„Un acord de principiu” a fost găsit în privința navei Ever Given, care a blocat timp de șase zile canalul Suez, a anunțat Faz Peermohamed, de la compania Stan Marine, care reprezintă proprietarii și aigurătorii acestui cargobot.
„Eliberarea navei va avea loc imediat ce vor fi stabilite detaliile”, a adăugat el, citat de Le Figaro.
După ce a fost pusă pe linia de plutire, nava, încărcătura sa și cei 22 de membri ai echipajului au fost imobilizați de autoritățile egiptene, care cereau proprietarului japonez despăgubiri pentru blocarea canalului.
Inițial, Autoritatea canalului Suez (SCA) a cerut compensații de 916 milioane de dolari, pentru a reduce rapid suma la 600 și apoi 550 de milioane de dolari. La rândul său, proprietarul navei, Shoei Kisen Kaisha, oferea 150 de milioane. O sumă „derizorie”, critica Ossama Rabie, șeful Autorității, la finalul lunii mai.
Duminică, un jurist al SCA, Khaled Abu Bakr, a explicat în fața tribunalului egiptean însărcinat cu judecarea cazului că proprietarul cargobotului a prezentat un nou acord, fără a divulga suma.
Potrivit SCA, Egiptul a pierdut între 12 și 15 milioane de dolari pe zi din cauza închiderii acestei rute esențiale prin care tranzitează aproape 10% din comerțul maritim mondial.
Autoritatea solicita despăgubiri și pentru cei „600 de angajați care au lucrat 24 de ore din 24 timp de șase zile” pentru operațiunile de salvare, precum și pentru daunele provocate infrastructurii.
Afectată de vânturi puternice și de o furtună de nisip, Ever Given, cu o lungime de 400 de metri, a eșuat de-a latul canalului în 23 martie 2021. Acest accident a provocat un ambuteiaj imens pe canal. În total 422 de nave care transportau 26 de milioane de tone de mărfuri, printre care animale și produse perisabile, au fost blocate în acest incident. Aceste nave au avut nevoie de o săptămână pentru a traversa canalul, după deblocarea sa.