Piața auto din România va avea creșteri pe segmentele de mașini electrice și hibride, apreciază Asociația Producătorilor și Importatorilor Auto. Autoturismele full electrice vor deține o cotă de piață de 14% în anul 2023 față de anul 2022 când reprezentau doar 9,1% din piața de autoturisme.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

“Pentru prima dată în istoria pieții românești, mașinile electrice le vor depăși pe cele full hibride. Dieselul va continua panta descrescătoare, ajungând la numai 10% din piață. La nivel național, piața României, în 2023, va inregistra o creștere de 10,8% iar cea de autoturisme de 10%. Chiar și dupa doi ani de creștere – 2021, 2022 – urmată de un 2023 bun, piața va rămâne sub nivelul din 2019 și chiar sub nivelul din 2018.”, a spus Dan Vardie , președintele APIA.

În ceea ce privește întreaga piață auto,APIA prognozează că piața de autovehicule noi înmatriculate în România va prezenta o creștere de 10.8% în anul 2023 comparativ cu anul 2022. În total, vor fi înmatriculate aproximativ 140.000  de mașini noi.

Analize Economedia

auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
Linie asamblare uzina Dacia Mioveni (4)
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania

În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, pentru 2023, APIA estimează că motorizările pe benzină vor înregistra o creștere de 4,1% față de anul 2022, ajungând, astfel, la o pondere de 61%. În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea înregistrează o scădere de 20,2% față de 2022 și vor deține o cotă de piață de 10% din total.

Autoturismele “electrificate” vor avea o creștere de 46,8%, realizând o cotă de piață de 28,9%

Pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% electrice și hibride plug-in), precum și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), vor ajunge să dețină, în 2023, o cotă de piață de 28,9%. În acest context, cota de piață a mașinilor electrificate, înmatriculate în România, o să fie cu 18,9% mai mare decât cea a autoturismelor diesel, respectiv cu aproximativ 26 600 unități mai mult. 

Astfel, în anul 2023, vor fi înmatriculate de două ori mai multe autoturisme electrificate față de cele cu motorizare diesel. Autoturismele full electrice vor deține o cotă de piață de 14% în anul 2023 față de anul 2022 când reprezentau doar 9,1% din piața de autoturisme.

Pe piața auto mondială, pe lângă marii producători auto de mașini electrice, concurează și foarte multe mărci din China, iar unii clienți le așteaptă și în România. Dan Chitaru, membru în comitetul director al APIA spus : “Cu siguranță anul acesta vom avea importatori oficiali din China. În China sunt peste 190 de producători de mașini electrice. E imposibil să nu apară și în România.”

În ceea ce privește numărul mic al stațiilor de încărcare pentru mașini electrice, Dan Vardie, președintele APIA, a afirmat că statul ar trebui să se implice mai mult. “Din păcate, atitudinea statului față de stațiile de electrificare este un declarativă și de fapt, e una pasivă. Apia a militat pentru stații electrice, mai ales că avem obligații prin PNRR. Trebuie să existe un plan, noi nu am văzut un plan.”, a afirmat Vardie.

În ceea ce privește creșterea numărului de mașini electrice înmatriculate în România de la 11.000 în 2022 la circa 19.000 în 2023, Dan Vardie se așteaptă chiar la cifre mai mari.

“Am fost pesimist chiar cu cifra asta. Producătorii mari de electrice vor reduce prețurile, iar startup-urile vor dispărea. România va rămâne cu prime substanțiale de casare, dar s-ar putea chiar să crească aproape de rata inflației. Până la alegeri, aceste programe vor exista.”

În ceea ce privește stabilirea unui prag de preț pentru Rabla Plus la 75.000 de euro, așa cum spun unele surse din piață, președintele APIA a spus că acesta va fi stabilit de ministerul Mediului.