Aqua Carpatica a câștigat definitiv la Înalta Curte procesul cu sârbii pentru modelul sticlei. Omul de afaceri Jean Valvis: Am câștigat și în justiția europeană și în justiția românească

Aqua Carpatica Vodavoda

Producătorul român de apă Aqua Carpatica a câștigat definitiv la Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ) procesul cu sârbii care produc brandul de apă minerală Vodavoda, după ce aceștia l-au dat în judecată pe omul de afaceri Jean Valvis, fondatorul Aqua Carpatica, susținând că sticla brandului românesc de apă este copiată după modelul sârbilor.

Soluţia instanței:

Respinge cererea de sesizare a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene. Respinge, ca nefondat, recursul declarat de reclamanta Sun Stars & Sons PTE Ltd. împotriva încheierii de şedinţă din data de 10 februarie 2021 şi a deciziei nr. 963A din data de 16 iunie 2021, pronunţate de Curtea de Apel Bucureşti, Secţia a IV-a civilă. Respinge, ca nefondat, recursul declarat de pârâtele Valvis Holding S.A. şi Carpathian Springs S.A. împotriva aceleiaşi decizii. Definitivă.

Procesul împotriva Valvis Holding și a companiei Carpathian Springs, care produce apa Aqua Carpatica, dar și împotriva Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mărci (OSIM) a fost inițiat de Grenki list licenciranje d.o.o., cu sediul în Ljubljana, Slovenia, din domeniul producţiei şi distribuţiei de băuturi alcoolice, Sun Stars & Sons PTE, cu sediul în Sigapore, şi de către omul de afaceri sârb Vojin Djordjevic, care controlează brandul Vodavoda.

Sârbii au reclamat în instanță că designul sticlei de Aqua Carpatica este copiat după cel al sticlei brandului sârbesc de apă minerală Vodavoda.

În 2016, companiile controlate de Jean Valvis au pierdut în primă instanță acest proces. Tribunalul Bucureşti a admis atunci în parte cererea reclamanţilor şi a cerut firmelor controlate de Valvis să nu mai folosească actualul design al sticlelor Aqua Carpatica, să retragă de pe piaţă produsele respective, să nu mai producă şi să nu mai exporte produsele respective.

Ulterior, soluția Tribunalului București a fost corectată parțial în 2021 de către Curtea de Apel București, care a admis în parte apelul formulat de Aqua Carpatica.

Aqua Carpatica a transmis, anterior, că în 2017, și Autoritatea Europeană competentă în domeniul proprietății intelectuale (EUIPO – European Union Intellectual Property Office), familiarizată cu nenumărate sticle pătrate – poligonale și cu rolul funcțional al acestei forme, a constatat deja că există o distinctivitate clară între cele două mărci: culoarea albă este diferită de cea neagră, sintagma AQUA Carpatica evident diferită de sintagma VodaVoda, apa minerală este clar altă categorie decât apa de izvor. În plus, arhetipul unei sticle pătrate – poligonale (înregistrat de altfel incă din 1866 în Statele Unite) nu poate fi obiect de proprietate intelectuală al nimănui, mai spunea compania. Despre acest lucru scria și avocatul Florin Filip, AICI.

În cele din urmă, procesul între companiile care produc Aqua Carpatica și Vodavoda a continuat la Înalta Curte de Casație și Justiție.

Acum, Curtea Supremă a respins recursul sârbilor la decizia Curții de Apel București, care a dat dreptate Aqua Carpatica. Înalta Curte a respins și cererea de sesizare a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene.

Jean Valvis a declarat pentru Economedia că Aqua Carpatica a câștigat procesul cu sârbii atât la nivel european și acum și la nivelul justiției românești.

„Dacă unii spuneau în 2016 că Aqua Carpatica va dispărea, eu le spun că Aqua Carpatica va dispărea când dispar și munții Carpați”, a spus el pentru Economedia.

Aqua Carpatica a transmis și un comunicat în acest sens: „După o luptă judiciară întinsă pe parcursul a 7 ani cu o firmă practic inexistentă pe piață, care a încercat să discrediteze brandul prin procese desfășurate în multiple cicluri procesuale, atât în România cât și în fața instanțelor europene, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a pronunțat ieri, 5 octombrie 2022, hotărârea definitivă, prin care a fost respinsă acțiunea în anulare a mărcilor formulată de acel pretins competitor. S-a constatat că nu există niciun risc de confuzie între sticla pătrată AQUA Carpatica și alte branduri. În consecință toate mărcile AQUA Carpatica sunt valabil înregistrate și oferă protecție pentru întreg teritoriul Uniunii Europene. Această hotărâre vine după ce Înalta Curte de Casație și Justiție a stabilit deja că desenul sticlei competitoare nu constituie o operă în sensul legii și nu poate beneficia de protecția conferită de legislația în materia dreptului de autor. Sticla pătrată nu poate fi obiect de proprietate intelectuală al nimănui. În plus, arhetipul unei sticle pătrate – poligonale (înregistrat încă din 1866 în Statele Unite) nu poate fi obiect de proprietate intelectuală al nimănui”.

Recent, omul de afaceri Jean Valvis a vândut un pachet de 20% din acțiunile Aqua Carpatica către gigantul american PepsiCo. Valoarea tranzacției nu a fost anunțată public. Astfel, PepsiCo va deține 20% din acțiuni la Aqua Carpatica și drepturile de distribuție în România, Polonia și alte țări, cu perspectiva altor piețe, inclusiv Statele Unite ale Americii. Jean Valvis va păstra controlul companiei precum şi funcţiile executive pe care le deţine.

AQUA Carpatica a fost fondată în 2010 de antreprenorul Jean Valvis și este acum prezentă pe 16 piețe internaționale. Carpathian Springs, compania din spatele acestui brand, a realizat anul trecut afaceri de 333 milioane lei anul trecut și un profit de aproape 47 milioane lei, cu 308 angajați.

Anterior, în 2002, Jean Valvis a vândut integral brandul de apă minerală Dorna către Coca-Cola.

Totodată, în 2008, Valvis a vândut și afacerea cu lactate LaDorna către gigantul mondial Lactalis, cu circa 70-90 milioane de euro.

PepsiCo a generat venituri nete de peste 70 de miliarde de dolari în 2021. Portofoliul de produse PepsiCo include Lay’s, Doritos, Cheetos, Gatorade, Pepsi-Cola, Mountain Dew, Quaker și SodaStream.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *