Primăria Capitalei este așteptată să anunțe la sfârșitul zilei firmele care au depus oferte la noua licitație pentru achiziția a 100 de autobuze electrice noi, 23 februarie fiind ultimul termen-limită pentru contractul de 300 de milioane de lei, fonduri europene prin Programul Operațional Regional 2014-2020.
Licitația pentru 100 de autobuze electrice cu o lungime de 12 metri și stațiile de încărcare aferente a fost lansată în 16 decembrie 2021, iar în 25 ianuarie 2022, viceprimarul Capitalei, Stelian Bujduveanu anunța că sunt depuse 10 oferte, deși procedura era încă în derulare, cu termen-limită pentru depunerea a ofertelor 9 februarie, prelungit ulterior pentru 23 februarie. Totodată, Primarul General Nicușor Dan explica că ambele contestații depuse la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) au fost respinse pe 10 februarie.
Potrivit caietului de sarcini, autobuzele cu tracţiune complet electrică vor avea o autonomie de cel puţin 200 de kilometri între două încărcări succesive, infrastructura de încărcare aferentă, atât staţii de încărcare lentă (în depouri) cât şi pe traseu (încărcare rapidă) potrivit caietului de sarcini. Podeaua trebuie să fie coborâtă pe toată lungimea autobuzului, sunt prevăzute trei uşi duble şi instalaţie de climatizare (AC) pentru şofer şi călători. Capacitatea va fi de minimum 80 de călători, din care 24-32 de călători pe scaune.
În vara anului trecut, Consiliul General a aprobat majorarea prețului pentru un autobuz electric de la 480.000 la 620.000 euro: „Având în vedere faptul că au trecut aproape trei ani de la stabilirea preţului estimativ al unui autobuz electric, cât şi faptul că în perioada 2019-2020 au fost anulate două proceduri de achiziţie publică întrucât ofertanţii au depus oferte neconforme/ inadmisibile din punct de vedere tehnic sau financiar, a fost iniţiată o procedură pentru consultarea pieţei”.
Două treimi din cele 1.530 de autobuze STB au durata normală de funcţionare depăşită şi poluează masiv
Primăria Capitalei mai arată că, din cele 1.530 de autobuze din parcul STB, două treimi au durata normală de funcţionare depăşită şi normele de poluare E3 şi E4 (500 autobuze Euro 3 au 15 ani vechime respectiv 500 de autobuze E4 cu 12 ani). Alte 400 de unităţi achiziţionate în 2018 sunt Euro 6 (diesel) iar cele mai „moderne” sunt autobuzele hibrid, 130 de unităţi, tot E6.