În ziua de Black Friday (11 noiembrie), românii au făcut plăți cu cardul de aproape 5 milioane de euro (24.394.295 lei), fie online, fie în magazine fizice, prin POS sau aplicația GP tom. Comparativ cu evenimentul de shopping anterior, românii au cheltuit cu 43% mai mult decât în 2021, când valoarea plăților cu cardul a fost în jur de 3,4 milioane de euro (17.006.190 lei), arată o analiză realizată de Global Payments, furnizor de servicii și tehnologie de plată.
Numărul tranzacțiilor realizate fizic cu cardul a fost și el considerabil mai mare în 2022, fiind înregistrate peste 190 de mii de plăți prin terminalele Global Payments, cu 40% mai multe decât anul trecut (136.127). Suma medie plătită cu cardul de Black Friday a fost în jur de 128 de lei.
Cele mai multe tranzacții s-au realizat în supermarket-uri și magazine alimentare, unde românii au cheltuit aproape 2 milioane de euro într-o singură zi (9.504.384 lei). Magazinele de bricolaj și materiale de construcții au fost următoarele în topul comercianților unde s-au făcut plăți cu cardul. Aici s-au cheltuit alți 800 de mii de euro (4.057.565 lei), aproape dublul sumei cheltuite anul trecut de Black Friday (+47%). În supermarket-uri și magazine de bricolaj plățile cu cardul au trecut prin POS sau GP tom, aplicația care transformă un smartphone într-un POS mobil.
Valoarea plăților online a înregistrat o creștere de 64% față de ediția anterioară de Black Friday, în timp ce numărul tranzacțiilor a înregistrat o creștere de doar 30%. Practic, acest lucru arată că românii au cheltuit online o sumă medie mai mare decât anul trecut, când aceasta era de 321 de lei, ajungând la 403 lei, de Black Friday 2022. Cele mai multe tranzacții s-au făcut în magazinele cu articole sportive, urmate de cele cu produse pentru animalele de companie. Valoarea tranzacțiilor online a fost foarte apropiată, românii cheltuind, în medie, 300 de lei pe articole sportive și 287 de lei pe produse pentru prietenii lor necuvântători.
Românii au câștigat încredere în instrumentele de plată digitale, realizând și tranzacții online cu valori foarte mari. Au cumpărat, de exemplu, haine în valoare de peste 8.000 de lei, un ceas de peste 5.000 de lei sau telefoane de peste 1.800 de lei.
Un studiu derulat de Cognition a relevat că atunci când vine vorba de plățile cu cardul, consumatorii români caută să achiziționeze produse de calitate ridicată (65%), urmate îndeaproape de produse care oferă recompense sau beneficii la achiziție, precum reduceri sau cadouri (43.3%), locul trei al preferinței (39%) fiind ocupat de produse pentru care simt că au beneficiat de un nivel ridicat de serviciu clienți, ca principal factor determinant al achiziției.