Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) susține necesitatea amânării termenului pentru implementarea RO e-TVA, transmite asociația într-un comunicat de presă.
„Companiile vor trebui să aloce resurse pentru conformarea cu noile cerințe, ceea ce va crește costurile operaționale și va afecta competitivitatea pe piață. Sistemul RO e-TVA va dubla raportările, fără a aduce beneficii semnificative în combaterea evaziunii fiscale, deoarece datele necesare sunt deja furnizate prin Declarația 394. Există o serie de elemente de practică contabilă specifice anumitor operațiuni derulate în cadrul companiilor care nu se regăsesc în datele colectate de ANAF prin diferitele formulare și sisteme puse la dispoziția contribuabililor, situații care se întocmesc manual și nu pot fi generate automat. Totodată, există domenii de activitate care au o contabilitate specifică, și aici vorbim chiar de agențiile de turism, pentru care Codul Fiscal reglementează regimul special de TVA, astfel că pentru acești contribuabili va fi imposibil să corespundă situațiile generate automat cu cele raportate de contabili”, se transmite în comunicat.
ANAT transmite că recunoaște necesitatea unui mecanism eficient pentru recuperarea TVA neîncasat de stat. Asociația spune că încurajează dialogul între autorități și mediul de afaceri pentru a găsi soluții echitabile și pentru a asigura o implementare eficientă a RO e-TVA.
Menționăm că mediul de afaceri critică dur ordonanțele de urgență aprobate de guvern și cer eliminarea RO e-TVA. Guvernul a aprobat, săptămâna trecută, fără consultare publică prealabilă, două Ordonanțe de Urgență (OUG), respectiv OUG 69 și OUG 70 din data de 21.06.2024.
OUG 69 vizează introducerea e-Factura în tranzacțiile B2C către clienți persoane neimpozabile (inclusiv persoane fizice), opțional de la 1 iulie 2024 și obligatoriu de la 1 ianuarie 2025.
OUG 70 vizează introducerea decontului precompletat de TVA de la 1 august 2024.
Guvernul a adoptat în ședința de vineri o ordonanță de urgență prin care introduce decontul precompletat e-TVA, de la data de 1 august 2024. Firmele vor primi de la ANAF acest decont precompletat cu date și informații conținute în sistemele informatice ale Ministerului Finanțelor. Ele trebuie să verifice datele și informațiile precompletate și să stabilească dacă sunt în concordanță cu operațiunile impozabile realizate și starea de fapt fiscală. Ulterior, firmele vor fi obligate să transmită acest document în fiecare lună, până la data de 20 a lunii, prin Spațiul Privat Virtual. Scopul acestei măsuri este de combatere a fraudei prin prevenirea situațiilor de completare eronată a decontului.
ANAF va verifica diferențele între ce a găsit Fiscul și ce a completat contribuabilul. În cazul în care sunt diferențe între cele două situații de minimum 20% în cotă procentuală și o valoare absolută de minimum 1.000 lei, atunci ANAF va trimite o notificare contribuabilului și acesta trebuie să răspundă cu notă justificativă. (Detalii, AICI)
Mediul de afaceri, contabilii și economiștii au criticat măsura spunând că nu va duce la reducerea gap-ului de TVA, ci doar va crește sarcina administrativă și cheltuielile cu personalul contabil ale companiilor.
Corpul Experților Contabili și Constabililor Autorizați din România (CECCAR) a afirmat că „acest circ birocratic” se vrea a fi soluția pentru a umple vistieria statului, dar asfixiază antreprenorii, profesioniștii contabili și inovația. CECCAR a solicitat abrogarea ordonanțelor de urgență privind unele măsuri fiscale publicate vineri, 21 iunie, precum și inițierea unui dialog real și constructiv (Detalii, AICI)
Organizația Femeilor Antreprenor din cadrul UGIR (OFA UGIR) a avertizat că, din cauza noului decont de TVA precompletat, evazioniștii vor avea timp să își acopere urmele. Conform organizației, companiile vor trebui să aloce resurse suplimentare pentru conformarea cu noile cerințe și astfel vor crește costurile operaționale și se va reduce competitivitatea pe piață. Iar sistemul va dubla raportările, deoarece datele necesare sunt deja furnizate prin declarația 394, astfel birocrația crește fără a aduce beneficii suplimentare în combaterea evaziunii fiscale, conform patronatului. (Detalii, AICI)
România domină clasamentul neîncasării de TVA la nivelul Uniunii Europene de peste 20 de ani. Deficitul de încasare a TVA (VAT Gap) înregistrat în statele membre UE este un indicator calculat de Comisia Europeană ca diferenţa dintre veniturile din TVA preconizate a fi încasate şi cele efectiv încasate la bugetele statelor. România continuă să fie campioană incontestabilă la pierderile din TVA, cu 9 miliarde de euro în 2021.
Potrivit unei analize a PwC, dacă raportăm această sumă la deficitul bugetar al ţării din acelaşi an, de 80 miliarde de lei, observăm că jumătate din acesta ar fi putut fi teoretic acoperit dacă TVA ar fi fost colectată la nivelul la care reuşesc Olanda sau Finlanda. România a fost urmată de urmată de Malta (25,7%), Grecia (17,8%) şi Lituania (14,5%). Cele mai reduse deficite au fost înregistrate în Ţările de Jos (minus 0,2%), Finlanda (0,4%), Spania (0,8%), Estonia (1,4%) şi Slovenia (2%). Bulgaria și-a ratat ținta cu doar 4,9%, adică în bugetul său nu au ajuns 347 de milioane de euro.