Analiză a Consiliului Concurenței: Prețurile la pompă ale carburanților din România au urmat atât creșterile, cât și scăderile prețului petrolului, la o distanță de maxim o săptămână

benzina carburant alimentare pompa sursa foto: Pixabay

Consiliul Concurenței a finalizat o analiză privind modul în care prețurile barilului de petrol se transmit la pompă și a ajuns la concluzia că prețurile carburanților la pompă urmează atât creșterile, cât și scăderile cotațiilor internaționale ale petrolului.

Astfel, prețurile carburanților în stațiile de alimentare au o evoluție similară cu cea a cotațiilor internaționale Platts pentru benzină și motorină, dar cu o diferența de câteva zile, a constatat Consiliul Concurenței. Analiza, pe baza datelor din intervalul iulie 2019 – iunie 2022, a confirmat observațiile anterioare (perioada 2016 – 2018) și anume că prețurile din România urmează atât creșterile, cât și reducerile cotațiilor internaționale.

Cotația Platts este un preț de referință internațional pe piața benzinei sau motorinei și reprezintă o valoare reflectată de cererea, oferta și tranzacțiile realizate între traderi pe piața angro a combustibililor. Cotațiile Platts nu sunt date publice, iar pe termen lung tind să urmeze același trend cu prețurile barilului de petrol.

Așadar, atunci când cotațiile internaționale Platts la benzină și motorină cresc, se majorează și prețul la pompă al carburanților în România, iar când cotațiile scad, se diminuează prețul acestora în stațiile de alimentare.

Cea mai mare parte a ajustării prețurilor la pompă se produce în interval de o săptămână, atât la creșterea, cât și la scăderea cotației internaționale de referință Platts.

O transmitere asimetrică a modificărilor cotațiilor Platts în prețurile carburanților ar fi reprezentat un indiciu al existenței unor comportamente de piață incorecte.

Analiza a fost realizată pentru ambele tipuri de combustibil, benzină standard și motorină standard, utilizând medii săptămânale puse la dispoziție de următorii furnizori de carburanți: Mol, OMV, Petrom, Rompetrol, Gazprom, Socar.

sursa foto: Pixabay

Comentarii

  1. Dar cum se explica faptul ca pretul petrolului era tot cam 90 usd/baril si cand pretul motorinei la pompa era 5 lei?
    De ce acum pretul motorinei e aproape dublu, daca e corelat cu pretul barilului?

  2. Principalul beneficiar al pretului dublu la motorină e guvernul pt ca încasează dublu in urma tva-ului și accizei. Are de ținut în spate o cohortă de bugetari și trântori de partid așa că nu are niciun interes să fie prețul mai mic.
    Capisci!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *