Analiză Jalopnik: Noua Dacia Duster dovedește că designul simplu și durabil poate fi în continuare cool și inteligent. Noul Duster ar putea fi un succes în SUA

Dacia Duster Sursă foto: Economedia

Constructorul român și filiala Renault Dacia a vândut peste 2,2 milioane de unități ale SUV-ului Duster de la lansarea modelului în 2010 – 1.000 de exemplare noi sunt construite în fiecare zi! – făcându-l cel mai popular SUV din Europa și un succes uriaș pe piețe precum America Latină. Duster a fost renumit pentru capacitățile sale off-road și pentru prețul său super accesibil, iar acum există o generație a treia Duster complet nouă, cu un design fantastic și îmbunătățiri tehnologice și de performanță majore, fără a sacrifica ceea ce a făcut ca modelele anterioare să fie atât de populare, scrie Jalopnik, unul dintre cele mai mari site-uri din lume care acoperă spațiul auto. Economedia a scris AICI, pe larg, despre noul Dacia Duster, după ce a participat la lansarea sa la Lisabona.

Prezentat pentru prima dată de conceptul Bigster în 2021, a treia generație Duster se bazează pe aceeași platformă CMF-B care stă la baza modelelor Dacia Jogger și Sandero, precum și a modelelor Renault Clio și Captur și Nissan Juke și Note. Dacia spune că noua platformă a permis obținerea unui spațiu mai mare pentru pasageri și bagaje decât până acum, fără a mări semnificativ dimensiunile lui Duster – există chiar și un Sleep Pack disponibil pentru zona „cargo”, care include o cutie 3 în 1 pentru zona cargo cu spațiu de depozitare încorporat și un pat dublu care se pliază în mai puțin de două minute.

Un nou motor turbo de 1,2 litri cu 3 cilindri are un sistem mild-hybrid de 48 de volți cu o baterie de 0,9 kWh; dezvoltă 128 de cai putere și poate veni doar cu o cutie manuală cu 6 trepte și tracțiune integrală. Dacia spune că acest sistem de propulsie este mai eficient decât un motor echivalent non-hibrid. De asemenea, este nou și un model full-hybrid, care asociază un motor de 1,6 litri cu 4 cilindri în linie cu o baterie de 1,2 kWh și două motoare electrice, pentru un total de 140 de cai putere. Acest sistem de propulsie poate fi condus în modul complet electric timp de 80% din timp în orașe, potrivit Dacia, iar ambele hibride au frânare regenerativă.

Există, de asemenea, o versiune entry-level mild-hybrid turbo de 1,0 litri cu 3 cilindri, care utilizează atât benzină, cât și GPL. Acesta poate conține 13 galoane (circa 50 de litri) de benzină și 13 galoane de GPL, în rezervoare separate, iar un buton de pe tabloul de bord permite comutarea între cele două. Dacia spune că acest sistem de propulsie îi oferă lui Duster o autonomie de peste 800 de mile (circa 1.280 kilometri) și este disponibil doar cu tracțiune față.

Versiunile cu tracțiune integrală ale lui Duster au o gardă la sol de 8,5 inci (21,59 centimetri), cu doar aproximativ un inci (2,54 centimetri) mai puțin decât un Jeep Wrangler de serie. Duster 4×4 are cinci moduri de rulare diferite, inclusiv pentru zăpadă, noroi/nisip și un mod general off-road care distribuie automat cuplul pe fiecare punte. Noul Duster dispune, de asemenea, de un sistem de control al coborârii în pantă și de pagini de informații off-road pentru sistemul de infotainment.

Generațiile anterioare de Duster erau drăguțe și voluminoase, dar niciodată deosebit de arătoase sau memorabile. Acesta nu este cazul noului Duster, care are proporții fantastice și detalii deosebite. Aripile sale mari și pătrățoase amintesc de o veche mașină de raliu și are o poziție frumoasă și largă. Noul logo al Dacia (literele D și C puse împreună) este reluat în modelul grilei și în farurile subțiri în formă de Y, iar stopurile proeminente ies în evidență din partea din spate.

