ANALIZĂ Românii nu au renunțat la comenzile de mâncare online, dar comandă mai rar pentru a economisi bani/ „În partea a doua anului 2022 și în primele două luni ale lui 2023 constatăm o revenire spectaculoasă a clienților în restaurante”

alimente mancare, preturi mancare, retail, produse alimentare, industria agroalimentara Foto: David Izquierdo/ Dreamstime.com

Românii nu au renunțat la a mai comanda mâncare prin aplicațiile de food-delivery, însă frecvența comenzilor a scăzut odată cu apariția inflației, ca o metodă de economisire, potrivit platformelor de livrare de mâncare chestionate de Economedia. Daniel Mischie, CEO Grup City Grill, spune că românii au revenit în restaurante începând cu a doua parte a anului 2022 și în primele două luni ale anului 2023.

Utilizatorii optează mai puțin pentru livrarea comenzii direct din magazin, însă poate deveni o tendință pentru unele platforme deoarece este o formă de economisire, transmit reprezentanții Tazz.

„Aplicațiile de livrare rapidă rămân o categorie importantă pentru consumatorii din România, pe care continuă să o integreze în viața lor în mod regulat. Principala schimbare se vede la nivel de frecvență a utilizării, care într-adevăr a scăzut odată cu apariția inflației, dar și cu stabilizarea comportamentului de consum post-pandemie. Conform studiilor noastre de piață, în acest moment, 48% dintre consumatori utilizează aplicații de food delivery, procent în scădere cu 10% față de totalul consumatorilor din luna august 2022. De când a început să se simtă efectul inflației, aproximativ din septembrie 2022 și până în prezent, principala scădere se observă la utilizatorii foarte frecvenți, cei care folosesc zilnic aplicația pentru a comanda. Cu alte cuvinte, românii nu au renunțat la utilizarea platformelor de food delivery, ci doar au scăzut frecvența comenzilor, ca o metodă de economisire în climatul economic actual”, au declarat reprezentanții platformei tazz.

Daniel Mischie, CEO Grup City Grill, care a lansat platforma Out4Food, spune că numărul de comenzi take away și delivery au înregistrat o ameliorare în primele două luni ale anului 2023, însă în luna martie obiceiul de consum va reveni. 

„Din punct de vedere al numărului de tranzacții suntem ușor peste media anului 2019. Restaurantele grupului înregistrează tranzacții la fel sau mai multe față de anul 2019, în funcție de brand și de tipul locației. Revenirea turiștilor în Bucuresti și vremea bună au contribuit la creșterea numărului de tranzacții. Numărul de comenzi take away și delivery au înregistrat o ameliorare în primele doua luni ale lui 2023, dar luna martie pare a fi cea mai bună din acest punct de vedere. Martie va fi cea mai bună lună ca număr de tranzacții, dar ca și medie pe tranzacție”, spune Daniel Mischie. 

Reprezentanții Bolt spun că, având în vedere contextul economic, valoarea comenzii medii pentru livrările de mâncare a crescut, fără a da un procent.

„Românii nu au renunțat la comenzile rapide, iar o dovadă este faptul că față de anul trecut numărul de restaurante partenere a crescut cu aproximativ 66%. Mai mult decât atât, businessul Glovo în România a crescut cu 45% în 2022 comparativ cu anul precedent, iar pentru viitor estimăm că vom menține trendul ascendent”, spune Iustinian Belghir, general manager Glovo România.

Cum a evoluat valoarea comenzii medii

Valoarea comenzii medii a crescut la 86 lei, de la o medie de 75 lei vara trecută, spun reprezentanșii Tazz. Compania transmite că creșterea valorii coșului însă vine și pe fondul scumpirilor ingredientelor și al prețurilor preparatelor, asociate, în același timp, cu consolidarea poziției Tazz pe piață, în contextul procesului de maturizare și dezvoltare al companiei.

„Consumatorii au fost mai prudenți în ceea ce privește frecvența comenzilor prin food delivery, însă numărul clienților a crescut cu 26% year-on-year, comparând cifrele din perioada aprilie-decembrie 2022 versus aceeași perioadă a anului trecut. Trendul pozitiv s-a observat și la nivel de comenzi: deși creșterile nu au fost în același ritm ca anul trecut, numărul comenzilor lunare a crescut constant de la o lună la alta”, spune Tazz.

Creșterile de prețuri au dus la o valoare medie a comenzii mai mare. Pentru Out4food, media pe tranzacție înregistrează o creștere de 35% față de 2019. Cea mai mare parte  a acestei creșteri se datorează creșterilor de prețuri datorate creșterii de prețuri la materiile prime și utilități.

„Consumatorul român în criza din 2023 se află într-o situație diferită față de consumatorul român din criza din 2008-2009. În 2009 consumatorul beneficia de venituri mici și foarte mici fată de media europeană și era dispus să renunțe la ieșitul la restaurant pentru a-și putea permite să plătească ratele. Azi în 2023 romanii au venit apropiat de media europeana, în special cel din orașe, și renunță la achiziția unor active sau la a schimba automobilul sau electrocasnice, dar păstrează opțiunea de ieși la masă. Anul 2023 va fi anul cel mai bun pentru companiile din HoReCa,  care au o situație financiară solidă și o strategie adecvată inflației și creșterii costurilor”, spune Daniel Mischie. 

Cum preferă românii: să comande mâncarea acasă sau să ridice din magazine

În ceea ce privește ridicarea comenzii din magazine, platformele de food-delivery spun că această tendință variază. Reprezentanții tazz spun că aceasta este o altă metodă de economisire observată de companie și devenită deja tendință pentru utilizatorii tazz, în timp ce reprezentanții Bolt, Out4food și Glovo spun că românii continuă să prefere livrarea la domiciliu. 

„Comenzile de tip take away nu sunt printre favoritele consumatorilor. Comenzile de tip delivery ocupă însă între 5 și 10% din cifra de afaceri a fiecărei locații. 

„Da, aceasta este o altă o metodă de economisire observată și devenită deja tendință la noi. Din ce în ce mai mulți clienți aleg să comande din aplicație, optând pentru ridicare personală de la restaurantele din apropiere”, precizează Iustinian Belghir, general manager Glovo România.

O altă tendință în ceea ce privește comportamentul de consum este faptul că oamenii au revenit în restaurante. „În partea a doua anului 2022 și în primele două luni ale lui 2023 constatăm o revenire spectaculoasă a clienților în restaurante. Oamenii vor să petreacă timp împreuna cu familia sau prietenii, vor să socializeze”, spune Daniel Mischie. 

Foto: David Izquierdo/ Dreamstime.com

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *