Dacia, Ford și ATP Trucks au fost cele mai mari producători din domeniul auto din România, în 2021, după cifra de afaceri, potrivit datelor transmise de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) la solicitarea Economedia.
Menționăm că datele analizate au fost preluate de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului de la Ministerul Finanţelor Publice, reprezentând situaţiile financiare anuale depuse de către persoanele juridice înregistrate în registrul comerţului la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice. Ultima preluare de date financiare pentru anul 2021 este din data de 21.06.2022.
Clasamentul celor mai mari companii din 2021 este condus de Dacia, care anul trecut a înregistrat o cifră de afaceri de aproape 21 miliarde lei, un profit net de 498 milioane lei și un număr de 12.946 de angajați în 2021. Dacia a condus clasamentul în primele șase luni ale țării privind autoturismele noi înmatriculate, cu un număr de 16.189 de unități, fiind urmat apoi de Toyota și Ford. Industria auto se confruntă în continuare cu lipsa componentelor. Acest lucru se aplică și în cazul Dacia, care a fost nevoită la începutul lunii iulie să oprească temporar producția timp de două zile, până pe 2 iulie, din cauza lipsei de semiconductori.
Pe locul doi se clasează Ford, cu o cifră de afaceri de 11 miliarde lei, un profit net de 61 milioane lei și 5.893 de angajați anul trecut. În această lună a fost semnat acordul prin care Ford Otosan, cel mai mare producător de vehicule comerciale din Europa, preia proprietatea fabricii Ford din Craiova. Prin acest acord, Ford a transferat proprietatea asupra fabricii sale din Craiova, care produce vehicule şi motoare, către Ford Otosan, permiţând astfel companiei să-şi extindă operaţiunile la nivel internaţional. În paralel, Ford Otosan a anunţat vineri o investiţie de 490 de milioane de euro la fabrica de la Craiova, care va fi implementată în următorii trei ani, pentru a sprijini lansarea următoarei generaţii a modelului Courier. Astfel, capacitatea totală de producţie a fabricii de la Craiova va creşte de la 250.000 vehicule/an la 272.000 de vehicule/an.
Pe podium se află și ATP Trucks, producătorul de autovehicule de transport rutier şi persoane, parte a ATP Group, controlat de antreprenorul Mircea Cirţ din Baia Mare. Compania avea în 2021 afaceri de 39 milioane lei, profit net de 442.071 lei și un număr de 13 angajați.
Top cele mai mari companii auto în 2021
Firmă |
Stare firmă | Cod CAEN declarat în bilanț 2021 |
Cifră de afaceri netă (lei) |
AUTOMOBILE-DACIA SA | funcţiune | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 21.441.608.926 |
FORD ROMANIA S.R.L. | funcţiune | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 11.518.530.872 |
ATP TRUCKS AUTOMOBILE S.R.L. | funcţiune | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 39.119.934 |
DYPETY SRL | funcţiune | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 14.849.699 |
C & I EUROTRANS XXI SRL | funcţiune | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 12.824.703 |
VAG SERVICE SRL | funcţiune | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 10.734.437 |
ROMPRIM SA | funcţiune | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 8.836.620 |
ARENY ENERGIE ALTERNATIVĂ SRL | funcţiune | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 6.552.101 |
JUNG WOHNMOBILE SRL GERMANIA FILIALA ZALĂU | funcţiune | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 1.992.119 |
CT MACHINERY SRL | funcţiune | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 1.840.601 |
PRO COMUNAL TEHNICK S.R.L. | funcţiune | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 570.000 |
SAN STEPHEN DESIGN SRL | funcţiune | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 473.728 |
TRANSILVANIA AUTODIECI S.R.L. | funcţiune | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 388.628 |
CREATIVE PROMODELS SRL | funcţiune | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 162.811 |
ABTOZAVOD IOV S.R.L. | funcţiune | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 131.350 |
COMPANIA INDUSTRIALA GRIVITA SA | faliment,este sub incidenţa Legii nr. 85/2014 | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 59.810 |
IV MULTICUS SRL | funcţiune | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 56.044 |
ARENY E-RACING S.R.L. | funcţiune | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 43.000 |
GHE-O MOTORS SRL | funcţiune | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 25.004 |
THERMO BOX SRL | funcţiune | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 23.716 |
Sursă: Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC)
Industria auto a avut un 2021 mai dificil față de când pandemia a izbucnit în România. În 2020, România avea 33 de firme cu CAEN aparținând sectorului auto – cu CAEN 2910 – fabricarea autovehiculelor de transport rutier, în timp ce în 2021 numărul acestora a scăzut la 30, însă cifra de afaceri generată de industria auto a generat o creștere, ajungând de la 30 miliarde lei în 2020 la 33 miliarde lei în 2021.
Și profitul net a crescut, de la 376 milioane lei în 2020, la 563 milioane lei în 2021. Tot într-o notă optimistă, pierderile financiare ale industriei auto au fost mai mici, de la 44 milioane în 2020, la 13 milioane anul trecut.
An financiar | Nr firme |
Total cifra de afaceri ( Lei ) |
Total profit net ( Lei ) |
Total pierderi nete ( Lei ) |
Nr. mediu salariați |
2020 | 33 | 30.766.089.474 | 376.888.042 | 44.010.369 | 20.347 |
2021 | 30 | 33.058.846.988 | 563.686.566 | 13.499.424 | 19.083 |
Sursă: Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC)
O radiografie a pieței auto în primele șase luni ale anului
Un număr de 58.712 de autoturisme noi au fost înmatriculate în România în prima jumătate a acestui an, în creştere cu 23,09% faţă de cele 47.698 de maşini înmatriculate în perioada similară din 2021, potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), publicate luni.
Înmatriculările de autoturisme second hand înmatriculate pentru prima oară în Romania au ajuns pe primele șase luni din 2022 la valoarea de 156.624 unități, în scădere cu 21,51% față de perioada similară din 2021, respectiv 199.555 unități.
Clasamentul pe mărci autoturisme noi, ianuarie-iunie 2022:
- DACIA = 16.189 unități
- TOYOTA = 4.679 unități
- FORD = 4.662 unități
- HYUNDAI = 4.630 unități
- SKODA = 3.962 unități
- VOLKSWAGEN = 3.702 unități
- RENAULT = 3.252 unități
- PEUGEOT = 1.818 unități
- MERCEDES = 1.721 unități
- KIA = 1.379 unități
În iunie 2022, înmatriculările de autoturisme noi în România au scăzut cu 6,63% față de iunie 2021, atingând un volum de 11.067 unități.
În ceea ce privește autoturismele second hand înmatriculate pentru prima oară în România, volumul acestora a atins în iunie 2022 cifra de 30.349 unități, o scădere de 6,5% față de iunie 2021.
Industria automotive reprezintă aproximativ 28% din PIB-ul României
Ministrul Economiei, Florin Spătaru, a declarat săptămâna trecută, la Craiova, la evenimentul prilejuit de preluarea oficială a fabricii Ford Craiova de către Ford Otosan, că industria automotive, în care activează în România peste 500 de companii, reprezintă un sector important în industria românească şi asigură aproximativ 28% din PIB.
Totodată, ministrul Spătaru a punctat că la fabrica de la Craiova schimbarea acţionariatului va aduce noi proiecte şi investiţii de 490 de milioane de euro, unitatea urmând să fie singura ce va produce atât vehicule pentru pasageri, cât şi pentru marfă.
„Industria automotive reprezintă un sector important în economia românească. Cele peste 500 de companii care lucrează în industria automotive reprezintă aproximativ 28% din Produsul Intern Brut. Pandemia a accelerat procesul de electrificare, a dezvoltat proiecte noi, care acum se regăsesc şi în România, se regăsesc şi la Craiova, care duc la îndeplinirea obiectivelor la nivel european, de retehnologizare, de decarbonificare şi, de asemenea, de electrificare a întregii industrii automotive. Acest transfer nu va aduce doar o schimbare de acţionariat, dar va aduce de asemenea noi proiecte, investiţii de 490 de milioane de euro în fabrica de la Craiova şi o altă oportunitate de dezvoltare. (…)Trebuie să spunem că fabrica de la Craiova va fi singura fabrică ce va produce atât vehicule pentru pasageri, cât şi vehicule comerciale. Ceea ce e un lucru îmbucurător pentru că vom avea această flexibilitate, această versatilitate”, a spus ministrul Florin Spătaru.