Cea mai mare parte a companiilor care fac afaceri în Portul Constanța au raportat anul trecut – primul în care portul românesc a început să fie o poartă de export a mărfurilor ucrainene – afaceri și profituri puternic în creștere, arată datele a circa 70 de companii analizate de Economedia. Amintim că în anul 2022 Portul Constanța a înregistrat cel mai mare trafic de mărfuri din istoria porturilor maritime românești, iar cerealele au reprezentat grupa de mărfuri cu cea mai mare pondere în traficul total. Datele din prima parte a anului 2023 arată că acest trend se menține și în anul în curs.
Economedia a analizat datele financiare ale unora dintre cele mai importante societăți care controlează danele portuare constănțene, ale firmelor parte din Constanta Port Business Association și a altor companii mari care mai derulează activități în Port. Analiza include toate cele șase tipuri de operatori portuari care funcționează în Port, în funcție de mărfurile pe care le încarcă și le descarcă și de tipurile de nave operate: minereuri și deșeuri, ro-ro (nave de tip roll-on/roll-off, care transportă în principal mașini, autobuze, vehicule pe șenile sau alte vehicule), mărfuri generale/cargo (tip de navă care transportă mărfuri generale, ambalate sau nu), portcontainere (nave care transportă mărfuri doar prin intermediul containerelor, o structură specifică prin care este asigurată cooperarea între toate mijloacele de transport, reducând astfel cheltuielile de manipulare, transport, ambalare și pierderile), cereale sau produse petroliere. Analiza nu este exhaustivă și nu include toate companiile care operează în Portul Constanța, ci pe cele mai importante.
Astfel, pentru cele circa 70 de firme cu activitate (nu exclusiv) în Portul Constanța analizate de Economedia, afacerile au crescut de la 17,3 miliarde lei în anul 2021 la 21,8 miliarde lei în anul 2022, așadar o majorare de 26%. Totodată, profitul cumulat al firmelor analizate s-a majorat cu 78%, de la 727 milioane lei în 2021, la 1,3 miliarde lei anul trecut. Pierderile cumulate ale companiilor pe minus s-au redus de la 25 milioane lei în 2021 la 1,5 milioane lei în 2022. Din cele circa 70 de firme analizate, mai puțin de 10 companii au raportat scăderi ale afacerilor între 2021 și 2022, iar doar doi companii au înregistrat pierderi, în timp ce 10 companii au înregistrat scăderi ale profiturilor.
Cele mai mari profituri raportate de companii cu activități în Portul Constanța au fost înregistrate de: Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA (114,5 milioane de lei), Constanta South Container Terminal SRL (114,18 milioane de lei), Comvex SA (104,3 milioane de lei), ADM Logistics Romania SRL (65,65 milioane de lei/ creștere de 25 de ori), Chimplex SA (58,46 milioane de lei) și Socep (40,25 milioane de lei). Așadar cifrele arată că cele mai multe companii care operează în Portul Constanța au beneficiat de traficul suplimentar adus de mărfurile ucrainene.
Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA, care administrează Portul Constanța și este controlată majoritar (80%) de Ministerul Transporturilor, a raportat anul trecut afaceri de 479 milioane lei, în creștere cu 14% față de 2021, însă profitul a scăzut cu 12%, la 114 milioane de lei, comparativ cu recordul din anul anterior, de 130,4 milioane de lei. Compania este condusă din august 2022 de Florin Vizan, el fiind numit în funcție la câteva luni după ce Sorin Grindeanu a fost numit ministru al Transporturilor din partea PSD, în noiembrie 2021.
Companiile care operează danele din Portul Constanța
Comvex SA a raportat afaceri mai mari cu 121%, anul trecut, de 357 milioane de lei, iar profitul s-a majorat cu 222%, la 104 milioane lei, conform datelor analizate de Economedia. Cel mai mare acționar al companiei este societatea Solidmet SRL cu 30,7%, urmată de Liberty Holding cu 28%, Nicola Ruxandra și Anca Mihaela Drăgoi cu câte 17,6%. Bogdan Idu, Dan Drăgoi, Viorel Panait, George Chiocaru și Edmond Costin Sandru sunt persoanele care controlează operatorul portuar de cereale. Compania controlează un terminal specializat în operarea materiilor prime solide vrac și un terminal de cereale.
Constanta South Container Terminal SRL și-a majorat afacerile cu 57%, de la 212 milioane lei în 2021, la 333 milioane lei în 2022. Profitul companiei a crescut cu 160%, de la 44 milioane lei în 2021 la 114 milioane lei în 2022. Compania este firma prin care operează în Portul Constanța holdingul DP World din Dubai. Șeicul Ahmed Bin Sulayem, unul dintre cei mai bogați oameni de afaceri din Dubai, parte din familia regală din Emiratele Arabe Unite, controlează acest grup, conform datelor presei internaționale. Compania a anunțat anul trecut că va construi un terminal multimodal cu platformă portuară în Portul Constanța, o investiție de 286 milioane de lei.
GSP Offshore a înregistrat anul trecut atât o scădere a afacerilor, de 11%, la 697 milioane de lei, cât și o scădere a profitului de 25%, la 16 milioane de lei. Compania operează în Portul Constanța prin trei firme care fac din grupul controlat de George Comănescu, scrie Termene.ro. Activitățile portuare ale GSP Offshore cuprind de la servicii de catering până la cele de alimentare cu combustibili.
Oil Terminal a raportat anul trecut afaceri cu 43% mai mari, de 302 milioane de lei și un profit dublu față de anul precedent, de 11,6 milioane de lei. Compania este controlată de statul român, prin Ministerul Economiei. Oil Terminal este specializată în depozitarea şi manipularea produselor petroliere, fiind cel mai mare terminal petrolier din Portul Constanţa.
Chimpex SA și-a majorat afacerile cu 15% la 206 milioane de lei în 2022, iar profitul a crescut cu 27%, la 58 milioane de lei. Compania face face parte din holdingul elvețian Ameropa, unul dintre cei mai mari traderi mondiali de cereale, îngrășăminte și pesticide. În România, din grup mai fac parte combinatul de producție de îngrășăminte Azomureș, Ameropa Grains, trader de cereale, Promat, companie care comercializează îngrășăminte chimice, și Agroind, care are o staţie de condiţionare a seminţelor de cereale şi multiplică sămânţă de la jucătorii mai din industrie care deţin soiuri. Chimpex deține cel mai mare terminal de cereale din România. În 2016, Chimpex o luat o finanțare de 27 de milioane de euro de la BCR, pentru construirea unui nou terminal de cereale la Marea Neagră.
ADM Logistics Romania SRL (fosta North Star Shipping SRL) a încheiat anul 2022 cu afaceri mai mari cu 70%, de 201 milioane de lei, în timp ce profitul s-a majorat puternic, de 25 de ori, de la 2,6 milioane lei în 2021 la 65,6 milioane lei în 2022. Compania este deținută de grupul american ADM (Archer-Daniels-Midland), trader mondial de comodități și procesator alimentar. La rândul său, grupul din SUA este controlat de Vanguard Group, unul dintre cele mai mari fonduri de investiții din lume.
DB Schenker a realizat anul trecut afaceri de 151 milioane de lei în România, în creștere cu 15%, însă profitul s-a micșorat cu 10%, la 5,5 milioane de lei. Compania este deținută de compania de stat din Germania, Deutsche Bahn. Compania este unul dintre liderii industriei de transport și logistică din țară. Principalele operaţiuni desfăşurate de DB Schenker în terminalul din portul Constanţa sunt reprezentate de descărcări şi încărcări nave, barje, vagoane, containere, servicii logistice, formalităţi vamale, transport rutier din şi spre portul Constanţa şi Agigea (containerizat, prelată etc.); transport feroviar.
Socep SA a raportat afaceri de 140 milioane lei anul trecut, mai mari cu 73% decât în 2021, în timp ce profitul s-a majorat de 4 ori, de la 10,8 milioane lei în 2021, la 40,2 milioane lei în 2022. Compania este controlată în proporţie de 56,55% de Grupul DD, deţinut de oamenii de afaceri constănţeni Ion şi Niculae Duşu (90%), în proporţie 25,83% de persoane fizice și 6,11% de persoane juridice. Omul de afaceri constănțean Stere Samara deține 11,49%. În ianuarie, Socep a anunțat în fața investitorilor că derulează procedurile necesare pentru construirea unui nou terminal de cereale cu o capacitate anuală de depozitare de cel puțin 650.000 de tone de culturi oleaginoase în Portul Constanța. Noul terminal va deservi nave de tip Panamax. Socep deține în prezent opt chei de operare în Portul Constanța, depozite acoperite cu o suprafață de 70.000 m2 și 150.000 m2 pentru un terminal de containere.
Umex SA a raportat afaceri mai mari cu 80%, în 2022, de 102 milioane de lei, în timp ce profitul a crescut de 100 de ori, de la sub 200.000 lei în 2021 la 20,4 milioane de lei în 2022. Umex este controlată de trei cetățeni libanezi: Sarkis Sarkis, Laoun Youssef și El Khalil Jihad. Terminalul Umex din Constanța se întinde pe o suprafață de 140.000 metri pătrați, cu 120.000 mp de platforme betonate și 20.000 mp de magazii acoperite. Compania are 5 dane operative. În 2021, compania a demarat lucrările pentru un terminal de fertilizatori, o investiție de 22 milioane de euro. Totodată, în mai 2022 a demarat lucrările pentru construirea unui silozul specializat pentru operare/depozitare cereale vrac. Proiectul va fi finalizat la începutul lui 2024, investiția ridicându-se la aproximativ 42 milioane de euro.
United Shipping Agency SRL a încheiat anul 22 cu afaceri de 81,8 milioane lei, în creștere ușoară (8%) față de 2021, iar profitul s-a majorat cu 16%, la 13,5 milioane de lei. Compania de stat chineză COFCO (China Oil and Foodstuff Corporation), cel mai mare procesator agroalimentar din China, este acționarul firmei. Compania operează un terminal de cereale construit în danele 31-32-33 ale Portului Constanța.
Canopus Star SRL a raportat afaceri în creștere cu 17%, de 43 milioane de lei, anul trecut, iar profitul a crescut cu 35%, la 14 milioane de lei. Compania deține un terminal de cereale în Portul Constanța. Ea este controlată în proporție de 51% de Transport Trade Services, companie românească și cel mai mare transportator de marfă pe Dunăre (controlată la rândul ei de Mircea Mihăilescu, Ion Stanciu și Viorel Ștefan), și în proporție de 49% de Cargill Agricultura SRL, unul dintre cei mai mari traderi de cereale din România, controlată de grupul american Cargill.
Decirom SA și-a majorat afacerile cu 60% anul trecut (la 42 milioane de lei), iar profitul a crescut de patru ori, de la 2 milioane de lei la 8,3 milioane de lei. În luna mai a acestui an, terminalul Decirom din Portul Constanța a fost cumpărat de transportatorul fluvial Transport Trade Services, pentru 22 milioane de euro. Decirom SA operează și depozitează mărfuri vrac solid.
Frial SA și-a majorat afacerile cu 160% anul trecut, la 28,5 milioane de lei, în timp ce compania a trecut de la pierderi de 414.736 lei la profit de 5,7 milioane de lei. Frial SA deține un terminal din Portul Constanța specializat în operarea și depozitarea mărfurilor generale și a uleiurilor vegetale alimentare. Compania este controlată de Fouad Khayat, om de afaceri libanez cu mai multe afaceri în transporturile marine din Constanța.
Romned Port Operator SA și-a dublat afacerile, anul trecut, la 24 milioane de lei, iar profitul e de patru ori mai mare, ajungând la 14,2 milioane de lei. Compania este controlată de oamenii de afaceri supranumiți „regii plajelor” Sorin Greavu (51,11%) și anterior și de Victor-Alexandru Băldescu (47,16%), care a decedat în 2015.
Romcargo Maritim SA a raportat afaceri de 18 milioane lei anul trecut, mai mari cu 46% decât în 2021, în timp ce compania a trecut de la pierderi de 1,85 milioane lei la profit de 4,15 milioane lei. ROCA Investments, brandul fondat de Impetum Group, și-a vândut în acest an acțiunile deținute la operatorul portuar către unul dintre acționarii existenți. În prezent, Adolf Bâclea deține 73,33% din capitalul social al companiei, alături de Nicolae Kovács și Inostrio Enterprises SRL cu câte 13,33% fiecare. Romcargo Maritim deține în Portul Constanța-Sud Agigea un terminal cu o suprafață de 71.000 mp și o dană de 200m. La ora actuală compania operează toate importurile maritime de vehicule pentru pasageri și utilitare în România, acestea incluzând Ford, Peugeot, Citroen, Renault, Nissan, și exporturile vehiculelor Dacia. De asemenea, oferă servicii pentru vehiculele în tranzit către Ucraina și Rusia (posibil neactualizat), conform informațiilor de pe site-ul propriu.
Alfa Terminal Constanta SRL – afacerile companiei s-au redus ușor (4%) la 15,4 milioane de lei, iar pierderile s-au redus cu 50%, la 1,07 milioane de lei. Firma este controlată de compania austriacă Kronospan, printr-un offshore din Cipru. Kronospan are fabrici de cherestea, panouri și placaje de lemn la Sebeș și Brașov. În Portul Constanța, compania deține un depozit la Dana 131.
Niva ProdCom SRL și-a majorat afacerile cu 22% la 15,2 milioane lei și profitul cu 44%, la 6,6 milioane de lei, anul trecut. Societatea este controlată de Dumitru Caraman (50%), Maria Bușu (25%) și Dan Pufleanu (25%).
Silo Port SRL și-a majorat ușor afacerile (2%), la 3,1 milioane de lei, însă profitul s-a redus cu 16%, la 1,06 milioane lei. Compania este controlată de Dumitru Pufleanu.
Alte companii importante cu business-uri în Portul Constanța
Minereuri și deșeuri:
European Metal Services și-a majorat cu 43% afacerile, la 23,4 milioane de lei în 2022, în timp ce profitul a crescut cu 62%, la 3,48 milioane de lei. Compania este controlată majoritat de grupul Tawil din Liban, companie de reciclare a deşeurilor feroase şi neferoase. Omul de afaceri Abbas Tawil controlează și Remat SA Călărași. Numele lui Abbas Tawil a apărut în stenogramele din dosarul CFR Marfă.
Mărfuri generale/Cargo:
Rotrac SA și-a majorat de aproape 4 ori afacerile, la aproape 9 milioane de lei, și a trecut de la pierderi de 722.147 lei la profit de 522.057 lei. compania este controlată de T&A Wise Investments (50,36%) și Silk Route Shipping și DTS Logistic Services (ficare cu 23,395%). Compania s-a remarcat, la începuturi, în 1992, prin volumurile de cherestea ce au fost operate în Portul Constanța. Cu timpul, principala arie de activitate a fost concentrată asupra manipulării și depozitării de mărfuri generale în propriile premise.
