Tranzacțiile de investiții în piața de retail le-au depășit pe cele de pe piața de birouri, în 2023, pentru prima dată, un lucru greu de imaginat în urmă cu câțiva ani, spun specialiștii din sector consultanți de Economedia. Ei se așteaptă și la un 2024 dinamic din punct de vedere comercial, însă sunt rezervați de a face comentarii despre posibile alte fuziuni și achiziții în acest an având în vedere că 2023 a fost deja marcat de un număr atipic de tranzacții. Pe de altă parte, alți consultanți din industrie spun că piața din România oferă în continuare oportunități pentru noi investiții și pentru intrarea unor noi jucători.
„Anticipăm un 2024 dinamic din punct de vedere comercial, luând în considerare brandurile care și-au anunțat deja intenția de a inaugura locații în România, nume precum: KIKO Milano sau Happy Restaurants, dar și retaileri din categoria de sports sau beauty. Ne menținem însă rezervați cu privire la posibilele fuziuni și achiziții, întrucât anul 2023 a fost marcat deja de un număr atipic de astfel de evenimente, precum achiziția portofoliului de supermarketuri Profi de către Ahold Delhaize (Mega Image), vânzarea celor 25 de parcuri de retail deținute de Mitiska REIM, și achiziția hypermarketurilor Cora de către grupul Carrefour”, a declarat pentru Economedia Mădălina Sava, retail consultant, CBRE România.
Pe de altă parte, Liana Dumitru, director retail agency Colliers România, spune pentru Economedia că piața românească de retail oferă în continuare oportunități pentru noi investiții și pentru intrarea unor noi jucători. Aceasta este de părere că, deși ratele ridicate ale dobânzilor pot descuraja într-o oarecare măsură investițiile, performanțele remarcabile ale retailerilor în România vor continua să atragă extinderea acestui sector.
„De asemenea, standardele consumatorilor sunt mult mai ridicate decât erau acum 10 ani, cu atât mai mult comparativ cu 20 de ani în urmă. Poate chiar mai important, piața devine tot mai matură și există o tendință naturală către consolidare într-o anumită măsură; în plus, unele companii sunt create inițial cu ideea de a fi vândute pe termen mediu sau lung, după ce au crescut suficient. Multe branduri au ales să intre pe piața din România inițial prin intermediul partenerilor francizați, iar mai apoi, datorită performanței bune, companiile „mamă” au preluat afacerea locală și au continuat să opereze direct. Acesta a fost și cazul Inditex, care a deschis primul său magazin în 2004 în regim de franciză și, după primul an, datorită nivelului vânzărilor peste așteptări, a decis să preia direct operațiunile”, a declarat Liana Dumitru.
În ceea ce privește marjele de profit cu care operează retailerii din România, consultantul Colliers observă că acestea sunt, în general, printre cele mai mari din Uniunea Europeană pentru anumite categorii de produse, conform datelor furnizate de Eurostat. Acest lucru sugerează că, deși piața s-a maturizat în ultimii 10-20 de ani, încă mai există un potențial de creștere considerabil și oportunitatea pentru intrarea unor noi jucători pe piață.
„Dacă privim și din perspectiva proprietarilor/dezvoltatorilor, observăm un peisaj complet diferit față de acum 20 de ani, când consumatorii noștri abia se familiarizau cu conceptul de „mall”. Astăzi, pe piață avem dezvoltatori și grupuri de investitori care dețin portofolii extinse de centre comerciale în București și în țară, și care își mențin planurile ambițioase pentru viitor. Iulius Group, Prime Kapital/MAS REI și Nepi Rockcastle sunt doar câteva exemple, anunțând livrări de peste 500.000 metri pătrați de spații comerciale în următorii 3-5 ani. Anul trecut, am asistat și la intrarea unor noi investitori pe piață, cum ar fi grupul britanic M Core, care a achiziționat un portofoliu de 25 de centre comerciale (parcuri de retail) de la belgienii de la Mitiska REIM, într-o tranzacție de peste 200 de milioane de euro, cea mai mare tranzacție de retail înregistrată în România pe sectorul de retail al pieței imobiliare”, transmite Liana Dumitru, consultantul Colliers.
Anul trecut a fost primul an în care tranzacțiile de investment în piața de retail le-au depășit pe cele de pe piața office, lucru greu de imaginat în urmă cu câțiva ani, transmite consultantul CBRE. „Să ne uităm de exemplu la intrarea pe piață a grupului britanic M Cora, prin achiziția portofoliului de parcuri de retail Mitiska într-o tranzacție de 219 milioane, în 25 de active totalizând 132.000 mp. A fost una dintre tranzacțiile majore din regiune, nu doar locală”, spune Mădălina Sava.
O tendință care s-a dezvoltat în România au fost proiectele de tip retail park, care nu existau în urmă cu 10-20 de ani pe piața locală. Astfel de proiecte au câștigat o importanță considerabilă pe piața din România în ultimii 5 ani, beneficiind de un impuls suplimentar datorat perioadei pandemice, precum și de costurile mai mici de dezvoltare și de eficiența sporită în operațiunile acestor spații.
