Categoria de produse bio, adică cele produse prin agricultură ecologică, a avut o evoluție importantă în descursul ultimilor trei ani, înregistrând creșteri anuale de două cifre atât ca volum, cât și ca valoare, transmit jucători din industria de retail. Economedia a cerut părerea mai multor companii din retail despre evoluția consumului de produse bio.
Ciprian Tănăsescu, business unit manager fructe & legume Freshful a declarat că se observă totuși un interes în creștere al consumatorilor pentru produsele bio în 2022 și 2023, care nu sunt foarte sensibili la modificările de preț. “Chiar dacă modificările au variat ușor, nu s-a reflectat în volumul de vânzări”.
Pe de altă parte, Valer Hancaș, director de comunicare și corporate affairs, Kaufland România, spune că din a doua jumătate a anului 2022, a remarcat o ușoară scădere a volumelor, firească, de altfel, dacă ne raportăm la contextul socio-economic actual. “În perioadele de instabilitate, oamenii sunt mai atenți la bugetul personal și încearcă să își limiteze cheltuilelile care nu sunt de maximă necesitate”.
„Deși au avut o creștere susținută în ultimii ani, produsele bio rămân în continuare o categorie de nișă. Totuși, țin să subliniez că, în 2023, consumatorul este mult mai informat și mai conștient de impactul pe care alegerile sale la cumpărături îl pot avea asupra mediului. Vrea să știe ce cumpără, de unde provine, cum a fost ambalat și transportat. Astfel, pe viitor, ne așteptăm ca tendința ascendentă să continue, dar într-un ritm gradual. Pe termen lung, ne dorim să vedem o dezvoltare a producției interne ecologice, care ar duce la o echilibrare a nivelurilor de preț dintre alimentele bio și cele non-bio”, a declarat Valer Hancaș, director de comunicare și corporate affairs, Kaufland România.
Acesta spune că, pe lângă modificarea tendințelor de consum, dinamica pozitivă a vânzărilor a fost susținută și de extinderea numărului de articole bio disponibile la raft.
Românii alocă un buget mai mare în 2023 față de anul trecut pe aceste alimente: 9,9 dolari (circa 45,5 lei) pe produsele lactate organice, 8,1 dolari (circa 36 lei) pe alimente organice de bază și 4 dolari (circa 18 lei) pe băuturi calde bio, potrivit estimările Euromonitor. În 2022, o gospodărie din România a cheltuit aproape 8 dolari (36 lei) pe alimente organice de bază, 9,6 dolari (circa 43 lei) pe produse lactate organice și 3,8 dolari (17 lei) pe băuturi calde organice.
Conform ultimelor studii pe categoria bio, reprezentanții Bringo susțin faptul că anul 2022 a venit cu o creștere semnificativă de 183% față de 2021, iar 2023 deja raportează o creștere de 13% față de anul anterior, sezonalitatea fiind un factor care influențează pozitiv valoarea coșului cu astfel de produse, în mare parte datorită provenienței locale.
„În ceea ce privește evoluția consumului, putem spune că avem mari amatori de produse bio printre clienții noștri. De cele mai multe ori este vorba despre familii cu copii sau persoane orientate către un stil de viață sănătos. În 2022 am fost oficial pe piață doar 2 luni și jumătate. Dar în toată această perioadă, vânzările de produse bio au mers bine și au fost constante. Poate și pentru că am nimerit perioada postului și, imediat după, sărbătorile de iarnă”, spun reprezentanții Sezamo.
Românii sunt în continuare interesați de produsele bio, chiar dacă sunt cu 30% mai scumpe
Deși produsele bio sunt mai scumpe ca cele convenționale, românii pun în continuare în coș astfel de alimente, potrivit actorilor din piață.
„Din datele pe care le-am observat noi, clienții sunt deschiși către produsele bio și pun în coș tot mai mult din această categorie. De exemplu, putem menționa că anul acesta până la 30% din vânzările de fructe și legume au fost reprezentate de cele din categoria bio. În platformă, clienții noștri pot alege zilnic din peste 300 tipuri de fructe și legume, dintre care peste 50 sunt bio”, spun reprezentanții Freshful.
De asemenea, studiile din piață indică menținerea unui nivel constant al interesului pentru alimente bio. Potrivit celui mai recent studiu Nielsen, care analizează tendințele de consum, 16% dintre români verifică dacă un produs este eco sau bio înainte de a-l adăuga în coș. Această valoare a rămas neschimbată în ultimii trei ani.
Reprezentanții Sezamo spun că pe viitor estimează că segmentul de produse bio va crește, iar clienții se vor îndrepta și mai mult către produse sustenabile.
De asemenea, reprezentanții Freshful spun că inflația a intrat în scădere, astfel că scumpirile vor încetini.
„Scumpirile înregistrate în 2022 nu au avut efecte doar asupra produselor bio, ci s-au resimțit în întreaga piață. Ne bazăm pe faptul că suntem într-o perioadă în care inflația a intrat în scădere, astfel că scumpirile vor încetini. În general, costurile de producție pentru produsele bio sunt mai mari. Astfel că ele ajung și la raft cu un preț mai ridicat”, transmite Freshful.
Care sunt cele mai cumpărate produse bio de către români
Potrivit datelor Euromonitor, cele mai populare categorii au fost în 2022 produsele lactate ecologice și alimentele de bază.
În ceea ce privește cele mai populare categorii în 2023, estimările Euromonitor arată că lactatele organice rămân în top. Acesta sunt urmate de băuturile răcoritoare bio și alimentele de bază.
„În medie, 8 din 10 comenzi plasate pe Freshful conțin cel puțin un fruct sau o legumă. Cea mai frecvent întâlnită combinație pentru coșul de cumpărături la o singură achiziție este pătrunjel, banane și roșii. În topul celor mai cumpărate produse sunt roșiile, dovleceii și ardeii”, transmit reprezentanții Freshful.
În cazul Kaufland, cele mai cumpărate produse bio de către români sunt lămâile, laptele și iaurturile naturale și de băut. Acesta sunt urmate de banane, morcovi, castraveți, avocado și ouă. „Din punct de vedere valoric, ordinea se modifică ușor. Laptele avansează pe prima poziție, urmat în continuare de lămâile, ouăle ecologice de țară și bananele”, spun reprezentanții Kaufland.
Fructele și legumele sunt printre cele mai cumpărate produse și pentru Bringo și Sezamo.
„În topul produselor bio preferate de consumatorii Bringo se află fructele și legumele: roșii, banane, lămâi, morcovi, avocado, afine, ardei, ceapă, cartofi, produsele lactate: iaurt, lapte, chefir, smântână și ouă bio”, spun reprezentanții Bringo.
Cum știi că un produs este cu adevărat bio?
Produsele organice sunt cel mai ușor de identificat după sigla certificată de Uniunea Europeană. Potrivit site-ului comisiei, sigla UE pentru produse ecologice oferă o identitate vizuală coerentă pentru produsele ecologice produse în Uniunea Europeană. Cu ajutorul ei, consumatorii pot identifica mai ușor produsele ecologice, iar fermierii și le pot promova și vinde pe întreg teritoriul UE.
Sigla poate fi utilizată numai pe produsele care au fost certificate ca fiind ecologice de către o agenție sau un organism autorizat de control. Pentru aceasta, ele trebuie să îndeplinească anumite condiții stricte de producție, prelucrare, transport și stocare.
În același timp, sigla poate fi utilizată numai pe produse în compoziția cărora intră ingrediente ecologice în proporție de cel puțin 95 %, iar restul de 5 % respectă alte condiții stricte. Nu este permisă folosirea aceluiași ingredient în formă ecologică și neecologică.
Lângă sigla UE pentru produse ecologice trebuie afișat numărul de cod al organismului de control și locul în care au fost cultivate/crescute materiile prime agricole care compun produsul.