Tomini Trading și-a majorat afacerile cu 27%, la 5,4 milioane de lei, însă și-a adâncit pierderile, de la 84.901 lei la 447.525 lei. Tomini Trading este unul dintre cei mai mari operatori economici autorizat pentru colectarea și valorificarea deșeurilor de ambalaje din metale (oțel, aluminiu, fier vechi), cu punct de lucru în Incinta Port Constanța. Tomini Trading este o societate înființată în 1999 (Panagiotis Vatistas – asociat, Georgios Vatistas – asociat și administrator, alături de canadianul Georges Eid, francezul Georges Salame – administrator și societatea Abbotswood Holding SAL, cu sediul social în Beirut, Liban. În prezent, compania este controlată în proporție de 55% de Abbotswood Holding, Georgios Vatistas are 43% din capitalul social, iar Panagiotis Vatistas are 2%.
Sea Container Services SRL și-a majorat afacerile cu 181%, de la 36 milioane lei în 2021, la 101 milioane lei în 2022. Profitul companiei a crescut de 8 ori, la 26,8 milioane lei în 2022.
Cereale:
TTS Operator și-a majorat cu 25% afacerile în 2022, la 47,4 milioane lei, iar profitul s-a dublat, la 1,9 milioane lei. Compania este parte din grupul Transport Trade Services (TTS) controlat de omul de afaceri Mircea Mihăilescu. Compania operează un terminal în Portul Constanța.
Silotrans SRL a raportat o scădere cu 14% a afacerilor, la 42 milioane lei, însă profitul a crescut ușor, cu 13%, la 13,8 milioane lei. Compania este deținută de deținută de CHS, unul dintre cei mai mari traderi de cereale din România, și Schenker Romtrans SA. Capacitatea de depozitare a companiei din Portul Constanța este de 108.500 mt.
Barter Port Operator și-a majorat afacerile cu 51%, la 12,1 milioane lei anul trecut, iar profitul este de patru ori mai mare, de 8,4 milioane de lei. Compania este situată în zona de lucru a Danei Tehnice PL7 oferă servicii logistice și soluții pentru preluarea și încărcarea unităților maritime și fluviale. Capacitatea de depozitare este de 60.000 tone, dezvoltată pe o suprafață de 33.650 mp. Compania este controlată de cetățeanul turc Nesrin Kanmaz Ayse.
Alte companii care au beneficiat de creșterea traficului din Portul Constanța
Numeroase alte companii cu activitate în România au raportat și afaceri prin Portul Constanța, iar acestea s-au ilustrat în rezultatele financiare ale societăților. Cele mai multe dintre acestea fac parte din Constanta Port Business Association.
De exemplu, Ameropa Grains SA, companie în grupul elvețian Ameropa din care face parte și Chimpex SA, a raportat anul trecut afaceri de 8,5 miliarde lei, mai mari cu 52% față de 2021, iar profitul a crescut cu 77%, la 105 milioane de lei.
Viterra România, parte din comerciantul global de cereale Viterra, care este parțial deținut de gigantul minier și comercial Glencore, și-a majorat afacerile cu 40% anul trecut, la 4,8 miliarde lei, iar compania a trecut de la pierderi de 5 milioane lei la profit de 69 milioane lei. Viterra este unul dintre clienții Comvex SA, prin intermediul căruia exportă cerealele achiziționate.
Grup Feroviar Român SA și-a majorat afacerile cu 30%, de la 772 milioane lei la peste un miliard de lei anul trecut, iar profitul e mai mult decât triplu, de 44 milioane lei. Compania este unul dintre principalii transportatori de cereale ucrainene către Marea Neagră, pentru care a dedicat flotă de circa 1.000 de vagoane anul trecut. Grup Feroviar Român (GFR) este principala companie a grupului Grampet şi cel mai mare operator privat feroviar din România. Compania este controlată de omul de afaceri Gruia Stoica, condamnat în aprilie 2020 la 4 ani de închisoare pentru evaziune fiscală și spălare de bani.
Global Grain International SRL, un trader de cereale parte a grupului Trans-Oil, care operează și fabrica de ulei Ultex din Ţăndărei (judeţul Ialomiţa), a încheiat anul trecut cu afaceri de 744 milioane lei, în scădere cu 69%, însă profitul a crescut cu 45%, la 35 milioane de lei. Și Global Grain International este client al operatorului portuar Comvex SA, cu care a încheiat anul trecut un parteneriat pentru a exporta cereale prin Portul Constanța.