„Astfel de proiecte pot fi finalizate într-un timp relativ scurt, între 9 și 12 luni de la obținerea autorizațiilor, și oferă retailerilor soluții eficiente pentru deschiderea de magazine chiar și în orașe mai mici. Comparativ cu costurile de dezvoltare ale unui mall, care implică spații comune largi, circulații verticale, parcări subterane etc., costul de dezvoltare al unui retail park este mult mai redus. Acest lucru permite proprietarilor să ofere un nivel de chirie mai flexibil și mai aliniat cu performanța și potențialul fiecărui oraș. Acest tip de proiecte s-a potrivit cu dorința retailerilor de a-și extinde prezența în orașe mai mici, în special cu concepte de discount sau „value for money”, care au fost foarte active în această perioadă și își continuă expansiunea și în viitor”, menționează consultantul Colliers.
Dacă în urmă cu acum 20 de ani cumpărăturile în mediul online erau inexistente, astăzi schimbările sunt evidente în direcția digitalizării și adaptării la preferințele și obiceiurile de consum ale consumatorilor moderni. Retailerii se confruntă cu presiunea de a rămâne competitivi și de a se adapta noilor tendințe ale pieței într-un ritm și la o scară nemaintâlnită, iar această realitate nu este doar locală ci este un generală oriunde în lume.
„Soluția omnichannel, găsirea unui echilibru între experiența online și cea offline este cheia în care se dezvoltă retailul de astăzi. Tot mai mulți retaileri din diverse categorii sunt orientați spre implementarea de tehnologii care vor îmbunătăți și personaliza experiența de shopping a clienților”, transmite consultantul CBRE România.
Cum a evoluat sectorul de retail din România de-a lungul anilor
Mădălina Sava, retail Consultant CBRE Romania spune că sectorul de retail din România a crescut considerabil de la an la an. Retailul s-a dovedit a fi extrem de rezilient în perioada pandemică și în fluctuațiile economice post-pandemice. Atât retailerii cât și proprietarii de centre comerciale s-au adaptat rapid tendințelor din piață și au ținut pasul cu comportamentul clientului modern, ale cărui nevoi vedem cât de mult s-au schimbat de-a lungul anilor.
„Principalii retaileri au încheiat anul 2022 cu cifre de afaceri mai mari față de valorile înregistate pentru anul precedent, suma totală ridicându-se la 31 miliarde euro. Practic doar în 2022 creșterea a fost cu 18% mai mare decât valoarea înregistrată de aceleași companii în 2021. Mai mult de jumătate (65%) din suma totală a fost generată de retailerii activi în industria alimentară, urmați de companiile care fac parte din Sectoarele Mobilier dar și de fashion – cu cote de 10% și respectiv 8%. Analizând evoluția cifrei de afaceri pe baza domeniului de activitate al retailerilor, categoriile Fashion, Food & Beverages și segmentul de Leisure / Entertainment au înregistrat cele mai mari creșteri anuale, de 33%, 26% și 23%, în timp ce retailul de mobilă dar și cel de specialitate (din care fac parte, printre altele, concepte de beauty, parfumerii, jucării, farmacii, optici și librării) a beneficiat de creșteri anuale într-un ritm mai lent, respectiv 10% și 6%”.
2019, cel mai activ an privind piața de M&A din retailul românesc
Tot mai multe companii de retail aleg piața din România datorită nivelului înalt de vânzări al jucătorilor existenți, concurenței mai reduse față de piețe occidentale, dar și potențialul semnificativ al pieței din România, care este a doua ca mărime în CEE, după Polonia.
„Evaluarea celui mai bun an este destul de subiectivă și depinde în mare măsură de indicatorii pe care îi monitorizăm. Din perspectiva indicelui de vânzări din comerțul cu amănuntul, conform datelor publicate de INS, ne aflăm la nivelurile cele mai ridicate înregistrate vreodată. În ceea ce privește profitabilitatea, este evident că profiturile companiilor au fost și continuă să fie puternic influențate de creșterea costurilor operaționale din ultimii doi ani, iar retailerii depun eforturi pentru a menține un echilibru între creșterea prețurilor și costurile în creștere”
În ceea ce privește cea mai prosperă perioadă privind fuziunile și achizițiile din domeniul de retail, consultanții precizează că în 2019 au existat vânzări record și multe noi nume intrate în România. În ceea ce privește însă numărul de intrări pe piață locală, noi branduri care au ales România, trebuie menționat și anul 2022 care este considerat un etalon din acest punct de vedere cu cele 17 intrări înregistrate.
Consultanții mai transmit că 2023 a fost extrem de activ în ceea ce privește fuziunile și achizițiile în industria de retail, în special în sectorul alimentar, așa cum a fost achiziția lanțului de hipermarketuri Cora de către grupul Carrefour, precum și achiziția lanțului de magazine Profi de către grupul Delhaize, care operează în România sub conceptul Mega Image.
„În ceea ce privește noile intrări pe piață în ultimii ani, am observat apariția multor concepte noi, în special în domeniul modei, dar și în cel al sportului, accesoriilor sau decorațiunilor interioare. Printre acestea se numără Primark, care a inaugurat primul său magazin în 2022, brandul Lefties al grupului Inditex, care a deschis prima locație din Europa Centrală și de Est în România în 2023, precum și Jimmy Kay, Stefanel (reintrare pe piață), Wittchen, Foot Locker sau TEDi. Astfel, observăm o diversitate de categorii de retail pentru care piața noastră rămâne atractivă și ne așteptăm să vedem noi concepte intrând și în acest an, în special în zona de „discount” sau „mass market”.
Economedia a realizat o listă cu principalele tranzacții de pe piața de retail, din ultimii 20 de ani. Menționăm că lista nu este una exhaustivă.