Autostrada A1 Sibiu – Pitești: Turcii de la Mapa – Cengiz au întârzieri încă din etapa de proiectare pentru cel mai greu lot de autostradă din România, susține Pro Infrastructură / 2030, termen optimist pentru prima autostradă care taie Carpații?

A1 Tunel Câineni Lot 2 Sursă Foto : simulare lot 2 Mapa-Cengiz

Asocierea de constructori din Turcia Mapa – Cengiz nu a depus proiectul tehnic pentru lotul 2 al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești, dar nici statul nu a rezolvat toate problemele biroctatice de pe cel mai greu lot de autostradă din România, susține Asociația Pro Infrastructură. Și Economedia a relatat că marea necunoscută a anului 2024 va fi proiectul/șantierul lotului 2 pentru că niciuna dintre firmele din Asociere nu a mai lucrat în România, iar pentru Ministerul Transporturilor/CNAIR este primul lot de autostradă din zona de munte. Și Lotul 3 Tigveni – Cornetu (37 km) unde va lucra WeBuild este foarte greu, dar accesul în șantier mai ușor, iar constructorul a dovedit că, atunci când dorește, poate lucra chiar în avans (exemplu lotul 5).

Luna trecută, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Ionel Scrioșteanu dădea asigurări că lucrările încep în această primăvară (detalii aici).

Contractul pentru lotul 2 Boița – Cornetu (31 km) a fost semnat în februarie 2022, iar proiectarea a început în iulie 2022 cu o durată de 18 luni. Termenul pentru execuție este de 50 de luni. Pe traseul acestei secțiuni care face parte din coridorul 4 Pan-European vor fi construite:

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
– 49 de poduri și viaducte
– 7 tuneluri cu lungimi cuprinse între 250 m și 1.590 m (lungime totală de 4.920 m)
– 1 ecoduct pentru mamifere mari în zona localității Lazaret, a transmis CNAIR, la semnarea contractului.

„Începem și cu sapa sau stăm doar cu Mapa? Așteptată cu sufletul la gură de o țară întreagă, Secțiunea 2 a Autostrăzii A1 Sibiu-Pitești ar trebui să vadă startul în teren în acest an, dar la noi nu e niciodată simplu. Este cel mai dificil tronson de autostradă contractat: 31,33 kilometri și 4,25 miliarde lei plus TVA pentru lucrări prin peisaje ca-n Alpi, 7 tuneluri, vreo 50 de viaducte, poduri și pasaje, păduri întregi de tăiat și mutat, acces teribil de greu prin creierii munților croșetând pe lângă Olt, calea ferată și DN7. Contractul semnat cu asocierea turcă Mapa-Cengiz în 07.02.2022 are ordin de începere dat în 01.07.2022 și specifică negru pe alb ca depunerea PAC, Proiectul pentru obținerea Autorizației de Construire (AC), să se facă în 15 luni astfel încât la sfârșitul perioadei de 18 luni “toate activitățile de proiectare să fie finalizate” și “să poată fi demarate lucrările de execuție”.

Dar la 31.12.2023 nu avem nici urmă de AC, deci nu putem băga excavatoarele. Unde este blocajul? Probleme birocratice de tot felul, cum ar fi accesul în păduri pentru forajele geotehnice”, a transmis API.

2030 este termenul-limită pe care l-a stabilit Comisia Europeană pentru finalizarea coridoarelor europene de transport rutier și feroviar, coridoare finanțate din fondurile europene.

Simularea de traseu pentru Lotul 2:

Lotul 2 este foarte dificil, iar constructorul nu se va putea încadra în termenul de 4 ani și 2 luni. Asociația solicită constructorului și Ministerului Transporturilor să livreze parțial proiectul tehnic și să înceapă lucrările acolo unde se poate.

„Dar să nu găsim scuze, ci soluții. Sunt măcar două-trei portaluri din totalul de 14 și cu siguranță vreo 2-3-10 poduri din cele 50 de pe lot unde nu avem copaci și/sau alte blocaje birocratice majore. La fel ca în foarte multe alte cazuri, antreprenorul poate veni în CNAIR cu documentația (PAC) necesară emiterii autorizației de construire parțiale ca să se pornească… ceva. Iar în paralel să se rezolve și pașii administrativi mai dificili. Altfel se pierde din ce în ce mai mult timp. Ar fi un MIRACOL ca termenul de execuție de 50 de luni să fie respectat. De fapt, cu lentoarea turcilor de la Mapa-Cengiz și cu obișnuita fugă de răspundere din CNAIR și MT, mare minune să fie gata autostrada până în 2030, adică în mai puțin de 7 ani, darămite în 4 și ceva cât cere contractul ! Solicităm asocierii Mapa-Cengiz și oficialilor din CNAIR și MT în frunte cu Pistol și Grindeanu să identifice de urgență sectoarele unde proiectarea se poate livra și aproba în vederea autorizării parțiale și demarării lucrărilor în teren în 2024”, a mai transmis API.

Traseul Lotului Boița – Cornetu, Canal YouTube „Radu Ignat”:

https://www.youtube.com/watch?v=LG_CmveWRdk&t=11s

„Conform contractului inițial ar fi trebuit să se termine perioada de proiectare și să înceapă efectiv lucrările, dar noi am preluat un studiu de fezabilitate foarte vechi. Era problema de mediu. Este cel mai dificil lot, loturile 2 și 3 sunt cele mai dificile sectoare din Sibiu – Pitești, din tot ce s-a licitat până acum în România. În mod normal studiile geo se fac la nivelul studiului de fezabilitate. Am pus în caietul de sarcini ca în etapa de proiectare să facă și aceste studii, dar accesul în teren pentru foraje a fost dificil. O parte dintre pădurile pe care a trebuit să le defrișăm au devenit private. Am sectorizat în patru tronsoane, s-a depus documentația pentru primul tronson, iar eu estimez că maximum în primăvară vor încep lucările la acest lot 2”, a transmis în decembrie 2023, Ionel Scrioșteanu.

Întrebat când va fi gata întreaga autostradă Sibiu – Pitești, Scrioșteanu a răspuns 2028-2029. Spre comparație, tunelul de la Momaia de 1,3 km de pe Lotul 4 Curtea de Argeș – Tigveni are un termen estimat de realizare de 3 ani.

Portofoliul MAPA: potrivit informaţiilor de pe site-ul Companiei, Grupul Mapa are o experinţă de 40 de ani şi lucrează în Europa, Asia, Africa şi America în domeniile construcţii, hoteluri, energie regenerabilă, aeroporturi şi transport aerian de marfă (CARGO). La capitolul autostrăzi, antreprenorul menţionează autostrăzile Trabzon şi Hopa din Turcia sau Djen Djen-El Auma din Algeria.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Pas cu pas lucreaza turcaletii!
    2030 e un termen prea îngaduitor!😫
    Poate 2035!
    Alti turcaleti de la Sibiu la Facaraș!
    Altii la metrou Otopeni!
    Autobuze turcești, chiloti turcesti, ciubuc turcesc!😵

  2. “De fapt, cu lentoarea turcilor de la Mapa-Cengiz și cu obișnuita fugă de răspundere din CNAIR și MT, mare minune să fie gata autostrada până în 2030, adică în mai puțin de 7 ani, darămite în 4 și ceva cât cere contractul!”
    Foarte realisti cei de la API, pe buna dreptate. Probabil turcii vor renunta la contract de indata ce se vor termina banii bugetati si va fi nevoie de suplimentare. Asta daca cumva vor intra in santier…

  3. Poate solutia ideala este ca lotul 2 sa fie facut tot de Webuild, oricum deja lucreaza pe lotul 5, o sa inceapa si pe lotul 3. Cu siguranta o sa aiba o intarziere de 1 an, insa nu 3-4 ca o firma gen Aktor.

  4. Guvernul nu vrea sa inteleaga ca companiile turcesti sunt in Romania sa ingreuneze dezvoltarea tarii si saia toti banii de pe “masa”. Daca vor calcula intarzierile si valoarea lucrarilor ar putea sa observe ca ieseau mai ieftin daca statul roman facea o companie de constructii proprie cu angajati romani echipamente romanesti.Astfel banii raman in tara dupa terminarea contractului, utilajele raman in tara, profitul ramane in tara. Asta chiar daca trebuie sa angajeze international niste specialisti. Toate tarile pot face asta nu vad de ce Romania se saboteaza singura!

    • In stilul de lucru al CNAIR si MT ar fi o bataie de cap mult prea mare, peste puterea (pseudo)intelectuala a “expertilor” din cele doua institutii mai devreme mentionate.
      Dupa cum vedem, CNAIR si MT nu-s capabile nici sa emita la timp niste amarate de avize sau sa aprobe niste studii facute tot de privati, ce sa mai vorbim despre administrarea unei noi companii de constructii autostrazi…
      Sabotarea tarii a inceput atunci cand valorile acesteia au fost incurajate sa plece in alte colturi ale lumii in care si-au gasit locul. In tara aceasta este ca de obicei promovata incultura, impostura si analfabetismul functional.

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.