Maria Shipping Agency SRL a încheiat anul 2022 cu afaceri duble față de 2021, la nivelul de 409 milioane de lei. Și profitul companiei s-a dublat, la 15,7 milioane de lei, anul trecut. Compania oferă servicii de navlosire, brokeraj, transport fluvial / maritim, expediere, logistică și servicii de agenturare nave. Compania face parte din același grup cu operatorul portuar Umex SA, producătorul și comerciantul de cereale Agro Chirnogi, crecătorul de bovine și ovine Maria Trading și comerciantul de semințe și produse chimicale Maria Invest. Grupul Maria controlat de cetățeni libanezi este unul dintre cei mai mari jucători pe piața terenurior arabile din România.
Rin Trans Activ este o companie care nu a apărut prea des pe radar, dar care afirmă pe site-ul propriu că operează două terminale în Portul Constanța. Anul trecut, compania care se ocupă cu transportul rutier de mărfuri a raportat afaceri de 542 milioane lei, în creștere cu 60% față de 2021, iar profitul raportat a crescut cu 47%, la 20 milioane de lei. Compania este controlată de Ion Toma, ca acționar unic.
O altă companie de agribusiness activă în Portul Constanța este Vbusiness Knaperom SRL, care anul trecut și-a majorat afacerile cu 18% la 2,13 miliarde lei, iar profitul cu 48%, la 292 milioane de lei. Compania afirmă pe site-ul propriu că în regiunea Mării Negre depozitează, procesează și transportă grâu, porumb, orz și semințe oleaginoase din Europa de Est către străinătate.
Record în portul Constanța în 2022
Traficul total de mărfuri în porturile maritime românești a înregistrat 75,55 milioane tone în anul 2022, o creștere de 12% față de 67,5 milioane tone în 2021, fiind cel mai mare trafic de mărfuri din istoria porturilor maritime românești și menținându-se, astfel, trendul ascendent din ultimii ani, arată datele transmise de Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” Constanța.
„Cerealele reprezintă grupa de mărfuri cu cea mai mare pondere în traficul total, Portul Constanța devenind cel mai important din Europa din acest punct de vedere, mai ales în contextul actual, cu un trafic anual de 24,1 milioane tone“, a declarat directorul general al CN APM SA Constanța, Florin Vizan.
În traficul total, cerealele reprezintă 31,7%, urmate de petrol brut 12,57%, articole diverse 10,4%, produse petroliere 9,6%, minereuri de fier, deșeuri de fier 9,26%. Din traficul total, 79,5% reprezintă trafic maritim și 20,5% reprezintă traficul fluvial.
Traficul de mărfuri pe relația Ucraina a totalizat, de la începutul războiului, 11,85 milioane tone, din care 5,4 milioane tone trafic fluvial și 6,4 milioane tone, pe maritim. Cele mai mari cantități de mărfuri sunt cereale, dar au mai sosit în port și echipamente, fosfat, laminate, minereuri de fier, containere.
În anul 2022, Portul Constanța a avut una dintre cele mai mai creșteri a activității și a urcat de pe locul 16 pe locul 11 în topul porturilor europene în ceea ce privește transportul maritim de mărfuri, în condiţiile în care cantitatea de marfă manipulată s-a majorat cu 26%, arată datele publicate de Eurostat.
Portul Constanța se îndreaptă spre un nou record de trafic și în 2023, spunea în august directorul administrației portuare Florin Vizan, în contextul în care importanța strategică a portului a crescut și mai mult după ruperea acordului transportului cerealelor în Marea Neagră. Astfel, traficul total a crescut cu 10% în primele șapte luni ale anului, la 49,4 milioane de tone, iar la categoria cereale creșterea înregistrată este de 25%, la 19 milioane de tone.