România este lider incontestabil în ceea ce priveşte ponderea femeilor în rândul investitorilor, în ţările unde este prezentă casa de brokeraj XTB, care arată că ponderea femeilor a crescut de la un an la altul, iar în 2023, aceasta a fost de 20%. În România, investitorul mediu de gen feminin are 35 de ani, faţă de 33 de ani în cazul bărbaţilor.
”România este lider incontestabil în ceea ce priveşte ponderea femeilor în rândul investitorilor, în ţările unde este prezentă XTB, companie de tip fintech, ce oferă acces la pieţele financiare prin intermediul unei platforme online şi al unei aplicaţii mobile. Ponderea femeilor a crescut de la un an la altul, iar în 2023, aceasta a fost de 20%”, se arată într-un comunicat de presă.
Deşi segmentul investiţiilor a fost, în mod tradiţional, unul predominant dominat de bărbaţi, în ultimii ani, femeile şi-au făcut simţită prezenţa pe pieţele de investiţii. Noile tehnologii, o mai bună accesibilitate şi popularizarea investiţiilor la bursă, care merg mână în mână cu educaţia, au atras femeile interesate de modalităţi de a-şi valorifica banii, chiar şi în condiţii economice şi geopolitice incerte.
„Asistăm la o democratizare generalizată a investiţiilor, care deja nu mai sunt privilegiul celor care dispun de capital suficient. Datorită educaţiei, publicul larg se implică în investiţii şi acestea nu mai sunt în primul rând un domeniu masculin. Femeile care investesc sunt deja parte integrantă a mediului investiţional”, spune Irina Cristescu, general manager XTB România.
Datele arată că 8 din 10 cliente ale XTB din România se află în concediu de maternitate sau au copii şi sunt în căutarea unor modalităţi de a-şi creşte economiile. După România, regiunea Orientului Mijlociu şi a Africii de Nord – MENA (18%), Polonia (13%) şi Portugalia (13%) se bucură, de asemenea, de o pondere semnificativă a femeilor în rândul investitorilor. La polul opus, Republica Cehă, Slovacia, Franţa, Germania şi Spania se află pe lista statelor cu cel mai mic procent.
Studiul vorbeşte şi de ponderea tot mai mare a femeilor în rândul clienţilor noi, care şi-au început în 2023 călătoria în domeniul investiţiilor. Această tendinţă este rezultatul noilor oportunităţi de investiţii pasive pe termen lung, care se pot dovedi mai atractive pentru investitorii de gen feminin, reticenţi la risc.
Dintre pieţele europene, în 2023, România a ocupat poziţia de lider, însă se observă, totuşi, o scădere de 6% faţă de anul 2022. Alte pieţe sunt în creştere comparativ cu 2022, cele mai mari diferenţe fiind observate în Germania (+6%), Polonia (+5%) şi Spania (+5%). Privind dincolo de graniţele Europei, regiunea MENA se bucură de cea mai mare pondere a femeilor investitoare în rândul începătorilor: 24%.
O altă tendinţă notabilă este aceea că investiţiile pe pieţele financiare par să atragă clienţi mai tineri. În România, investitorul mediu de gen feminin are 35 de ani, faţă de 33 de ani în cazul bărbaţilor. În alte ţări, femeile încep să investească chiar mai devreme, cu o vârstă medie de 34 de ani în Polonia, de exemplu.
„Cred că succesul în investiţii este direct proporţional cu gradul de experienţă, cu alte cuvinte – timpul şi atenţia pe care suntem dispuşi să le dedicăm acestor activităţi cu beneficii clare în vieţile noastre personale. Sunt convinsă că nu este legat de faptul că eşti bărbat sau femeie. Într-adevăr, femeile au mai multă răbdare, în general, sunt mai consecvente şi îşi setează orizonturi de timp mai lungi. Din păcate, însă, această strategie nu funcţionează mereu în avantajul lor”, explică Diana Seredenciuc, co-fondator şi CEO Bankata.
Fost wealth manager la CitiBank, ea investeşte pe piaţa de capital de mai bine de 10 ani. Ea a dezvoltat platforma Bankata, care ajută românii să-şi gestioneze bugetul şi să înţeleagă produsele financiare.
Printre provocările cu care se confruntă femeile pe piaţa financiară se numără lipsa de încredere în abilităţile lor de investiţii, lipsa educaţiei financiare şi veniturile mai mici pe care acestea le au disponibile.
”Diferenţa de remuneraţie între femei şi bărbaţi este vizibilă dacă ne uităm la alte cifre ale XTB: valoarea medie a depozitelor bărbaţilor români este de 1,5 ori mai mare, comparativ cu cea a femeilor. Acelaşi raport poate fi aplicat şi pentru valoarea medie a tranzacţiilor. De-a lungul anilor, au circulat numeroase stereotipuri cu privire la activitatea femeilor pe pieţele financiare. Stereotipurile au fost ignorate şi, cu siguranţă, femeile sunt conştiente de beneficiile investiţiilor durabile: în toate ţările în care sunt disponibile planuri de investiţii bazate pe ETF-uri, o medie de 11% dintre acestea sunt deţinute de femei. Dacă ne uităm la alte clase de active, femeile din România care investesc au avut o preferinţă pentru acţiunile cu expunere la pieţele globale, cum ar fi: Tesla, AXA şi Palantir Technologies”, mai arată XTB.
Acei investitori care au decis să includă CFD-urile în portofoliul lor au preferat indicii americani, în detrimentul celor europeni. Femeile au investit, de asemenea, în aur, informaţie care nu este o surpriză, deoarece preţul acestui metal rar a crescut cu 13% în 2023.
”Dacă ne uităm la modul în care femeile îşi execută tranzacţiile, investitoarele din România au adoptat o abordare mai conservatoare, deoarece ponderea tranzacţiilor efectuate de la desktop este încă relativ ridicată: 46%. În schimb, există pieţe XTB în care majoritatea tranzacţiilor sunt efectuate „în mişcare”, prin intermediul aplicaţiilor mobile. Este de aşteptat ca, în anii următori, această tendinţă să fie mai vizibilă şi în România, odată cu îmbunătăţirile planificate pentru aplicaţia mobilă XTB”, mai aratp casa de brokeraj.