Un festival care îi adună pe producătorii locali sau un altul de rock pe deal – sunt exemple prin care comunitățile rurale pot să își susțină afacerile, a exemplificat Dan Pitic, director general al companiei Perpetuum și lider al filialei din Cluj a Romanian Business Leaders, o asociație care a lansat un proiect care vizează mediul rural.
RBL a lansat în urmă cu câțiva ani inițiativa Antreprenorești – Adoptă un Sat, prin care reprezentanții asociației spun că vor să se implice în mediul rural. Aceasta în condițiile în care satele se depopulează, iar antreprenoriatul e încă puțin vizibil.
„La sate, oamenii nu reușesc să facă bani, să ducă o viață decentă acolo. O gospodărie funcționează ca o mică firmă, oamenii iau decizii antreprenoriale în fiecare zi. Problema e că lucrurile s-au schimbat în anii recenți, iar ei sunt blocați în modul tradițional de a face lucrurile. Noi încercăm să îi ajutăm cu sfaturi ca să depășească aceste bariere”, spune Pitic.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Acesta dă ca exemplu un eveniment lansat într-o comună din județul Cluj, care îi poate ajuta pe localnici să își promoveze produsele și micile afaceri. „Am început un parteneriat cu comuna Vultureni, pe care am ajutat-o să dezvolte festivalul Silvoiței (denumire dată după produsul silvoiță – un magiun de prune, n.red.). Au ajuns la a 7-a ediție cu 35 de producători si 10.000 de vizitatori”, a spus Pitic. Acesta a povestit și despre reticența de la început a potențialilor participanți, atunci când, la o primă întâlnire între autorități, organizatori și localnici, oamenilor li s-a explicat ideea festivalului. “Unii au spus: Dacă oamenii vin la noi să ne viziteze și noi îi servim (cu produse, n.red.), cum să le cerem bani? Și unii au plecat. Au venit 7 la prima ediție. Încercăm să facem proiecte în mai multe comune. Producătorii au încasări între câteva mii de lei si 20.000 lei”, spune Pitic.
Acesta adaugă exemplul comunei Bobâlna din Cluj, unde autoritățile organizează târguri de Crăciun și chiar un festival de rock pe deal. Menționăm că accesul la ediția din acest an costă 120 de lei (early bird), pentru 3 zile de festival în august. „Acestea introduc o nouă dinamică în ceea ce înseamna viața în comună”, a adăugat antreprenorul.