Compania Makyol din Turcia, un new-entry în România, a devenit în 2023 al treilea constructor după numărul kilometrilor de autostradă contractați și ar putea „prinde” chiar locul 2, la egalitate cu WeBuild (Italia), dacă va semna și contractul pentru lotul 2 al Autostrăzii Sibiu – Făgăraș (A13).
În topul constructorilor de Autostradă din România, UMB conduce detașat cu aproape 500 de kilometri contractați. WeBuild lucrează pe lotul 5 al Autostrăzii Sibiu – Pitești (30 km) și are în proiectare 37 km pe lotul 3 Tigveni – Cornetu, deci în total 67 de kilometri de autostradă.
Makyol are deja contracte semnate pe loturile 3 și 4 ale Autostrăzii Sibiu – Făgăraș (34 km), va semna contractul pentru lotul 1 pentru că nu au fost contestații (15 km) și este în cărți pentru lotul 2, adică alți 20 de kilometri. Așadar, cu 34 de kilometri deja semnați și alți 15 kilometri care se semnează în câteva zile (plus drumuri de legătură), Makyol îi depășește și pe cei de la Alsim Alarko cu 34 de kilometri în șantier pe A0 București Sud, respectiv Pizzarotti – Retter cu 38 de kilometri pe A0 și A7.
Strabag are contracte pe 16 kilometri de autostradă și alți 19 kilometri de Drum Expres (13 cu profil de Drum Expres). Asocierea Mapa – Cengiz are 31 kilometri pe lotul 2 al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești, probabil cel mai greu lot de autostradă care va intra în execuție în 2024.
Riscuri și avantaje pentru aproape 70 de kilometri de autostradă
Un singur constructor pe aproape 70 de kilometri de autostradă în execuție în același timp poate reprezenta un risc, având în vedere că, dincolo de portofoliul constructorului, încă nu știm ce mobilizare va avea în șantier. Ca experiențe cu firmele din Turcia, Nurol a terminat aproape la timp cei 14 kilometri de pe Autostrada Transilvania, iar Alsim are întârzieri de câteva luni pe A0, la câmpie și cu ierni blânde. Așadar, deși au început promițător, chiar cu artificii pe șantier, constructorii din Turcia nu au ajuns la performanțele UMB de a termina înainte de termen.
Pe de altă parte, continuitatea este importantă pe loturile A13 Sibiu – Făgăraș. Un singur constructor poate mobiliza resurse astfel încât să deschidă loturi fără a mai depinde de evoluția „vecinului”, mai ales dacă nodurile sunt pe lotul întârziat (a se vedea cazul muzeului UMB pe Lotul 2 Autostrada A0 Nord). În plus, organizarea de șantier și toate avantajele logistice sunt în favoarea unei astfel de soluții.
Portofoliul Makyol
Makyol este o companie înființată la Istanbul în 1965. Unul dintre cele mai importante proiecte la care a participat în asocierea este Autostrada Gebze – Orhangazi – Izmir cu 377 kilometri lungime, Podul peste Marea Marmara Osman de 2.620 metri lungime, 18 kilometri de viaducte și 7 kilometri de tuneluri.
Pe lângă lucrările de infrastructură rutieră, Makyol va lucra și în asocierea cu Alsim Alarko pentru prima secțiune a Metroului M6 Gara de Nord – Otopeni.
Autostrada Sibiu – Făgăraș are 68 kilometri (cu 5 km drum de legătură Lot 4), cuprinde 4 loturi, iar durata este de 48 de luni din care primele 12 pentru proiectare și 36 de luni pentru șantier.
Tronsonul 1 Sibiu (Boița) – Avrig – Mârșa, lungime 14 kilometri și valoare estimată între 2 și 2,4 miliarde lei.
Tronsonul 2: Avrig – Mârșa (DJ105G) – Arpașu de Jos (DN1), în lungime de 19,92 km și cu o valoare estimată între 1,7 și 2 miliarde lei.
Tronsonul 3: Arpașu de Jos (DN1) – Sâmbăta de Sus (DJ 105B), în lungime de 17,61 km și cu o valoare estimată de 1,836 miliarde lei și 2,1 miliarde lei.
Tronsonul 4: Sâmbăta de Sus (DJ 105B) – Municipiul Făgăraș (cu o lungime de 16,26 km) și Drum de legătură cu DN1 (cu o lungime de 5,65 km), cu o valoare totală estimată 1,1 și 1,37 miliarde lei
Autostrada Sibiu – Făgăraș, o investiție de aproape 7 miliarde de lei, are o durată de realizare de 4 ani. Este prima secțiune a Autostrăzii dintre municipiile Sibiu și Brașov (A3 Râșnov). Pentru secțiunea II Făgăraș – Brașov (48 km) în august 2021 CNAIR a semnat cu SEARCH contractul pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate și Proiect Tehnic (termen doi ani). Pentru A13 Brașov – Bacău, vineri, 6 octombrie, a fost termen în SEAP pentru desemnarea câștigătorului contrctului pentru Studiul de Fezabilitate, dar CNAIR nu a desemnat câștigătorul.