Creșterea vânzărilor de mașini electrice este o necesitate pentru atingerea obiectivelor climatice. Dar vânzările de vehicule electrice în Occident sunt în scădere, iar dacă guvernele doresc ca acestea să își revină, ar putea fi în detrimentul propriilor economii, arată o analiză BBC.
Cifrele
Orice șofer de autostradă cunoaște sentimentul: mergi cu viteză, cu kilometri întregi de drum liber în față și apoi, de nicăieri, o încetinire.
Ceva similar a lovit piața vehiculelor electrice în 2024. După ani de vânzări în creștere, creșterea pare să se oprească.
Înlocuirea mașinilor alimentate cu combustibili fosili cu vehicule electrice este esențială pentru planul guvernului britanic de a-și atinge obiectivele climatice – transportul rutier reprezentând 12% din emisiile planetare.
Întrebarea este dacă este vorba de un episod care va dispărea în curând în oglinda retrovizoare sau dacă se va dovedi mai durabil? Și dacă va dura, vor avea guvernele curajul de a face ceea ce este necesar pentru a menține spectacolul net zero pe drum?
Trebuie să cumpărăm mult mai multe vehicule electrice pentru a atinge obiectivele climatice
Creșterea vânzărilor de vehicule electrice a fost remarcabilă. În 2020, existau 10 milioane de vehicule electrice în circulație, iar în 2023 erau 45 de milioane. Dar vânzările trebuie să rămână remarcabile, iar graficul de mai jos arată cum.
Până în 2035, Agenția Internațională a Energiei (AIE) spune că va fi nevoie de 790 de milioane de vehicule electrice dacă vrem să atingem cifra zero netă până la mijlocul secolului.
Acest lucru implică o creștere a vânzărilor de 27% în fiecare an.
De aceea, faptul că vânzările globale ale celui mai mare producător de mașini electrice din lume, Tesla, au fost de fapt mai mici în primul trimestru din 2024 decât în aceeași perioadă din 2023 a ridicat semne de întrebare.
Cel mai mare producător de EV-uri din China, BYD, a fost în competiție cu Tesla pentru locul întâi. BYD a înregistrat, de asemenea, o încetinire între ianuarie și martie.
Iar vânzările de vehicule electrice în Europa au scăzut cu peste 10% față de anul trecut în ultimul trimestru al anului trecut – deși în Marea Britanie vânzările totale sunt în creștere față de anul trecut.
Oamenii pur și simplu nu sunt siguri că merită.
În Regatul Unit, analiștii spun că vânzările puternice de vehicule electrice din ultimii ani au fost alimentate de achizițiile de mașini de firmă, datorită scutirilor fiscale generoase.
Dar piața casnică se dovedește a fi mai greu de atins, oamenii spunând că sunt descurajați în principal de costurile ridicate. Prețul mediu al unui vehicul electric nou în SUA este de peste 60.000 de dolari (47.433 de lire sterline). Prețurile sunt la fel de ridicate în Europa și în Regatul Unit.
Datorită subvențiilor de stat importante și eficienței mai mari a producției, costul mediu pentru un consumator chinez este de doar 30 000 de dolari. Iar hatchback-ul Seagull de la BYD se vinde cu mai puțin de 10.000 de dolari.
De asemenea, China produce mult mai multe vehicule electrice decât are nevoie pe piața internă – ar putea inunda cu ușurință piețele americană și europeană cu mașini ieftine dacă nu ar fi reținută de taxe vamale.
Alegeri dificile la o răscruce de drumuri
Aceasta este dilema politicienilor europeni și americani. Aceștia doresc vehicule electrice mai ieftine pentru a facilita tranziția climatică, dar nu cu prețul subminării propriilor producători de automobile – precum Ford și Volkswagen – și a locurilor de muncă locale.
De fapt, se vorbește de fapt despre creșterea taxelor vamale și punerea altor bariere comerciale la importuri pentru a ține la distanță vehiculele electrice chinezești ultracompetitive.
Este exact ceea ce a făcut președintele american Joe Biden săptămâna aceasta, cu o nouă taxă vamală de 100% pentru importurile de mașini electrice chinezești.
AIE preconizează în continuare o creștere a vânzărilor în 2024, ceea ce ne-ar menține mai mult sau mai puțin pe drumul spre zero net.
Optimiștii speră că tot mai mulți oameni vor cumpăra vehicule electrice atunci când pe piața europeană și americană vor apărea vehicule second-hand la prețuri reduse. Dar acest drum liber nu este garantat.
S-ar putea ca prețurile vehiculelor electrice în Occident să se dovedească a fi foarte ridicate, în timp ce China continuă să producă vehicule foarte ieftine.
Dacă se întâmplă acest lucru, să ne așteptăm ca tensiunea dintre dorința guvernelor occidentale de a decarboniza transportul și dorința lor de a proteja campionii producției naționale să devină și mai acută.
La un moment dat, acestea ar putea fi obligate să aleagă.