Solaris Bus (Polonia), Karsan Automotive (Turcia) și Temsa -Skoda Electric (Turcia) sunt cei trei producători care au depus oferte la licitația Primăriei Capitalei pentru achiziția a 100 de autobuze electrice noi, potrivit datelor din Sistemul Electronic de Achiziții Publice. Practic, în cursa pentru contractul de peste 300 de milioane de lei, rămân doar 3 producători, deși viceprimarul Capitalei, Stelian Bujduveanu anunța în urmă cu o lună că sunt cel puțin 10 producători înscriși în această licitație. Termenul -limită pentru evaluarea ofertelor este 25 ianuarie 2023.
Licitația pentru 100 de autobuze electrice cu o lungime de 12 metri și stațiile de încărcare aferente a fost lansată în 16 decembrie 2021. Totodată, Primarul General Nicușor Dan explica că ambele contestații depuse la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) au fost respinse pe 10 februarie.
Potrivit caietului de sarcini, autobuzele cu tracţiune complet electrică vor avea o autonomie de cel puţin 200 de kilometri între două încărcări succesive, infrastructura de încărcare aferentă, atât staţii de încărcare lentă (în depouri) cât şi pe traseu (încărcare rapidă) potrivit caietului de sarcini. Podeaua trebuie să fie coborâtă pe toată lungimea autobuzului, sunt prevăzute trei uşi duble şi instalaţie de climatizare (AC) pentru şofer şi călători. Capacitatea va fi de minimum 80 de călători, din care 24-32 de călători pe scaune.
În vara anului trecut, Consiliul General a aprobat majorarea prețului pentru un autobuz electric de la 480.000 la 620.000 euro: „Având în vedere faptul că au trecut aproape trei ani de la stabilirea preţului estimativ al unui autobuz electric, cât şi faptul că în perioada 2019-2020 au fost anulate două proceduri de achiziţie publică întrucât ofertanţii au depus oferte neconforme/ inadmisibile din punct de vedere tehnic sau financiar, a fost iniţiată o procedură pentru consultarea pieţei”.
Două treimi din cele 1.530 de autobuze STB au durata normală de funcţionare depăşită şi poluează masiv
Primăria Capitalei mai arată că, din cele 1.530 de autobuze din parcul STB, două treimi au durata normală de funcţionare depăşită şi normele de poluare E3 şi E4 (500 autobuze Euro 3 au 15 ani vechime respectiv 500 de autobuze E4 cu 12 ani). Alte 400 de unităţi achiziţionate în 2018 sunt Euro 6 (diesel) iar cele mai „moderne” sunt autobuzele hibrid, 130 de unităţi, tot E6.