O estimare realistă pentru inaugurarea drumul expres Galați – Brăila este primăvara 2025, afirmă Asociația Pro Infrastructura. Luna trecută, stadiul fizic al drumului pe care lucrează constructorul român UMB se apropia de 85%, iar șeful CNAIR Cristian Pistol spunea că circulația poate fi deschisă mai devreme de anul 2025, așa cum prevede termenul contractual.
Potrivit asociației, probleme majore sunt la podul hobanat peste Siret, care este mult întârziat, alături de depășirea termenelor din contract și din autorizațiile de construire. Deși contractul a fost semnat încă din aprilie 2021, iar lucrările au început în primăvara anului 2022, Ministerul Transporturilor a emis Autorizația de Construire pentru viaductul de 1,7 kilometri peste Siret și liniile CFR de-abia în decembrie 2022, după cum Economedia a explicat aici.
Drumul Expres Brăila – Galați are o lungime de 10,76 km, iar valoarea construcției este de 449,42 milioane lei (fără TVA). Finalizarea proiectului va permite legătura rutieră modernă între Moldova și Dobrogea prin Galați, Pod Brăila, Tulcea și Constanța sau legătura mai rapidă la Autostrada Soarelui pe ruta Galați – Brăila – Drajna.
„Galați-Brăila în 2023, ba nu, în 2024, de fapt 2025. Ministrul Grindeanu se chinuie de doi ani și jumătate să ghicească data când va fi inaugurat Drumul Expres DEx6 Galați-Brăila și nu-i iese deloc.
În noiembrie 2022, apoi în ianuarie 2023, Grindeanu declara cu nonșalanță că va fi gata în 2023. În februarie 2023 (și ulterior) noi am dezmințit cu vehemență termenul fantezist. În noiembrie 2023 ministrul anunța triumfalist că avem un constructor “care se va ține de grafic și care va respecta ca, până la jumătatea anului viitor, să fie finalizată această lucrare”.
“Jumătatea anului viitor” este acum, iar structura-mamut de peste Siret și căile ferate din zonă arată ca în filmarea lui Răducu Popa de marți, 9 iulie.
Din păcate, a intrat în sarabanda promisiunilor și antreprenorul, chiar prin vocea liderului său, domnul Umbrărescu, care în martie 2024 dădea ca sigură deschiderea DEx6 Galați-Brăila în acest an.
Suntem nevoiți să dezmințim din nou: în opinia noastră, drumul expres nu va fi gata nici în decembrie 2024. Călcâiul lui Ahile este podul hobanat peste Siret care nu este deloc o bagatelă și este mult întârziat.
Pilonii încă se înaltă, cu greu. Apoi vin piesele de tablier metalic, hobanele (instalare, tensionare), hidroizolația, mărunțișurile (asfalt, parapete, rosturi dilatație) și, desigur, testele absolut esențiale. A se vedea timpii tehnologici pe alte poduri de acest tip: Satu Mare, Agigea sau Basarab și Ciurel/Virtuții în București.
Pe lângă promisiunile fanteziste, foarte deranjantă este depășirea termenelor din contract și din autorizațiile de construire (AC). Contractul pe cei 10,77 km dintre Brăila și Galați a fost semnat cu UMB în 15.04.2021, prevede 10 luni de proiectare și 24 de execuție și are ordine de începere din 01.07.2021 (proiectare), respectiv 10.01.2022 (lucrări în teren).
Prima AC, aferentă celor aproximativ 7 kilometri ușori dinspre Brăila, a fost emisă în 24.12.2021, iar lucrările nu sunt gata la jumătate de an după expirarea celor 24 de luni de execuție. A doua AC a fost semnată de Grindeanu în 20.12.2022, pentru zona critică super-complicată dinspre Galați, și nu este nicio șansă ca scadența din decembrie 2024 să fie respectată.