În ciuda tuturor avertismentelor industriei turismului din ultimul an, în luna iunie, industria se confruntă cu un număr uriaş de zboruri anulate sau cu un program de zbor modificat semnificativ. Dacă în luna mai aproximativ 10% dintre zboruri aveau notificări de schimbare de orar de zbor sau anulare, în luna iunie, prima lună de sezon turistic de vară, procentul acesta a urcat la 30%, arată datele agenţiei de turism online Vola.ro. Mai mult, companiile aeriene au scumpit biletele de avion, ca urmare a cererii de bilete de avion în creştere şi a scumpirii combustibilului.
„La aproape jumătate de an de la finalul pandemiei şi ridicarea tuturor restricţiilor, industria turismului încă mai suferă de pe urma efectelor pandemice şi a pregătirii slabe a companiilor aeriene, a aeroporturilor şi a tuturor companiilor implicate în procesul de operare a unui aeroport. În ciuda tuturor avertismentelor industriei din ultimul an, în prima lună a sezonului turistic de vară, industria se confruntă cu un număr uriaş de zboruri anulate sau cu un program de zbor modificat semnificativ”, conform datelor lunii iunie analizate de Vola.ro, care arată că aproximativ 28% din zboruri au fost afectate de o modificare sau anulare.
Practic 1 din 3 zboruri din luna iunie sunt afectate de o anulare sau modificare a orarului de zbor.
Cererea de călătorii a revenit la nivelul din 2019, însă industria a rămas blocată în pandemie
Factorul determinant în tot haosul aviatic din acest moment este faptul că cererea de călătorii a revenit cu un efect de bumerang mult mai mare decat a fost anticipat, însă companiile aeriene, aeroporturile şi operatorii la sol nu au reuşit să revină la dimensiunea şi numărul de angajaţi post-pandemic, spun reprezentanţii Vola.ro.
Începând cu luna martie a acestui an, prima lună în care călătoriile au renăscut cu adevărat după ultimul val Omicron, au existat numeroase voci care avertizau despre haosul iminent care va cuprinde aeroporturile în această vară, toate fiind în aceeaşi direcţie: pe măsură ce restricţiile de călătorie s-au redus, cererea a crescut rapid, poate prea repede pentru ca lanţul de aprovizionare pentru călătorii să poată face faţă.
Aeroporturile şi companiile aeriene se străduiesc să angajeze mai mulţi lucrători, de la piloţi, personal de securitate şi control la frontieră la manipulatori de bagaje, dupa ce mulţi au plecat în timpul crizei COVID-19.
Acest lucru s-a concretizat în aceasta vară sub forma creşterii tarifelor aeriene, datorată parţial cererii de bilete de avion în crestere şi parţial creşterilor înregistrate de preţul combustibilului.
„Din toate semnalele de alarmă trase de evoluţia industriei aeronautice, cel mai evident rămâne impactul sezonului turistic asupra situaţiei zborului la nivel european şi intercontinental. Dacă în luna mai aproximativ 10% dintre zboruri aveau notificări de schimbare de orar de zbor sau anulare, în luna iunie, prima lună de sezon turistic de vară, procentul acesta a urcat la 30%. Din toate notificările primite în iunie, 31% sunt pentru zboruri care au plecarea sau returul în iunie. Prin urmare se confirmă informaţia că se fac foarte multe modificări/anulări în timp foarte scurt până la zbor”, mai spun ei.