Dacia descrie ornamentul din plastic negru care înconjoară partea inferioară a caroseriei și evazările aripilor lui Duster drept „centura de protecție”, care este concepută pentru a proteja caroseria de zgârieturi și lovituri, dar este puțin diferită de îmbrăcămintea tradițională a caroseriei unui crossover. Toată această placare este realizată din Starkle, un material inventat de inginerii Dacia, care este fabricat din 20% plastic de polipropilenă reciclat și nu conține vopsea. Plăcile de protecție față și spate sunt, de asemenea, „vopsite în masă” – ceea ce înseamnă că plasticul este colorat înainte de a fi injectat în matriță – astfel încât culoarea sa este nealterabilă și este și mai rezistentă la zgârieturi. Dacia spune că 20% din plasticul total al modelului Duster este reciclat, plus că nu are ornamente cromate sau piele animală.

Interiorul arată puțin mai convențional, dar există câteva lucruri interesante. Motivul în formă de Y este prezent în panourile ușilor, în gurile de aerisire și în alte zone, iar planșa de bord este înclinată spre șofer. Este disponibil cu un grup de indicatoare digitale de 7 inci (17,78 centimetri) și și și un ecran tactil central de 10,1 inci (25,65 centimetri), acesta din urmă având Apple CarPlay și Android Auto fără fir, navigație și actualizări over-the-air. Chiar și Duster-ul de bază are un ecran de 3,5 inci (8,89 centimetri) în grupul de instrumente de bord pentru a controla mijloacele de comunicare, iar pentru a acționa ca propriul sistem de infotainment puteți folosi un suport pentru smartphone pe bord și o aplicație descărcabilă.

Apropo de suporturi pentru telefon, Duster este disponibil cu până la șase puncte de fixare pentru YouClip, un sistem de prindere a accesoriilor. Pe lângă suportul pentru smartphone-uri sau tablete (inclusiv cu încărcare wireless), există, de asemenea, o husă de depozitare și un accesoriu „inteligent” care are un cârlig pentru geantă, un suport pentru pahare și o lampă de citit. Pare a fi o modalitate inteligentă de a face Dusterul compatibil cu tot felul de tipuri diferite de dispozitive și se pare că ar fi ușor pentru alte companii să vină cu propriile accesorii sau chiar pentru clienți să își printeze 3D propriile modele. Punctele de fixare pot susține până la 18 livre (8,1 kilograme).

70% dintre clienții Duster cumpără unul dintre nivelurile superioare de echipare, potrivit Dacia, dar chiar și Duster-ul de bază oferă mai multe caracteristici de siguranță și tehnologie decât înainte. Dusterul încărcat primește lucruri precum jante de 18 inch (45,72 centimetri), un sistem audio 3D cu 6 difuzoare, un volan încălzit, climatizare automată, acces fără cheie și multe altele.

Dacia promite că noul Duster va porni de la un preț de sub 20.000 de euro în Europa, puțin mai mult decât modelul anterior, dar rămâne cel mai accesibil SUV din segment. Având în vedere popularitatea crescută a noului Chevy Trax și a unor mașini precum Subaru Crosstrek Wilderness, Jalopnik crede că Dacia Duster ar putea fi un succes în SUA. Cu Renault pregătit să îl aducă în Mexic, ar fi chiar atât de greu?

Sursă foto: Economedia

Comentarii

  1. le montati tot jafurile astea de motoare lesinate si scumpe, veti avea vanzari ca Lada.
    Singurele motoare ce au ridicat Dacia au fost cele pe benzina de 1,4l si 1,6l si cele disel, de 1,5l.
    Se vrea inchiderea fabricii.

  2. Foarte frumos,dar motoarele astea in 3 cilindri,……și cutia automata de unică folosință…. TREBUIE să ai opțiunea unui dCI. Mașina este grea și poate mai și tractezi ceva

  3. Ar fi avut succes în SUA cu o motorizare serioasă,nu de drujba Husqwarna.Americanii ar folosi motorul asta la stergătorul de parbriz!Pacat de munca designerilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *