Sectorul de e-commerce ar putea ajunge la o cifră de afaceri totală de 7 miliarde de euro în 2022, iar procentul reprezentat de comerțul electronic în total comerț este de 14%, potrivit datelor prezentate de Cristian Pelivan, director executiv Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO), în cadrul evenimentului E-Innovation: Alternative Methods to Grow in E-Commerce powered by PayPo.
Conform estimărilor și datelor prezentate în cadrul aceluiași eveniment de Google, vânzările din retailul românesc sunt per total în continuare în creștere, dar această creștere a fost încetinită odată cu creșterea inflației și odată cu ridicarea restricțiilor pentru sezonul de vară. Există o creștere de 4% a vânzărilor online de la un an la altul, dar aceasta este mai mică decât creșterile obișnuite din ultimii ani.
Valentin Deleanu, senior agency account strategist Google România, spune că așteptările pentru sezonul de Black Friday și Sărbători sunt per total de creștere temperată, tendință care arată maturizarea pieței de comerț online din România.
Pentru 2021, numărul de oameni care declară că au făcut achiziții de Black Friday a fost în scădere față de 2020, ajungându-se la un procent de 53% dintre internauți care spun că au făcut cumpărături online de Black Friday.
Potrivit căutărilor de pe Google, românii au fost interesați de campania de Black Friday, dar s-a observat și o creștere concomitentă a numărului de căutări legate de alte evenimente de shopping cum ar fi Paștele, Crăciunul și Back To School. Ca urmare, se poate observa că a avut loc o ponderare a interesului față de Black Friday și o creștere a interesului față de alte evenimente de shopping. De asemenea, se observă un interes în scădere ca număr de căutări în ziua de Black Friday, dar un interes crescut per total perioadă, ceea ce arată că fenomenul de Black Friday nu mai este concentrat în jurul unui singur weekend, ci este răspândit pe întreaga perioadă a lunii noiembrie.
Tot conform datelor prezentate de Google pentru 2021, cumpărătorii online din România au început să planifice din timp cumpărăturile de Black Friday, iar deciziile spontane de achiziție din acest sezon au început să dispară. 67% dintre cumpărătorii online din România au început pregătirile de Black Friday cu mai mult de 7 zile înainte de începerea campaniei în anul 2021 și această tendință ne așteptăm să fie prezentă și în acest an. De asemenea, peste 90% dintre achizițiile făcute de cumpărătorii online în acest sezon au fost produse de necesitate sau produse ce trebuiau înlocuite. Majoritatea celor care fac cumpărături în perioada Black Friday cumpără produse pentru ei sau familie, cumpărăturile de cadouri fiind rezervate pentru perioada imediat următoare Black Friday, în perioada dinainte de Sărbătorile de iarnă.