Aeronavele Boeing Max încep să fie ținute la sol la nivel global, după incidentul în care o parte din fuzelaj s-a desprins în timpul zborului

Boeing-737-MAX

Administrația Federală a Aviației a ordonat oprirea temporară la sol și inspecții ale unor aeronave Boeing Co. 737 Max 9, la o zi după ce o secțiune de fuselaj a unui avion nou-nouț al companiei Alaska Airlines a explodat la scurt timp după decolare, lăsând o gaură imensă, scrie Bloomberg.

Măsura afectează aproximativ 171 de avioane din întreaga lume, potrivit unui comunicat al FAA. Alaska, al doilea cel mai mare operator de acest tip de avion din lume, își reținuse deja la sol flota de Max 9 în urma incidentului de vineri, după decolarea din Portland, Oregon.

United Airlines Holdings Inc, principalul operator al modelului, Alaska Airlines și Aeromexico și-au scos din uz toate avioanele Max 9 pentru inspecții, în timp ce Copa Airlines din Panama a anunțat că reține la sol 21 de avioane.

„Siguranța va continua să ne ghideze luarea deciziilor în timp ce asistăm la ancheta NTSB privind zborul 1282 al Alaska Airlines”, a declarat administratorul FAA, Mike Whitaker, într-o postare pe X.

Blocarea forțată la sol marchează cel mai sever răspuns la un incident de când întreaga flotă de avioane Max a producătorului a fost scoasă temporar din uz în 2019, în urma a două accidente mortale. 737 Max este, de departe, cea mai populară aeronavă a Boeing și cea mai mare sursă de venituri a acesteia, avioanele cu un singur culoar, precum Max și familia corespunzătoare Airbus SE A320neo, fiind utilizate pe cele mai multe rute scurte zburate pe scară largă.

Doar două companii aeriene din SUA operează varianta 737 Max 9: United, cu 79, și Alaska, cu 65. Alaska a declarat sâmbătă târziu că retrage toate avioanele sale 737-9 Max – inclusiv 18 care au fost supuse recent unor inspecții în cadrul verificărilor periodice și care au fost repuse în serviciu – în așteptarea detaliilor privind posibilele lucrări de întreținere suplimentare solicitate de FAA. Nu a existat nicio garanție dacă vor fi necesare lucrări suplimentare înainte ca avioanele să revină în serviciu, iar întreruperea călătoriilor este de așteptat să dureze până la mijlocul săptămânii, a declarat transportatorul.

United, care a declarat anterior că 33 dintre avioanele sale Max 9 au avut deja inspecția cerută de FAA, a consemnat la sol toate avioanele în timp ce lucrează pentru a clarifica procesul de inspecție și cerințele necesare pentru a le repune în funcțiune. „Lucrăm direct cu clienții afectați pentru a le găsi opțiuni alternative de călătorie”, a declarat compania aeriană într-un comunicat.

Zborul 1282 transporta 171 de pasageri și șase membri ai echipajului de la Portland, Oregon, la Ontario, California, pe 5 ianuarie, când echipajul a raportat o problemă de presurizare. Ceea ce a urmat a fost o parte din stânga spate a fuselajului care a explodat, lăsând gaura asemănătoare cu deschiderea unei uși. Avionul s-a întors la Portland la aproximativ 20 de minute după decolare, după ce a atins o altitudine de aproximativ 16.000 de picioare (4.800 de metri).

În interiorul aeronavei, care a fost livrată companiei Alaska Airlines abia în luna octombrie, o parte din peretele cabinei s-a smuls de asemenea, expunând materialul izolator, au arătat imaginile de pe rețelele de socializare. Imagini video au arătat aeronava aterizând în Portland în întuneric, cu pasagerii așezați aproape de gaura deschisă. Nimeni nu a fost rănit grav.

„Un mini boom sau o mini-explozie a zguduit avionul”, a declarat Nicholas Hoch, un arhitect în vârstă de 33 de ani care se afla în avion, adăugând că a avut loc o depresurizare instantanee a cabinei. „Cel mai bun mod în care pot să descriu este ca și cum acest abur sau nor alb s-a năpustit asupra avionului și, știți, mi-a zburat puțin capul pe spate. Mi-a zburat pălăria și a fost cel puțin zguduitor”.

Luminile din cabină au pâlpâit și măștile de aer au căzut din tavan, a spus Hoch. Nimeni nu stătea în cele două scaune de lângă locul unde a explodat ușa, altfel „povestea ar fi fost mult diferită”, a adăugat el. Decompresia a supt cămașa unui adolescent din rândul de dinainte, lăsându-l cu câteva escoriații. Alții din apropiere au pierdut telefoane mobile, căști și alte obiecte când aerul a părăsit cabina, a spus el.

Autoritatea chineză de reglementare în domeniul aviației organizează o reuniune de urgență pentru a lua în considerare un răspuns la incident, inclusiv o posibilă oprire la sol a flotei de Boeing Max din țară, potrivit a două persoane familiare cu situația, care au cerut să nu fie identificate, discutând despre deliberări private. Varianta de aeronavă implicată în incidentul de la Alaska Air nu este folosită de transportatorii chinezi.

China a fost prima țară care a imobilizat la sol 737 Max după cele două accidente de acum câțiva ani. Relațiile s-au îmbunătățit doar treptat, China primind în decembrie prima livrare a unui model 787 mai mare în mai mulți ani. Încă nu a reluat livrările de 737.

Consiliul Național pentru Siguranța Transporturilor investighează, de asemenea, această chestiune. Boeing a declarat că susține demersul FAA și că este în strânsă legătură cu autoritatea de reglementare și cu clienții. O echipă tehnică a constructorului american de avioane sprijină ancheta. Agenția pentru Siguranța Aviației din Uniunea Europeană a declarat că verifică dacă va trebui să impună ceva.

Unii legislatori cer răspunsuri de la Whitaker și Boeing cu privire la modul în care vor asigura siguranța călătorilor care zboară cu aeronave similare.

„America deține de mult timp recordul de a avea cel mai sigur spațiu aerian și cele mai sigure protocoale de zbor din lume”, a declarat reprezentanta Norma Torres din California într-o scrisoare adresată administratorului FAA. „Acestea fiind spuse, istoricul Boeing, împreună cu supravegherea FAA în materie de siguranță din ultimii ani, a ridicat îngrijorări serioase și justificate pentru publicul care călătorește cu avionul.”

Modelul 737 Max 9 are o configurație modulară a fuselajului, ceea ce permite instalarea ușilor de urgență mai variabilă în funcție de numărul de locuri. Acest lucru oferă operatorilor o mai mare flexibilitate în ceea ce privește configurația cabinei.

Pe Max 9, Boeing include o ușă de ieșire din cabină în spatele aripilor, dar înainte de ușa de ieșire din spate. Aceasta este activată în configurațiile de scaune dense pentru a îndeplini cerințele de evacuare. Ușile nu sunt activate pe aeronavele Alaska Airlines și sunt permanent „blocate”.

Alaska Airlines avea programate peste 5.000 de zboruri cu modelul Boeing 737 Max 9 în luna ianuarie, potrivit furnizorului de date de aviație Cirium. La nivel global sunt 215 aeronave Max 9 în serviciu, iar 76 sunt comandate, inclusiv 25 de către Alaska Airlines, a precizat Cirium.

Blocarea la sol este un eșec major pentru Boeing, care s-a confruntat în ultimii ani cu defecte de fabricație și reparații costisitoare. Boeing a fost nevoită să repare găurile de găurire nealiniate din secțiunea din spate a modelului 737, iar cel mai recent FAA a declarat că monitorizează inspecțiile specifice ale avioanelor Boeing 737 MAX pentru a căuta un posibil șurub slăbit în sistemul de control al cârmei.

Aeronava Alaska Airlines a avut probleme de presurizare de două ori pe 4 ianuarie, a relatat Air Current, citând două persoane familiarizate cu acest subiect. O lumină de avertizare a determinat Alaska Air să scoată avionul din operațiunile cu rază extinsă de acțiune, sau ETOP, a precizat publicația.

Blocarea temporară la sol, care va avea un impact asupra a zeci de mii de clienți cu zboruri anulate, implică aproape 30% din cele 227 de aeronave din familia Boeing 737 ale companiei Alaska Air.

Aeromexico a declarat că își propune să finalizeze inspecția flotei sale Max-9 cât mai curând posibil, adăugând că va continua să colaboreze îndeaproape cu Boeing și cu autoritățile competente. FlyDubai, care are trei aeronave Boeing Max 9, a declarat că este la curent cu rapoartele și că avioanele sale au o configurație a cabinei diferită de cea a modelului Alaska.

Se așteaptă ca inspecțiile să fie finalizate în următoarele câteva zile, a declarat Ben Minicucci, directorul executiv al Alaska Air Group.

Avionul nu pare să fi suferit tipul de decompresie puternică care a avut loc la un avion al Southwest Airlines Co. în 2018, când o parte a unui motor care a explodat a spart un geam al Boeing 737-700, aspirând parțial din avion o femeie așezată lângă el și ucigând-o.

„Deși acest tip de eveniment este rar, echipajul nostru de zbor a fost instruit și pregătit să gestioneze situația în siguranță”, a precizat compania aeriană. Alaska Air operează o flotă formată exclusiv din avioane Boeing.

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *