Asociaţia Pro Infrastructură afirmă, marţi, că, deşi oficial în câteva săptămâni ar trebui să se circule pe lotului de mijloc al M300 Braşov-Sighişoara, acest lucru se poate realiza doar într-un univers paralel, deoarece stadiul lcurărilor este de puţin peste 36%, transmite News.ro.
”(…) stadiul pe capetele M300 Braşov-Sighişoara, astăzi a venit rândul lotului de mijloc, de departe cel mai spectaculos de pe traseu: trei tuneluri, un viaduct-mamut la Ormeniş şi alte structuri serioase. La finalul lunii august, CFR a raportat un progres fizic de 36,6% pe cei 28 kilometri dintre Apaţa şi Caţa, un contract semnat tot cu asocierea RailWorks (lider Aktor, alături tot de Alstom şi Arcada) în septembrie 2020 cu ordin de începere dat în 3 noiembrie 2020. Preţul actualizat: 2,94 miliarde lei fără TVA, 4 ani termen de execuţie”, au scris, marţi seară, pe Facebook, reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructură.
Aceştia afirmă că, oficial, ar trebui să se circule în zonă în curând.
”Hârtia spune că în câteva săptămâni circulăm. Poate într-un univers paralel. În acesta, întârzierea va fi una masivă, imposibil de estimat precis în acest moment, aşa cum tot avertizăm de ani de zile”, au mai transmis specialiştii organizaţiei.
Potrivit acestora, ”ştirea importantă ar fi că TBM-urile 3 şi 4 care vor săpa tunelul Homorod (dinspre Sighişoara), cel un pic mai scurt, de 5 km, vor fi lansate foarte curând”.
”Estimarea noastră realist-optimistă pentru prima cârtiţă este 1,5-2 luni, poate chiar în buza alegerilor, ca să fie spectacolul complet. Cu un decalaj de 4-6 săptămâni, ar trebui să plece la drum şi cealaltă cârtiţă”, mai scriu reprezentanţii organizaţiei.
Aceştia se referă şi la Tunelul Ormeniş, cel mai lung din ţară (7 km), care ”a ajuns la o viteză de croazieră a TBM-urilor de 10-15 metri pe zi, dacă ar fi să-l credem pe cuvânt pe şeful de proiect al grecilor de la Aktor, Sotiris Koropoulis”.
”Tot el ne mai dădea nişte cifre la final de septembrie: prima cârtiţă a săpat peste 500 de metri în galeria sa de la Ormeniş şi cealaltă, pe firul doi, undeva la 360 de metri. Segmentul dintre tuneluri înaintează lent. Ar trebui să fie accelerat ca să avem cale dublă cap-coadă cât mai curând posibil”, se mai arată în postarea de pe Facebook.
Specialiştii se referă şi la finanţarea proiectului: ”Dincolo de progresele tehnice mai mici sau mai mari, finanţarea rămâne elefantul din cameră. CEF (Connecting Europe Facility) se termină în doar două luni şi jumătate, la 31 decembrie 2024. Autorităţile din CFR şi Ministerul Transporturilor tot promit de mai bine de un an de zile că vor asigura banii, dar nu s-a concretizat nimic. Ar fi un coşmar să rămână de izbelişte patru TBM-uri care forează împreună 12 kilometri de galerii duble, plus tunelul Mureni şi celelalte pasaje/viaducte”.