Techir este un producător autohton de cosmetice, care valorifică apa salină și nămolul Lacului Techirghiol. Totul a pornit de la o întrebare, după cum ne-a declarat cofondatoarea firmei, Oana Stan. Ea s-a întrebat în 2012: „De ce nu ar avea și orașul meu natal Techirghiol propria gamă de produse cosmetice și terapeutice?”
Răspunsul la întrebare a devenit un studiu de caz pe care Oana l-a făcut pentru lucrarea sa de licență la Facultatea de Administrare a Afacerilor din cadrul ASE București. „Cu susținerea financiară și morală a părinților am folosit toate insight-urile colectate în urma studiului de piață condus în cadrul lucrării de licență și în 2014 am lansat pe piața din România brandul Techir”, spune Oana Stan.
Astăzi, după 10 ani, „Techir rămâne primul și singurul brand autohton care valorifică apa sărată și nămolul sapropelic (bogat în substanțe organice aflate în diferite stadii de descompunere) din lacul Techirghiol în compoziția produselor dezvoltate în propria fabrică”, potrivit Oanei.
Techir a pornit cu un portofoliu de doar trei produse, iar astăzi are peste 100 de produse în portofoliu. Printre acestea se găsesc: săpunuri naturale cu nămol și plante, uleiuri de corp și de masaj cu uleiuri esențiale, creme reconfortante, creme pentru mâini și călcâie, săruri de baie cu nămol și sare Epsom, accesorii de baie sau odorizante pentru cameră.
„Techir înseamnă stare de bine. Techir aduce un strop din lacul Techirghiol în casele româncelor, pentru ca ele să se bucure de grijă de sine, de relaxare, de răsfăț, de ritualuri de îngrijire corporală, de experiențe multisenzoriale și de bucuria de a fi” – așa descrie brandul Oana.
Un logo cu o poveste interesantă
Unul dintre lucrurile care atrag atenția la acest brand românesc este logo-ul său, în care apare un măgar. Legenda lacului Techirghiol a fost sursa de inspirație pentru dezvoltarea identității vizuale a brandului Techir. „Eu fiind născută și crescută în Techirghiol, am crescut cu această legendă, îmi este foarte dragă și m-am simțit responsabilă și onorată să o prezint lumii prin munca mea”, ne-a povestit Oana.
Legenda spune că un bătrân bolnav, pe nume Techir, se plimba de-a lungul unui lac împreună cu măgarul său, iar animalul era plin de răni și ostenit. Măgărușul a alunecat în nămolul urât mirositor și bătrânul s-a chinuit ore în șir să-l scoată la mal din apă și nămol. „În momentul în care a reușit să-l scoată, amândoi erau vindecați și trupurile lor trăiau o nouă tinerețe într-un mod miraculos. Astfel s-a dus vestea vindecării miraculoase din lac, iar lacul a primit numele Techirghiol, adică lacul lui Techir. Logo-ul brandului Techir îmbină armonios mai multe simboluri precum măgărușul vestit, soarele și valul vindecător”, explică fondatoarea firmei.
Fabrica a fost construită cu fonduri nerambursabile
Fabrica de cosmetice Techir a fost construită și echipată cu utilajele necesare printr-un proiect cu finanțare nerambursabilă cu un buget de 250.000 de euro, din care 15% a fost cofinanțare susținută prin ajutorul financiar din partea părinților Oanei Stan. „Deși administrarea afacerii și creșterea brandului au intrat 100% în atribuțiile mele, în acești 10 ani, eu voi considera mereu că Techir este o afacere de familie care a prins viață și a crescut prin lucru în echipă, prin iubire și perseverență față de potențialul acestei idei de afaceri.”
Un business aflat în ascensiune
În 2023, afacerea Techir a înregistrat o creștere de 30% a vânzărilor comparativ cu 2022 și a ajuns la venituri de 450.000 de euro. „Totuși, a fost un an neprofitabil, cu multe cheltuieli neprevăzute pentru întreținerea utilajelor și a fabricii, multe scumpiri la achizițiile de materii prime, ambalaje și consumabile. Planurile din a doua jumătate a anului 2024 prevăd menținerea sub control a vânzărilor, care au avut o tendință de scădere, și creșterea prețurilor de vânzare și a volumelor de producție pentru a asigura un profit la închiderea anului 2024. Profitul va fi cel mai probabil reinvestit în dezvoltarea afacerii”, ne-a explicat Oana.
Fabrica de cosmetice se află la ieșirea din orașul Techirghiol. Activitatea de producție și operațională a firmei este susținută de 10 angajați interni și de peste 6 colaboratori externalizați pentru activități precum contabilitate, marketing, juridic, dezvoltare de noi formule și întocmirea dosarelor cosmetice. Deoarece cosmeticele sunt produse „în casă”, acest lucru îi permite firmei, potrivit Oanei, să aibă „control total asupra activității de fabricare, de manufacturare, de alegere a furnizorilor și verificarea calității materiei prime”.
Vânzarea produselor Techir se face atât B2B (business-to-business) cât și B2C (business-to-consumer). „Cu consumatorul final noi luăm contact doar prin intermediul magazinului online www.techir.ro, care reprezintă maxim 10% din vânzările afacerii”, dezvăluie Oana.
Restul vânzărilor se fac către retail în rețele de farmacii, supermarketuri și magazine naturiste.
Din informațiile strânse până acum, antreprenoarea ne spune că profilul clientului (sau mai degrabă al clientei) Techir este următorul: o femeie de peste 30 de ani din mediul urban, cu un salariu mediu pe economie, care iubește producția autohtonă, care apreciază produsele create din ingrediente cât mai naturale, care este preocupată de grija de sine, care se îngrijește de propria sănătate și căreia îi place să se îngrijească și de cei dragi.
Potrivit Oanei, nostalgia poate să joace un rol foarte important în decizia de achiziție a produselor Techir, deoarece acestea aduc aminte de vacanțele făcute cu familia la băile de nămol la malul lacului Techirghiol și produsele funcționează foarte bine drept suvenir local.
Business-ul în România este plin de provocări
Fiind o afacere care are producție, Techir are provocări constante potrivit fondatoarei sale: de la cashflow din cauza termenelor de plată mari, la listarea și desfacerea produselor pe piață, la menținerea utilajelor și la promovarea produselor. Potrivit ei, o afacere în industria cosmetică este cu atât mai provocatoare din cauza competiției foarte mari. „Dar atunci când ai produse calitative, iubite și căutate, ai motivația necesară să perseverezi, să continui să răzbați, să-ți antrenezi reziliența pentru a trece peste orice provocare și obstacol și să asiguri stocuri și disponibilitatea produselor pe piață”, a adăugat Oana.
Ca și alți producători cu care am discutat în campania „Antreprenor cu valoare adăugată”, provocarea constantă a acestei afaceri rămâne listarea produselor la raft pentru a crește vânzările și a face produsele cât mai disponibile. „Procesul de a ajunge la buyerii potriviți este lung și greoi și negocierile nu sunt mereu în avantajul producătorului”, a declarat Oana Stan. Ea și-a amintit și de un moment dificil petrecut în pandemie. Firma a riscat și a achiziționat 25 de tone de alcool izopropilic pe care nu l-a lichidat și a trebuit să dezvolte un produs nou pe bază de alcool. Așa a apărut gama de odorizante spray de cameră și textile din ofertă.
Pe viitor, Oana anunță că va lansa un podcast cu 10 episoade care va susține proiectul educativ „Miracole de zi cu zi: creștem holistic împreună”, lansat de firmă. „Acest proiect aduce în atenția consumatoarelor Techir o serie de interviuri cu specialiste pe teme importante pentru un stil de viață holistic, sustenabil și frumos precum: nutriție, spiritualitate, dezvoltare emoțională, educație financiară, fitness, yoga, ADHD, neurofeedback, educație antreprenorială, maternitate, ciclicitatea femeii. Toate invitatele la interviuri sunt profesioniste cu care eu personal am lucrat în cei 10 ani de antreprenoriat în care a trebuit să-mi echilibrez viața profesională cu viața personală și să gestionez rolurile de angajator, de mamă, de soție, de fiică, de femeie.”
Prin campania „Antreprenor cu valoare adăugată”, Economedia promovează ideile de afaceri care îi inspiră pe antreprenorii români să dezvolte și să vândă produse fabricate parțial sau total pe plan local, sub branduri proprii.