Consiliul Tehnico Economic din Ministerul Transporturilor a avizat indicatorii tehnico-economici pentru secțiunea Târgu Neamț – Iași – Ungheni a Autostrăzii Unirii (A8), a anunțat miercuri secretarul de stat în Transporturi Ionel Scrioșteanu. Tronsonul din județul Iași are o lungime totală de 93,2 km și are un cost total de 26,39 miliarde lei (fără TVA).
Proiectantul Consitrans ar trebui să realizeze și proiectul tehnic, însă CNAIR i-ar putea propune renunțarea, pentru a putea lansa cât mai repede licitația pentru execuție și pentru a securiza finanțarea europeană. Contractul este foarte întârziat (aprox. un an) și există riscul ca licitația pentru lucrări să nu poată fi lansată până la sfârșitul anului, în timp ce alte proiecte cu valoare mare, precum Drumul Expres Oradea – Arad (2 miliarde de euro) sunt deja în faza analizei ofertelor.
„𝗔𝟴 𝗮𝘃𝗶𝘇𝗮𝘁
Astăzi au fost avizați indicatorii tehnico-economici în Consiliul Tehnico-Economic al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii necesari construirii 𝗔𝘂𝘁𝗼𝘀𝘁𝗿𝗮𝘇𝗶𝗶 𝗧𝗮𝗿𝗴𝘂 𝗡𝗲𝗮𝗺𝘁 – 𝗜𝗮𝘀𝗶 – 𝗨𝗻𝗴𝗵𝗲𝗻𝗶 𝗔𝟴.
Acest tronson de autostradă face parte din Autostrada Unirii A8, iar principalele caracteristici prevăzute sunt:
✅️ 93,2 km lungime traseu
✅️ 101 structuri (poduri și tunele)
✅️ 14 tuneluri
✅️ 4 spații de servicii
✅️ 2 Centre de Intreținere și Coordonare
✅️ 11 noduri rutiere
✅️ 6 parcări de scurtă durată
Valoarea totală estimată este de 26,39 miliarde lei, fără TVA, iar sursa de finanțare este asigurată din fonduri europene nerambursabile.
Următorul pas constă în înaintarea documentației către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației pentru a fi avizată în Consiliul Interministerial și, ulterior, poate fi aprobată în Guvernul României și demarată procedura de licitație”, a transmis Ionel Scrioșteanu.
Proiectul ”Autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni” (parte din A8 – Autostrada „Unirii”) ce are o lungime 93,27 km, se dezvoltă pe teritoriul județului Iași pe un coridor de la Vest spre Est începând din apropiere de intersecția cu DN2 (Moțca) până la legătura cu Podul peste Prut la Ungheni (UAT Golăiești) și traversează UAT-urile: Aroneanu, Bălțați, Costești, Dumești, Erbiceni, Golăiești, Heleșteni, Ion Neculce, Lețcani, Miroslava, Miroslovești, Moțca, Pașcani, Podu Iloaiei, Popricani, Rediu, Ruginoasa, Stolniceni-Prăjescu, Târgu Frumos, Ungheni și Victoria.
Pentru secțiunea Târgu Neamț-Iași-Ungheni, finanțarea din Programul Transport este de aproape 900 milioane euro la un cost estimat de aprox. 2,5 miliarde euro (n.r va fi stabilit în urma finalizării SF și aprobării indicatorilor tehnico-economici).
Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor și reprezentant în Comitetul de Monitorizare Programul Transport (2021-2027), este cel care a anunțat anterior că CNAIR ar putea propune proiectantului Consitrans modificarea contractului pentru secțiunea Târgu Neamț-Iași-Ungheni prin renunțarea la etapa Proiectului Tehnic (PT) după finalizarea Studiului de Fezabilitate.
„Fără îndoială, au fost cele mai multe intervenții pe subiect din partea MVA, dată fiind prezența MT la nivel decizional (nivel de decizie politică – secretar de stat, respectiv nivel de decizie tehnică/administrativă – directori de companii, autorități, direcții). Am întrebat despre strategia de implementare și finanțare pentru A8. Am primit (ca și în 2022, 2023 și similar în 2024) aceleași răspunsuri pe care le prezint public, respectiv că A8 este proiect fanion în PT 2021-2027, se regăsește pe coridorul principal și că va beneficia de finanțare consistentă din Programul Transport (+PNRR). Secțiunea Tg. Neamț-Iași-Ungheni se regăsește cu 875,5 milioane euro, secțiunea Tg. Mureș-Tg. Neamț (faza 1 din Miercurea Nirajului-Leghin) are 1 miliard euro (posibilă extensie până la 1,5 miliarde euro) alături de capetele montane contractate și cu finanțare asigurată din PNRR. Ca informație nouă, s-a precizat că sectorul Ungheni-Iași-Tg. Neamț va fi din PT – contractare exercițiu 100%, pe când sectorul montan (dată fiind extensia sa în implementare post PT, adică după 2027/2029) va fi susținut financiar din limita de supracontractare de 200%/300% a aceluiași program. Cu alte cuvinte, nu e nimic de speculat, A8 având resurse financiare generoase.
În același timp, la CM PT s-a afirmat faptul că se ia în calcul, după finalizarea Studiului de Fezabilitate pe Ungheni-Iași-Tg. Neamț, cu acordul proiectantului, extragerea Proiectului Tehnic din actualul contract și realizarea acestuia în viitoarea licitație de Proiectare+Execuție în vederea securizării finanțării sectorului ieșean din A8.” –Adrian Covăsnianu.
Notă : Sublinierea aparține Economedia
Compania de Drumuri a aprobat pe 13 ianuarie 2023 traseul final al secțiunii Târgu Neamț – Iași – Ungheni de pe Autostrada Unirii. „Traseul albastru” propus încă de anul trecut pentru a rezolva problemele din zona de nord a Iașiului are o lungime totală de 93 de kilometri, 55 de poduri și 2 tuneluri. Totodată, pe cei peste 90 de kilometri vor fi amenajate și 9 noduri rutiere, în medie un nod la fiecare 10 kilometri, ceea ce va asigura descărcările de pe A8 și legăturile cu rețeaua existentă.