Producătorii chinezi de smartphone-uri se confruntă cu un mediu de afaceri din ce în ce mai dificil pe una dintre principalele lor piețe, pe fondul tensiunilor politice dintre New Delhi și Beijing, se arată într-o analiză publicată de Deutsche Welle.
Producătorii chinezi de smartphone-uri din India își desfășoară activitatea într-un mediu de afaceri din ce în ce mai dificil, punctat de problemele juridice cu care s-a confruntat liderul de piață Xiaomi în cea mai mare parte a acestui an.
În aprilie, Enforcement Directorate, agenția federală indiană de combatere a criminalității financiare, a confiscat 676 de milioane de dolari (690 de milioane de euro) din conturile bancare din India ale Xiaomi, afirmând că societatea a efectuat remitențe ilegale în străinătate “sub forma unor plăți de redevențe”.
La începutul acestei luni, o instanță indiană a refuzat să ridice sechestrul, chiar dacă firma chineză a declarat că blocarea activelor a “oprit efectiv” operațiunile sale în această țară.
Xiaomi, care a negat orice abatere, nu este singura care se confruntă cu asemenea probleme. Alte firme precum Vivo, Oppo și Huawei se află, de asemenea, sub presiune.
În iulie, autoritățile indiene au acuzat Oppo că nu a plătit taxe vamale în valoare de 551 de milioane de dolari, în timp ce anchetatorii au percheziționat zeci de birouri ale Vivo sub suspiciunea de spălare de bani.
“Cazul Xiaomi face parte din acest control general al guvernului indian”, a declarat Atul Pandey, partener la Khaitan & Co, un avocat specializat în investiții transfrontaliere și probleme de reglementare.
O piață-cheie pentru producătorii chinezi de smartphone-uri
În urma unei confruntări mortale la granița din Himalaya în 2020, New Delhi a invocat preocupări legate de securitate în interzicerea a peste 300 de aplicații chinezești și a înăsprit, de asemenea, regulile pentru companiile chineze care investesc în India.
Ce se află în spatele disputei de frontieră dintre China și India?
“Guvernul indian a interzis accesul la o serie de aplicații chinezești (inclusiv WeChat și TikTok) care ar fi fost implicate în transferul de date personale în afara Indiei”, a declarat Pandey pentru DW.
“Ulterior, guvernul a analizat îndeaproape plățile de redevențe și licențe către acționarii din străinătate”, a adăugat el.
Cu toate acestea, companiile chineze au continuat să domine piața indiană de smartphone-uri, care este a doua ca mărime din lume, după cea chineză.
Piața de smartphone-uri din țara sud-asiatică a crescut cu 27% de la an la an în 2021, potrivit firmei de cercetare în domeniul tehnologiei Counterpoint, cu vânzări anuale care au depășit 169 de milioane de unități.
Veniturile au urcat cu 27%, ajungând la 38 de miliarde de dolari. Aproximativ 17% din livrările globale de smartphone-uri chinezești au mers către India în 2021.
Mărcile chinezești au reprezentat patru dintre primele cinci mărci de smartphone-uri, deținând nu mai puțin de 76% din piață, conduse de Xiaomi cu 24%, urmată de Vivo și Realme, fiecare în jur de 15%, iar Oppo având aproximativ 10%.
Samsung este singura marcă non-chineză clasată între primele cinci, cu o cotă de piață de 18%.
Represiunea Xiaomi s-a datorat atât tensiunilor politice sporite, cât și creșterii protecționismului în India, a declarat Dan Wang, economist-șef la Hang Seng Bank.
“Producătorii chinezi sunt competitivi în ceea ce privește prețul și calitatea, înlăturând cota de piață a mărcilor locale din India”, a declarat pentru DW.
Protecționism sau fair-play?
Anurag Viswanath, membru adjunct al Institutului de Studii Chinezești din Delhi, a declarat că India pur și simplu împrumută din cartea de joc a Chinei.
“Este exact ceea ce face China de ani de zile, adică să folosească protecționismul comercial pentru a bloca giganți occidentali din domeniul tehnologiei, precum Facebook și Twitter, pentru a-și hrăni jucătorii interni și pentru a-și proteja “preocupările de securitate națională””, a declarat pentru DW.
“India lovește doi iepuri dintr-o lovitură – făcând o remarcă cu privire la problema teritorială și folosind Xiaomi ca piatră de temelie – pentru a-și proteja și încuraja propriul ecosistem pentru înlocuitorii Xiaomi “Made in India”. Acest lucru a funcționat”.
India se străduiește să producă suficiente locuri de muncă formale pentru tinerii săi
În ciuda dificultăților, Xiaomi a negat zvonurile potrivit cărora intenționează să părăsească India și să își mute operațiunile locale în Pakistan.
India oferă o piață masivă pentru aceste companii și, indiferent de tensiunile politice, consumatorii indieni au îmbrățișat smartphone-urile chinezești și alte produse de înaltă tehnologie, a declarat Pandey.
“Nu ar fi o mișcare prudentă din punct de vedere comercial ca acești producători de smartphone-uri să plece”.
Wang a declarat că piața indiană este deosebit de importantă acum, deoarece vânzările de smartphone-uri în China au încetinit din cauza consumului slab și a creșterii veniturilor reduse, declanșate de restricțiile COVID. “India, cu o populație mai tânără și o creștere mai rapidă, este o piață alternativă ideală”.
Pot firmele indiene să recupereze decalajul?
Mulți consumatori indieni, care se uită la raportul calitate-preț, consideră atractive produsele chinezești.
Enoch David, un inginer indian specializat în smartphone-uri, care a lucrat anterior la proiectele de producție ale Apple în China, a declarat că produsele “Made in China” de astăzi nu sunt doar “ieftine”, ci și “bune”.
“Gadgeturile chinezești sunt construite cu cele mai noi și mai bune tehnologii, ceea ce le face produse superioare. În plus – au un raport calitate-preț incredibil”, a declarat Enoch pentru DW.
Deși producătorii indieni, precum MicroMax, au venit cu smartphone-uri accesibile în ultimii ani, acestea nu au avut succes pe piața de consum până acum.
Producătorii indieni de telefoane au multe de învățat de la concurenții lor chinezi, a spus David. “Există potențial. S-ar putea să le ia ceva timp pentru a ajunge din urmă omologii lor chinezi, dar acest lucru se va întâmpla în cele din urmă.”