Autostrada Transilvania: A fost publicată licitația pentru viaductele de la Nădășelu și Topa Mică pe care CNAIR le-a scos din contractul cu UMB. Viaductele cu o lungime totală de 3,2 kilometri costă între 1,1 și 1,3 miliarde lei, finanțare din PNRR

UMB Nădășelu Autostrada Transilvania

A fost publicată în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) licitația pentru devierea Autostrăzii Transilvania și execuția viaductelor de la Nădășelu și Topa Mică (jud. Cluj), lucrări suplimentare pe care CNAIR le-a scos din contractul cu UMB. Cele două viaducte de pe lotul Nădășelu – Zimbor (30 km) au o lungime totală de 3,2 km, iar valoarea estimată este cuprinsă între 1,1 și 1,3 miliarde lei.

„Proiectarea și execuția lucrarilor de deviere a traseului situate intre km 10+009– km 12+000 si km 21+406– km 24+890, aferente Autostrazii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, subsecțiunea 3A2: Nădășelu – Mihăiești (km 8+700 – km 25+500)”, arată contractul din SEAP.

Pe secțiunea din PNRR Nădășelu – Poarta Sălajului, traseul actual va fi deviat, iar la Nădășelu și Topa Mică unde sunt alunecări de teren vor fi construite două viaducte cu o lungime de peste 3 kilometri. Noile lucrări costă aproximativ un miliard de lei, iar durata este de 27 de luni (9 proiectare și 18 execuție).

Durata contractului este de 27 de luni, din care 9 luni perioada de proiectare și 18 luni execuția lucrărilor. Valoarea estimată a contractului este de 1.114.273.701,00 lei fără TVA, sursa de finanțare fiind asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Devierea traseului acestui sector de autostradă se face în conformitate cu recomandările din cadrul Expertizei TehniceLucrările aferente zonei cuprinse între km 10+009 și km 12+000 presupun devierea traseului spre aval, prin construirea unui viaduct cu lungimea de 1,2 km., fundat pe piloți forați de diametru mare, neafectând în niciun fel versantul care prezintă alunecări. În ceea ce priveste zona cuprinsă între km 21+406 și km 24+890, traseul autostrăzii se va devia în zona km 21+406,49 prin construirea unui viaduct cu lungimea de aproximativ 2 km.conducând la depășirea în aval a traseului DN 1F, precum și a cursului Pârâului Topa Mică, ajungând pe malul stâng al acestuia într-o zonă relativ plană. Racordarea la traseul existent se va realiza în zona km 24+890 al traseului inițial”, arată un comunicat CNAIR.

CNAIR solicită ofertanților la criteriul capacitate tehnică și profesională minimum 2 stații de betoane, cel puțin 4 foreze (instalații coloane forate) și 2 macarale de minimum 200 tone, iar oferta financiară are un punctaj de 40%.

Luna trecută, Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, critica tărăgănarea deciziei CNAIR de a scoate din contract cele două zone cu probleme (detalii aici).

Potrivit CNAIR, stadiul fizic pe lotul UMB Nădășelu – Zimbor este de aproximativ 55%. Scoaterea din contract a zonelor cu probleme de la Nădășelu și Topa Mică se va face pentru că valoarea lucrărilor nu poate fi acoperită din rezervele de implementare, prin act adițional fiind adăugate oricum 235 de milioane (1390.614 milioane lei fără TVA prin actul adițional nr.1 s-a majorat valoarea de contract cu 235.332.399.06 lei – rezerve de implementare pentru ajustare), potrivit raportului oficial CNAIR.

„Nădășelu – Zimbor, din fruntaș codaș. Deși cei de la UMB sunt în continuare bine mobilizați, lotul a trecut de la categoria “circulăm în 2024, poate chiar din 2023” în urmă cu 12 luni la ”mai vorbim prin 2025” în prezent. În 2022 speram că aceasta va fi prima autostradă finanțată prin PNRR deschisă traficului, iar acum începem să avem emoții pentru 2025. În noiembrie 2022 antreprenorul a primit o extensie de timp până în aprilie 2025 și în decembrie a mai primit una. Momentan, graficul de execuție actualizat aprobat indică finalizarea în data de 13.07.2025! Însă cel mai mult ne îngrijorează lentoarea CNAIR în tranșarea situației soluțiilor noi de la Nădășelu și Topa Mică. Alunecarea masivă de la Nădășelu a ”bubuit” la început de septembrie 2021. Oficialii CNAIR au avut nevoie de vreo 18 luni de dezbateri și scărpinat în cap ca să se decidă că vor licita separat lucrările fiindcă nu mai este loc în rezervele de implementare și în spațiul legal de adiționare a contractului, dar tot nu au lansat procedura de achiziție! Această ”mișcare” birocratică nu este o premieră, dimpotrivă. Cel mai bun exemplu similar este lotul 3 al A1 Lugoj – Deva, acolo unde constructorul spaniol Comsa care executa autostrada a fost singurul ofertant și (până la urmă) câștigător al contractului pentru lucrările suplimentare. Solicităm CNAIR să demareze de urgență licitația aferentă soluțiilor de la Nădășelu și Topa Mică. Altfel riscăm să ajungem în 2026 cu inaugurarea”, arăta în iunie Asociația Pro Infrastructură (detalii aici).

Comentarii

  1. Cum poate un viaduct sa aiba durata de proiectare 9 luni??? In conditiile in care studiile geo si topo sunt deja facute. Lucrez in proiectare, si sunt convins ca si o firma mica de proiectare poate sa faca proiectul asta tehnic in maxim 30 de zile. Si cand zic firma mica ma refer ca un singur inginer cu cunostine PC gen Robot, Revit etc

  2. Logic ar fi sa fie dat pt Umb fara licitatii, pentru ca ei sunt acolo, lucreaza, au utilaje, muncitori in zona, asta inseamna costuri mici. Nu are nici-o logica sa faci o licitatie unde orice firma vine o sa aiba un pret mai mare din cauza aia ca nu are organizare de santier in zona, utilaje si muncitori sai sunt in Italia, Turcia sau Austria (cam aceste firme liciteaza in Romania).
    Daca nu avem noroc vine Danlin, firma campioana la contestatii si o sa blocheze minim 1 an lucrarile prin contestatii, tribunale etc.
    Din cauza Cnair lotul va fi terminat cu minim 2 ani intarziere, daca sunt in stare sa deie lucrarea pentru Selina de pilda atunci din 2 ani devine 5-6.
    E trist sa vezi ce se intampla.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *