Fitch Ratings a confirmat la “BBB minus” ratingul pe termen lung atribuit companiei româneşti Electrica şi a menţinut perspectiva negativă, se arată într-un comunicat al agenţiei de evaluare financiară.
De asemenea, profilul individual de creditare (SCP) al Electrica continuă să fie evaluat la “bbb minus”.
Confirmarea ratingurilor reflectă aşteptările Fitch privind normalizarea performanţei operaţionale a Electrica din 2023, sprijinită de deciziile finale ale autorităţii de reglementare pentru redresarea costurilor legate de pierderile de reţea din 2022, şi de redresarea completă a discrepanţei venit/cost creată de plafonarea preţului de aprovizionare.
Perspectiva negativă reflectă riscul de execuţie încorporat în implementarea deciziilor autorităţii de reglementare, în special plăţile la timp ale Guvernului pentru compensarea plafonării preţului, cuplate cu o situaţie dificilă a lichidităţii, care este dependentă excesiv de facilităţile pe termen scurt.
După doi ani dificili, datoria netă a Electrica a crescut la trei miliarde lei la finalul lui 2022, de la 0,4 miliarde lei la finalul lui 2020. Gradul mai ridicat de îndatorare este cauzat de necesitatea de a finanţa mecanismul de plafonare a preţului de aprovizionare până se efectuează plăţile guvernamentale (întârzieri de trei-patru luni) şi aproape un miliard de lei legate de costurile de achiziţie pentru acoperirea pierderilor de reţea din 2022. Compania este îndreptăţită să recupereze aceste costuri într-o perioadă de cinci ani, prin tarife mai ridicate.
Profilul individual de creditare (SCP) al Electrica continuă să fie evaluat la “bbb minus” şi plasează ratingul pe termen lung la acelaşi nivel cu ratingul suveran al României.
Dacă profilul individual de creditare al Electrica devine mai puternic decât al României, compania ar putea beneficia de un rating cu două trepte peste cel al României, dar dacă profilul individual de creditare al Electrica devine mai slab decât al României, Fitch se aşteaptă ca firma să nu beneficieze de sprijinul autorităţilor române, reflectând nivelul “scăzut” al stimulentelor legale, operaţionale şi strategice pentru sprijinirea