Autostrada Sibiu – Făgăraș: Makyol vrea să înceapă organizarea de șantier pentru construcția Lotului 3

A13 Sibiu Făgăras Sursa CNAIR

Constructorul Makyol (Turcia) vrea să înceapă organizarea de șantier pentru primele două loturi ale Autostrăzii A13 Sibiu – Făgăraș, arată datele consultate de Economedia la Agenția pentru Protecţia Mediului Sibiu.

Constructorul a depus la Agenție solicitarea de emitere a acordului de mediu pentru proiectul Organizare de Șantier autostrada A 13 Sibiu – Făgăraș: Lot 2 Avrig/Mârșa (DJ 105B) – Arpașu de Jos (DN 1) și Lot 3 Arpașu de Jos (DN 1) – Sâmbăta de Sus DJ 105 B”(construcții cu caracter provizoriu).

Pentru tronsonul 3 faza de proiectare a început în data de 16 octombrie 2023, iar pentru tronsonul 4 proiectarea a început în data de 15 ianuarie 2024. Practic în acest moment pentru toate cele 4 tronsoane (68,04 km) a fost emis Ordin de Începere pentru fazele de proiectare, care vor avea o durată de 12 luni.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
A13 Sibiu Făgăras
Sursa CNAIR

„Ulterior finalizării Proiectelor Tehnice se va intra în faza de execuție a lucrărilor pe toate cele 4 tronsoane, care va dura 36 de luni”, a transmis directorul CNAIR, Cristian Pistol.

Finanțarea este asigurată din Programul Transport, iar pe traseul acestei secțiuni urmează să fie construite:

– 7 noduri rutiere: Boița, Avrig, Arpașu, Victoria, Sâmbăta, Ileni, Făgăraș
– 24 poduri peste Autostrada Sibiu – Fagaras
– 63 poduri peste alte tipuri de obstacole (cursuri apa, drumuri)
– 3 poduri pe drum de legatura intre Autostrada Sibiu – Fagaras si DN1
– 12 viaducte pe autostrada Sibiu – Fagaras
– 2 Centre de intretinere si coordonare
– 1 punct de sprijin
– 2 spatii de servicii S3
– 2 spatii de servicii S1

Asocierea Makyol – Yapi Merkezi a devenit în noiembrie 2023 al doilea constructor din România după UMB raportat la numărul kilometrilor de autostradă contractați, cu 68 de kilometri reprezentând toate cele 4 loturi ale secțiunii A13 Sibiu – Făgăraș, parte din A13 Sibiu – Brașov – Bacău.

Riscuri și avantaje pentru aproape 70 de kilometri de autostradă

Un singur constructor pe aproape 70 de kilometri de autostradă în execuție în același timp poate reprezenta un risc, având în vedere că, dincolo de portofoliul constructorului, încă nu știm ce mobilizare va avea în șantier. Ca experiențe cu firmele din Turcia, Nurol a terminat aproape la timp cei 14 kilometri de pe Autostrada Transilvania, iar Alsim are întârzieri de câteva luni pe A0, la câmpie și cu ierni blânde. Așadar, deși au început promițător, chiar cu artificii pe șantier, constructorii din Turcia nu au ajuns la performanțele UMB de a termina înainte de termen.

Pe de altă parte, continuitatea este importantă pe loturile A13 Sibiu – Făgăraș. Un singur constructor poate mobiliza resurse astfel încât să deschidă loturi fără a mai depinde de evoluția „vecinului”, mai ales dacă nodurile sunt pe lotul întârziat (a se vedea cazul muzeului UMB pe Lotul 2 Autostrada A0 Nord). În plus, organizarea de șantier și toate avantajele logistice sunt în favoarea unei astfel de soluții.

Portofoliul Makyol

Makyol este o companie înființată la Istanbul în 1965. Unul dintre cele mai importante proiecte la care a participat în asocierea este Autostrada Gebze – Orhangazi – Izmir cu 377 kilometri lungime, Podul peste Marea Marmara Osman de 2.620 metri lungime, 18 kilometri de viaducte și 7 kilometri de tuneluri.

Pe lângă lucrările de infrastructură rutieră, Makyol va lucra și în asocierea cu Alsim Alarko pentru prima secțiune a Metroului M6 Gara de Nord – Otopeni. 

Autostrada Sibiu – Făgăraș are 68 kilometri (cu 5 km drum de legătură Lot 4), cuprinde 4 loturi, iar durata este de 48 de luni din care primele 12 pentru proiectare și 36 de luni pentru șantier.

Tronsonul 1 Sibiu (Boița) – Avrig – Mârșa, lungime 14 kilometri și valoare estimată între 2 și 2,4 miliarde lei.

Tronsonul 2: Avrig – Mârșa (DJ105G) – Arpașu de Jos (DN1), în lungime de 19,92 km și cu o valoare estimată între 1,7 și 2 miliarde lei.

Tronsonul 3: Arpașu de Jos (DN1) – Sâmbăta de Sus (DJ 105B), în lungime de 17,61 km și cu o valoare estimată de 1,836 miliarde lei și 2,1 miliarde lei.

Tronsonul 4: Sâmbăta de Sus (DJ 105B) – Municipiul Făgăraș (cu o lungime de 16,26 km) și Drum de legătură cu DN1 (cu o lungime de 5,65 km), cu o valoare totală estimată 1,1 și 1,37 miliarde lei

Autostrada Sibiu – Făgăraș, o investiție de aproape 7 miliarde de lei, are o durată de realizare de 4 ani. Este prima secțiune a Autostrăzii dintre municipiile Sibiu și Brașov (A3 Râșnov). Pentru secțiunea II Făgăraș – Brașov (48 km) în august 2021 CNAIR a semnat cu SEARCH contractul pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate și Proiect Tehnic (termen doi ani). Pentru A13 Brașov – Bacău, vineri, 6 octombrie, a fost termen în SEAP pentru desemnarea câștigătorului contrctului pentru Studiul de Fezabilitate, dar CNAIR nu a desemnat câștigătorul.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: