de încărcare trebuie să fie rapid și ușor de utilizat – fără a fi nevoie să aștepte la cozi lungi.”
Prin urmare, ACEA îndeamnă Parlamentul European și Consiliul să consolideze în mod semnificativ propunerea Comisiei, pentru a se asigura că Europa poate construi o rețea densă de infrastructură de încărcare și realimentare, inclusiv un număr suficient de încărcătoare rapide în fiecare stat membru al UE până în 2030.
„Încărcarea ar trebui să fie la fel de convenabilă și simplă precum este astăzi realimentarea. Din păcate, propunerea AFIR nu este nici pe departe suficient de ambițioasă pentru a atinge acest obiectiv. În plus, este total nealiniat cu noile ținte de CO2 propuse pentru mașini”, a avertizat Huitema.