ANRE va cheltui 3 milioane de lei pe o campanie de educare a consumatorilor, în plin scandal al facturilor mari

Energie electrica

Autoritatea Națională de Reglementare în Energie (ANRE) a lansat o licitație pentru o campanie media de educare şi informare a consumatorilor finali de energie electrică şi gaze naturale, în plină criză a facturilor mari. Contractul se ridică la 3 milioane de lei. Autoritatea susține că astfel vrea să educe consumatorii să evalueze, să selecteze și să contracteze în cunoştinţă de cauză serviciile de furnizare.

Conform Sistemului Electronic de Achiziții Publice (SEAP), ANRE a lansat vineri o licitație publică pentru „Servicii complete pentru desfăşurarea Campaniei media de educare şi informare a consumatorilor finali de energie electrică şi gaze naturale cu privire la drepturile lor, producţie materiale de promovare şi difuzare în mass-media audiovizuală, mediul on-line și social media”.

Valoarea totală estimată a contractului este de 3.000.000 lei (600.000 euro). Campania urmează să se deruleze de la data semnării contractului până la 30 noiembrie 2022.

„Prin această campanie, ANRE îşi propune, pe de-o parte, să îmbunătățească gradul de informare a clienţilor finali de energie electrică şi gaze naturale din România cu privire la drepturile lor şi la schimbarea furnizorului, astfel încât comportamentul de evaluare, selecţie, contractare a serviciilor de furnizare şi utilizarea ulterioară a acestora să se bazeze pe decizii informate, iar, pe de altă parte, să crească gradul de încredere a utilizatorilor în informațiile transmise de Autoritate, astfel încât să devină principala sursă de informare privind serviciile aferente pieţei de energie electrică şi gaze naturale din România”, arată caietul de sarcini al licitației.

ANRE a transmis, ulterior, clarificări cu privire la această licitație, spunând că ea vine având în vedere prevederile din Ordonanța de Urgență nr. 143 din data de 28.12.2021, care a intrat în vigoare la data de 31.12.2021, respectiv ordonanța care modifică și completează Legea energiei electrice și a gazelor.

„Suntem convinși că mesajele transmise o să constituie un real sprijin pentru cei aproximativ 9.000.000 de clienţi din sectorul energiei eletrice, respectiv cca. 5.000.000 de clienţi din sectorul gazelor naturale, având în vedere faptul că aceasta va fi derulată prin multiple canale, atât prin intermediul mass-media audiovizuală, cât şi în mediul on-line și social media”, arată ANRE.

Autoritatea subliniază că această campanie nu reprezintă primul instrument utilizat de ANRE în relația cu consumatorii finali. „Există multiple elemente care au stat la baza informării, iar o parte dintre acestea se regăsesc pe site-ul instituției prin comunicate, informări, pliante și broșuri. De asemenea, începând cu data de 1 iunie 2017, ANRE a pus la dispoziția clienților finali de energie electrică și gaze naturale, pe site-ul propriu, un instrument de comparare a prețurilor, destinat tuturor potențialilor clienți finali care sunt interesați să-și aleagă sau să-și schimbe furnizorul de energie electrică sau gaze naturale. În anul 2019, a fost lansată și aplicația mobilă care permite accesul la comparatoarele de oferte tip de furnizare a energiei electrice si gazelor naturale, precum și la informații din domeniul energiei. Aplicația este gratuită şi disponibilă pentru orice utilizator care are acces la magazinele Google Play și Apple Store. Totodată, Autoritatea stă la dispoziția clienților finali cu informații privind liberalizarea piețelor de energie, procesul de schimbare a furnizorului de energie electrică şi gaze naturale, precum și facturarea energiei electrice și a gazelor naturale, acordate prin intermediul liniilor telefonice de tip „Call-center”, apelabile din orice rețea. Nu în ultimul rând, menționăm cele două companii derulate cu Asociația InfoCons cu privire la drepturile consumatorilor și la schimbarea furnizorului, dar și campania de interes public privind liberalizarea pieţei de energie electrică, desfășurată pe toată durata anului 2021, la recomandarea Consiliului Naţional al Audiovizualului”, arată instituția.

Autoritatea conchide că consumatorul final reprezintă ținta campaniei, iar scopul principal este educarea și modelarea comportamentului de consum al acestuia în vederea evaluării, a selecţiei și a contractării în cunoştinţă de cauză a serviciilor de furnizare precum şi utilizarea ulterioară a acestora pe baza deciziilor și alegerilor informate.

Autoritatea de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a fost acuzată de liberali că a provocat scandalul major al scumpirii facturilor de energie electrică și la gaze atât din cauza lipsei controalelor, cât și pentru că nu a derulat campanii de informare a clienților înainte de liberalizarea pieței, de la 1 ianuarie 2021.

Instituția, care arbitrează piața energiei, este condusă de Dumitru Chiriţă (57 de ani), numit președinte de majoritatea PSD din Parlament în noiembrie 2017. El are un salariu de circa 12.000 de euro pe lună, unul dintre cele mai mari venituri din toate instituțiile publice din România.

Liberalii l-au acuzat pe Chiriță că a plecat în concediu de odihnă în Republica Dominicană – un paradis tropical aflat în apropiere de Cuba, în plină criză a facturilor.

sursa foto: ANRE

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *