Stocul total de spaţii moderne de retail din România a ajuns la 4,11 milioane mp, în primul trimestru din 2023, se arată într-un raport realizat de o companie de investiţii imobiliare, citat de Agerpres.
Conform “Romania Retail Market Snapshot”, volumul total de spaţii moderne de retail a crescut cu 22.000 mp, în intervalul analizat, după o investiţie de nouă milioane de euro în două parcuri de retail, arată CBRE.
În acest context, centrele comerciale continuă să deţină supremaţia, în prezent piaţa fiind configurată în proporţie de 62% din mall-uri, iar restul din parcuri de retail.
De la începutul anului 2022 şi până la finele trimestrului al treilea din 2023 au fost investiţi aproximativ 300 milioane de euro în construcţia de noi spaţii moderne, destinate cumpărăturilor, mall-uri sau parcuri de retail. În plus, perspectivele investitorilor sunt pozitive, în condiţiile în care nivelul randamentelor a urcat cu 0,25%, în primul trimestru al anului, faţă de aceeaşi perioadă din 2022, până la 7,5%, susţin specialiştii CBRE.
Potrivit sursei citate, valoarea chiriei pentru centrele comerciale şi pentru locaţiile de pe principalele artere comerciale ale oraşelor s-a situat la o medie similară cu cea din primul trimestru al anului trecut, cu 75 euro/mp/lună, respectiv 50 euro/mp/lună în cazul celei de-a doua categorii.
Ca previziuni, un volum de 320.000 mp de spaţii de retail este aşteptat să fie livrat până la finalul acestui an, atât în principalele centre regionale, cât şi în oraşele secundare. Dintre acestea, 74% dintre suprafeţele aflate în construcţie sunt parcuri de retail, în timp ce doar 26% sunt destinate marilor centre comerciale.
Pe segmente de activitate, industria Fashion continuă să reprezinte, alături de sectorul de Food, principalul motor de dezvoltare al spaţiilor de retail, cei mai activi chiriaşi fiind din aceste sectoare.