Autostrada Transilvania: Ofertele pentru viaductele scoase din contractul cu UMB pot fi depuse până pe 23 octombrie / Contestație a turcilor de la Ictas la CNSC

UMB Nădășelu Autostrada Transilvania

Ofertele pentru proiectarea și execuția celor două viaducte scoase din contractul cu UMB pentru Autostrada Transilvania pot fi depuse până pe 23 octombrie, noul termen fiind stabilit de CNAIR după publicarea răspunsurilor la solicitările de clarificare pe care le-au depus constructorii. Cu toate acestea, termenul ar putea fi modificat pentru că la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor, marți, 17 octombrie, a fost înregistrată o contestație a constructorului Ictas, în ultima zi legală pentru depunerea contestațiilor.

Portalul CNSC nu menționează obiectul contestației, iar la ora redactării articolului, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) nu fusese înregistrată nicio contestație, dar succesiunea termenelor indică, cel mai probabil interesul Ictas pentru contractul de peste un miliard de lei. Ictas este unul dintre constructorii care au și contestat, dar au depus și ofertă pentru contractul de aproape 8 miliarde lei pentru lotul cu tunelul Meseș de pe A3, Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău după cum Economedia a explicat aici.

Contestație ICTAS la CNSC:

„Proiectarea și execuția lucrarilor de deviere a traseului situate intre km 10+009 – km 12+000 si km 21+406– km 24+890, aferente Autostrazii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, subsecțiunea 3A2: Nădășelu – Mihăiești (km 8+700 – km 25+500)”, arată contractul din SEAP. Pe secțiunea din PNRR Nădășelu – Poarta Sălajului, traseul actual va fi deviat, iar la Nădășelu și Topa Mică unde sunt alunecări de teren vor fi construite două viaducte cu o lungime de peste 3 kilometri. Noile lucrări costă aproximativ un miliard de lei, iar durata este de 27 de luni (9 proiectare și 18 execuție).

Constructorii au cerut CNAIR mai multe date tehnice despre execuția viaductelor, studii geotehnice și studii pentru relocarea de utilități, iar printre răspunsurile CNAIR se regăsesc explicațiile despre renunțarea la soluția inițială de tunel tip cut&cover, dar și date despre alunecările de teren: 38 metri adâncime la Topa Mică. Din explicațiile tehnice pe care le-a consultat Economedia rezultă că, pe lângă expertiza tehnică din februarie 2022 care a propus varianta tunelului cut&cover, complementul de expertiză din decembrie 2022 a mers pe varianta unui viaduct de 2000 metri.

Fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor Horațiu Cosma a criticat dur răspunsurile CNAIR „în doi peri” la solicitările constructorilor. „Care e argumentul CNAIR pentru care nu e nevoie de studiu de fezabilitate, ci ajunge o simplă cariocă pentru cele 2 viaducte ? Plecând de la una dintre definițiile obiectului de investiţii (parte a obiectivului de investiţii, cu funcţionalitate distinctă în cadrul ansamblului acestuia, care constă în lucrări de construcţii pentru realizarea unor obiecte noi de investiţii sau în lucrări de intervenţii la construcţii existente), CNAIR spune senin că aceste viaducte nu au funcționalitate distinctă, ci fac parte din A3 Nădășelu – Zimbor, așa că nu e nevoie de SF…

Această analiză riguroasă e sublimă, dar lipsește cu desăvârșire de la licitație. Evident că ea există, doar că ea nu e făcută de CNAIR și nu e la CNAIR. Ei au primit doar o planșă cu rezultatul și l-au pus pe nemestecate pe piață. Toate întrebările sunt trase la indigo. Nu există certificat de urbanism, acord de mediu, plan cu utilitățile, studiu hidrologic, studiu topografic, studiu geotehnic, studiu arheologic, planșe în format DWG, avize, proiectul peisagistic, proiectul de iluminat al podurilor, scurgerea apelor, auditul de siguranță rutieră, culoarul de expropriere. La toate răspunsul CNAIR e standard, nu avem nimic, să le faceți voi în viitorul contract.

Absolut scandaloase aceste răspunsuri. Nu au nicio șansă să țină în instanță. Cu siguranță i-ar obliga pe CNAIR să vină cu un SF măcar minimal, nu cu actuala glumă. Singura variantă prin care Nădășelu – Zimbor se mai încadrează în calendarul PNRR e să renunțe eventualii contestatari la acest demers în instanță”, arată Horațiu Cosma.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *