Al doilea pod cu 4 benzi între România și Republica Moldova: Ministerul Transporturilor a aprobat proiectul pentru construirea unui nou pod la Albița. Va avea 420 de metri, patru benzi și un cost de 200 milioane lei
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Ministerul Transporturilor a aprobat Proiectul pentru construirea noului pod peste Prut la Albița, între România și Republica Moldova, acesta urmând să devină al doilea pod nou și la profil de patru benzi după cel de la Ungheni, parte a Autostrăzii A8, pod cu lucrări ce urmează a fi terminate în 2026. Podul actual de la Albița (jud. Vaslui), construit în 1954, va fi menținut în circulație până la finalizarea celui nou și apoi demolat, studiile pe care le-a efectuat ministerul de resort arătând că nu se justifică reabilitarea, ci realizarea unui nou pod. Noul pod care va fi construit la Albița are un cost estimat de 260 de milioane lei, din care lucrările efective 180 de milioane lei, o lungime de 420 de metri cu tot cu rampe, iar lucrările vor dura 24 de luni, conform documentației pe care a consultat-o Economedia.
Pentru lansarea licitației de execuție Guvernul trebuie să aprobe Indicatorii tehnico-economici.
În prezent, DN 24B traversează la km 42+092 râul Prut pe un pod construit în anul 1954, dimensionat la clasa I de încarcare, cu trei deschideri și lungimea totală de 163,40 m. Fundațiile pilelor actuale sunt fundațiile podului boltit executat înainte de 1944, având o vechime mai mare de 78 ani. În anul 2021 a fost realizată expertiza tehnică de către expertul tehnic atestat pentru domeniile A4,B2,D, ing. Mihaela POPOVICI, care încadrează structura în clasa tehnica IV, indicele global IST =30 puncte, corespunzatoare unei “Stări tehnice nesatisfacatoare” cu elemente constructive aflate într-o stare avansată de degradare.” se arată în documentație.
Amplasamentul viitorului pod se desfășoară în extravilanul localității Drânceni, județul Vaslui, aparține Statului român pe zona Vama Albița și graniță, respectiv a Republicii Moldova pe zona dintre graniță și Vama Leușeni. Pentru realizarea podului nu sunt necesare exproprieri. Terenul pe care urmează a se realiza varianta provizorie de circulație, jumătate este pe teritoriul Statului Român și este în administrarea Apelor Române, iar jumătate este pe teritoriul Republicii Moldova și este în administrația organelor competente din statul vecin.
Principalele soluţii tehnice:
Se prevede demolarea podului existent amplasat pe DN 24B la km 42+092, construirea unui pod nou cu 2 deschideri pe același amplasament ce asigură legătura principală între România și Republica Moldova, realizarea unui pod provizoriu și demolarea acestuia. Pentru asigurarea continuității drumului național peste râul Prut, se prevede realizarea a 2 structuri separate, adiacente, corespunzătoare celor 2 sensuri de circulație (câte 2 benzi pe sens).
Traseul va avea lungimea totală de 420 m (inclusiv podul nou) și se va racorda la axul drumului național DN 24B – România, respectiv M1 Republica Moldova.
Indicatorii tehnico-economici pentru noul pod de la Albița :
Podul nou de la Albița ar urma să se conecteze cu viitorul Drum Expres Tișița-Albița (140 km), contract semnat încă din 2020, dar cu un nou termen de finalizare: iunie 2026, după opt amânări.
La începutul anului, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu, anunța finanțarea Podului Albița prin Programul CEF – Connecting Europe Facility :
,,Podul Albița (RO)-Leușeni (MD) + 8 km de drum de acces ce presupune modernizarea și dotarea Punctului de Trecere a Frontierei pe partea română, vom construi un pod peste râul Prut cu lungimea de 161 metri cu 4 benzi de circulație, câte 2 pe sens pe partea Republicii Moldova, vom moderniza 8 km de drum de acces, două benzi pe fiecare sens de mers, către punctul de trecere Leușeni – Chișinău. Valoarea totală a proiectului este de 87.555.101,34 euro, din care finanțarea UE este 50%, respectiv 43.777.550,67 euro. Sprijinul CEF solicitat de beneficiarul român este de 16.999.350,67 EUR.”
